Direct naar artikelinhoud

'Het journaal' in een nieuw kleedje

Het vorige decor van Het journaal was nog geen drie jaar oud, maar toch zet de VRT-nieuwsdienst het al bij het grof huisvuil. Deze middag zit het programma in een nieuw, blauw-wit kleedje en krijg je zelfs liveverbindingen met de nieuwsredactie enkele verdiepingen hoger.

Een nieuw decor beschrijven zou net iets makkelijker zijn als je er ook een foto van mag tonen. Alleen, dat kon en mocht niet. Alles moet geheim blijven tot 13 uur, wanneer Annelies Van Herck voor het eerst in de nieuwe setting mag plaatsnemen. "Noem ons ouderwets, maar we willen onze kijkers de primeur geven", zegt hoofdredacteur Björn Soenens.

Dan maar een al even ouderwetse poging om het decor met woorden te beschrijven. De bruine achtergrond is weg en maakt plaats voor een achtergrond in blauw en wit, met achter het nieuwsanker ook een groot scherm. Net als bij VTM wordt het cirkelvormige decor gebruikt om beelden en grafieken te projecteren. Daarnaast komt het sportanker voortaan aan dezelfde tafel te zitten als het nieuwsanker, en is het vooral de bedoeling om veel beter met beelden en (virtuele) grafieken te werken.

"Door het beeld in de studio belangrijker te maken, willen we de kijker beter begeleiden bij het verhaal dat we brengen", legt Ken De Keyser uit, creatief leider bij de nieuwsdienst. "We willen meer vertellen wat je gaat zien", vult Soenens aan. "Het nieuwe journaal laat meer de menukaart zien in plaats van de nieuwskaart. Mensen weten toch al alles, ze willen in Het journaal iets extra krijgen." Ook daarom wordt het traditionele sjabloon met vier of vijf hoofdpunten bij het begin van Het journaal begraven. Alles wordt nu veel soepeler en afhankelijk van het nieuws van de dag ingevuld.

Vorm volgt inhoud

Om de kijker het gevoel te geven in het nieuws te zitten, krijgt ook het gesprek en de livefactor meer gewicht. Mensen die zich nu al ergerden aan de liveverbindingen met journalisten ter plaatse die vaak weinig konden toevoegen aan het nieuws, zullen zich wellicht nog meer ergeren: voortaan zullen er ook liveverbindingen worden gemaakt met de nieuwsredactie, elders in het VRT-gebouw. Op de redactie zijn daarvoor twee duplexen ingericht. "Maar we zullen die duplex zuinig inzetten", sust Soenens. "Die zijn er voor als er nieuwe feiten, heet van de naald, zijn."

Inhoudelijk wordt er niet aan Het journaal gesleuteld. Sinds Soenens eind 2013 hoofdredacteur werd bij Het journaal probeerde hij vriend en vijand te overtuigen van het belang van constructieve journalistiek. Daar verandert niets aan. "We moeten context en perspectief brengen, uitleggen waarom iets gebeurt. Inhoudelijk zijn we daar al langer mee bezig, nu zullen we dat ook vormelijk kunnen ondersteunen."

Het doel van deze vernieuwing is vooral dat Het journaal meer een tv-programma wordt, met een gevarieerder ritme en een spanningsboog zoals eender welk ander programma. "Het moet aangenamer zijn om naar te kijken", zegt Soenens. "Het moet filmischer zijn. Op dat vlak moesten we echt nog stappen zetten." De eerste tests, die een klein publiek werden voorgelegd, geven Soenens alvast hoop dat dat zal lukken. "Iemand zei zelfs dat dit een reden kon zijn om van VTM naar ons over te stappen." Opvallend ook: in de onderzoeken gaf niemand aan het oude, bruine decor te missen.

De vernieuwing van Het journaal in maart 2013 kwam er vijf weken na de facelift bij VTMnieuws. Maar daar zijn ze na drie jaar nog tevreden over hun decor, zegt algemeen hoofdredacteur Kris Hoflack. "Wij schrijven een verhaal waarbij de vorm de inhoud volgt en voorlopig lopen die nog prima samen. Bovendien wordt ons bestaande decor overal bejubeld. Al neemt dat niet weg dat we voortdurend aan verbetering en vernieuwing denken, maar daarom niet meteen iedere twee jaar."