Direct naar artikelinhoud

Netflix wil nu ook scoren met reality

Na de series, films, documentaires en talkshows waagt Netflix zich op onbekend terrein. Met Ultimate Beastmaster maakt het platform nu ook reality. Wordt Netflix steeds meer een gewone zender?

De trailer van Ultimate Beastmaster oogt een beetje als een soort realitytelevisie die we hier in de jaren negentig wel eens op televisie zagen. Enkele krachtpatsers moeten zich door een bijna 200 meter lang parcours vol obstakels - het beest uit de programmatitel - slingeren en klimmen zonder te vallen, en liefst ook nog in een scherpe tijd. Iedere aflevering krijgt één winnaar. In de tiende en laatste aflevering weten we dan wie zich de 'ultimate beastmaster' mag noemen.

Ultimate Beastmaster, dat mee geproduceerd wordt door Sylvester Stallone, krijgt meteen zes versies: de Verenigde Staten, Duitsland, Mexico, Brazilië, Zuid-Korea en Japan vaardigden elk een presentatieduo en achttien deelnemers af. In die landen krijgen de Netflix-abonnees een versie te zien waarbij de eigen deelnemers en presentatoren prominent in beeld komen. België krijgt een globale versie te zien.

Met de lokale versies hoopt Netflix in de eerste plaats zijn opmars verder te zetten. Iets meer dan de helft van zijn 94 miljoen abonnees komt uit de Verenigde Staten en de groei is daar niet oneindig. Dus moeten er een nieuwe publiek aangeboord worden. Met Amazon, dat in december zijn platform wereldwijd uitrolde, wordt de concurrentie alleen maar scherper.

Toch blijft het opmerkelijk dat Netflix op reality rekent voor verdere groei. Het videoplatform is bekend voor zijn series, films en documentaires, een aanbod dat zich perfect leent om te kijken waar en wanneer je wil. Netflix zal nu ook meteen alle afleveringen van Ultimate Beastmaster online zetten, alleen lijkt dat wat vreemd. Reality is anders dan fictie: eens je weet wie gewonnen heeft, is het kijkplezier ervan af. Waarom zou je binnen een half jaar nog kijken naar Ultimate Beastmaster, als de winnaar al wijd en zijd bekend is?

Netflix is ervan overtuigd dat dit programma anders is dan de meeste reality. "De reeks draait rond resultaten, maar mensen zullen er ook binnen een jaar nog naar willen kijken", verklaarde Ted Sarandos, de programmadirecteur van Netflix. "Dit gaat meer over de passie van de deelnemers en minder over 'die wint en nu is het gedaan.'"

Met de realityreeks schuift Netflix ook beetje bij beetje op richting gewone zenders. Enkele jaren geleden was het ondenkbaar dat je er iets anders zou kunnen zien dan films en series. Met de verhoging van de beschikbare budgetten is echter ook de ambitie gegroeid. Niet alleen door steeds meer eigen fictie te brengen, maar ook door te variëren in het aanbod. Bijvoorbeeld door veel non-fictiedocumentaires, standupcomedy en kinderprogramma's te brengen, maar ook genres te programmeren die je niet met Netflix associeert. Vorig jaar lanceerde Netflix het met Chelsea een eigen talkshow - seizoen twee start in april - en nu is er dus reality.

Live sport

De vraag is waar het eindigt voor Netflix. Als het nu ook nog nieuws en sport aan het aanbod zou toevoegen, is er qua aanbod bijna verschil met de traditionele zenders. Alleen blijft het probleem dat net die twee genres bij uitstek live bekeken worden, en dat vloekt met het op aanvraag-karakter van Netflix. Dat houdt Amazon alvast niet tegen, want die onderhandelden al met de grote Amerikaanse sportbonden om live sport uit te zenden.

Netflix lijkt maar weinig zin te hebben zich op dat terrein te begeven. Sportrechten zijn te duur en moeilijk te vermarkten. Sarandos zette vorig jaar de deur alleen op een kier voor sport op Netflix als het zelf een sportevent zou kunnen creëren. Voor live nieuws lijkt er nog minder appetijt, gaf Netflix-baas Reed Hastings al duidelijk aan. "Je wil niet investeren in zaken die stervende zijn."

Ultimate Beastmaster is vanaf vrijdag te bekijken op Netflix.