Direct naar artikelinhoud

Crisistelefoon moet Apple impuls geven

Apple komt binnen enkele maanden - de schattingen lopen uiteen van juli tot oktober - met een goedkopere versie van de iPhone. Daarmee wil de firma beter kunnen concurreren met Samsung.

De hoge prijs van de klassieke iPhone zorgt er al jaren voor dat Apple veel klanten misloopt in het middensegment, waar het Zuid-Koreaanse Samsung juist bijzonder actief is. Ook Chinese en Taiwanese telefoonmakers als HTC, Huawei, ZTE en Acer bieden hier steeds betere producten aan.

In veel minder rijke landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika doen deze budgetsmartphones het veel beter dan de dure iPhone. De introductie van een eigen budgettelefoon komt voor Apple ook in een ander opzicht op een nuttig moment: de beurskoers van het concern is al enige tijd in mineur omdat de hoge groei van de afgelopen jaren lijkt af te vlakken. Daar komt nog bij dat de economische crisis consumenten in veel landen parten speelt. Met een 'crisis-iPhone' kan worden voorkomen dat dergelijke klanten voor Samsung of een van de nog goedkopere concurrenten kiezen.

Apple heeft zelf de introductie van de budget-iPhone nog niet bevestigd. Het enige wat Tom Cook, de nieuwe chef van Apple na het overlijden van Steve Jobs, tot dusverre kwijt wilde is een aankondiging tegenover analisten dat er tegen de herfst "een paar geweldige producten" in de pijplijn zitten. Mogelijk komt de officiële bevestiging in de tweede week van juni, wanneer het bedrijf in San Francisco zijn ontwerpersbijeenkomst WWDC houdt, een jaarlijkse sessie voor liefhebbers van elektronicagadgets.

Er wordt al geruime tijd gespeculeerd over de goedkopere iPhone, die in de winkel naast de iPhone 4 en 5 komt te liggen, net zoals bij de tabletcomputers de nieuwe iPad Mini een plaats heeft gekregen naast de gewone iPad. Op sommige gadgetsites zijn al foto's getoond van hoe de crisistelefoon van Apple eruit zou kunnen zien: dun en gelikt als de grote broer, maar met een iets kleiner scherm en geen metalen maar een plastic body.

Omdat Apple zijn producten grotendeels in Azië laat maken, vormt het wervingsbeleid van de onderaannemers vanouds een betrouwbare aanwijzing dat er nieuwe spullen op komst zijn. Persbureau Reuters meldde donderdag dat het Taiwanese Pegatron aanstalten maakt om in de tweede helft van het jaar vele duizenden nieuwe arbeiders aan te trekken in zijn Chinese assemblagefabrieken. De grootste toeleverancier van Apple is vanouds Foxconn, onderdeel van het eveneens Taiwanese Hon Hao Precision Industries.

Hoe scherp het prijskaartje precies wordt van de crisis-iPhone is nog afwachten. Sommige analisten menen dat de prijs onder de 300 dollar (230 euro) moet blijven wil Apple veel marktaandeel van Samsung kunnen afsnoepen. Anderen denken dat de prijs eerder bij de 350 dollar (ongeveer 270 euro) zal komen te liggen. De Zuid-Koreanen hebben nu ongeveer een derde van het middensegment van de smartphonemarkt in handen. Apple hoopt van niets op 20 tot 25 procent te kunnen komen.

Eerder viel bij de tabletcomputers van Apple de nieuwe iPad Mini al duurder uit dan velen hadden verwacht: het apparaat kwam niet onder de 300 dollar, maar bleef er nog een slag boven. Apple zou erop gokken dat klanten toch bereid zijn meer te betalen voor de software van de firma, in vergelijking met de Androidsoftware waarop concurrenten als Samsung draaien.

20 à 25 %

van het middensegment van de smartphonemarkt hoopt Apple in handen te krijgen