Direct naar artikelinhoud

Regering lanceert vier nieuwe netwerkradio's

SBS Belgium, de eigenaar van VIER, VIJF en ZES, mag een eigen radiozender beginnen binnen de hervorming van het Vlaamse radiolandschap. In de eerste helft van 2018 wordt de nieuwe zender gelanceerd, waarmee SBS Belgium kan meespelen op de lucratieve radioreclamemarkt.

Bij SBS Belgium was het al langer een natte droom om een eigen radiozender te beginnen. In het vorige gebouw in Vilvoorde was er zelfs al plaats voorzien om radiostudio's te bouwen. Een logische verzuchting, want via de radio kun je niet alleen promotie maken voor de programma's die je op de eigen tv-zender uitzendt, radio is ook op reclamevlak een interessant en lucratief medium. In tegenstelling tot bijvoorbeeld televisie of gedrukte media, waar reclame onder druk staat, zijn de inkomsten uit radioreclame de voorbije jaren blijven stijgen.

De hoop van SBS Belgium was om een landelijke radiozender te mogen beginnen, zodat er nog een grote nieuwe radio zou zijn naast de radiozenders van de VRT en naast Qmusic en Joe van Medialaan (VTM, Q2, Vitaya en CAZ). Maar SBS Belgium kreeg vorig jaar nul op het rekest van de Vlaamse regering.

De hervorming van het radiolandschap bood een extra mogelijkheid voor SBS Belgium. Minister van Media Sven Gatz (Open Vld) wil de wildgroei aan lokale radio's stoppen en meteen vier netwerkradio's introduceren. Die radio's krijgen een reeks FM-frequenties waarmee ze in alle grote Vlaamse steden kunnen uitzenden en minstens de helft van alle Vlamingen kunnen bereiken.

Verre van ideaal, omdat je in Gent dan bijvoorbeeld op een andere FM-frequentie moet afstemmen dan in Antwerpen. Bij SBS Belgium diende men toch een dossier in voor de 'generalistische netwerkradio', die met vijftien FM-frequenties werkt. Na onderzoek door de administratie blijkt het voorstel van SBS nu sterker dan dat van zijn twee tegenkandidaten, Stadsradio Vlaanderen en Club FM. Gatz volgt dat resultaat en zal daarom vandaag op de Vlaamse regering voorstellen om SBS Belgium het frequentiepakket te geven. De goedkeuring is normaal een formaliteit.

Welk soort radio SBS Belgium zal maken, hoe die zender zal heten en wie er zal presenteren wil men bij de radiogroep nog niet kwijt. Dat moet de volgende maanden nog uitgewerkt worden. Het plan is wel om in de eerste helft van 2018 te starten met de radiozender. De verwachting is wel dat SBS Belgium zal mikken op de 18- tot 44-jarigen, de doelgroep die ook voor de televisiezender VIER heel belangrijk is. Daarmee zou het mikken op de groep waar nu ook Qmusic en Studio Brussel zich op richten.

Deel van de koek

Bij Medialaan, de eigenaar van Qmusic, valt te horen dat de toekenning van de FM-frequenties aan SBS Belgium 'te verwachten' was. Voor Qmusic, die het de laatste tijd al niet onder de markt heeft, betekent het wel extra concurrentie op de reclamemarkt aangezien SBS Belgium ook een deel van die koek zal willen. Die koek mag de voorbije jaren dan wel gegroeid zijn, de strijd om de reclamecenten zal wel een stuk harder worden. SBS Belgium zal nu ook naar de adverteerders kunnen stappen met pakketten waarin reclame op tv en radio gebundeld wordt.

Naast het frequentiepakket voor SBS Belgium zal de Vlaamse regering vandaag nog drie andere netwerkradio's erkennen. VBRO, de Vrije Brugse Radio Omroep, mag een radio starten met een Vlaams en Nederlandstalig profiel. Daarmee wil men tegemoetkomen aan de verzuchtingen van de liefhebbers van de Vlaamse muziek, die vinden dat ze nu te weinig aan hun trekken komen op Radio 2. Ook Ment, dat nu op televisie al veel Vlaamse muziek uitzendt, was hiervoor kandidaat. De derde en vierde frequentiepakketten voor netwerkradio's zijn voor Hit FM en Stadsradio Vlaanderen.

Grote verliezer in het verhaal is Topradio. De dancezender had eveneens een aanvraag voor een licentie ingediend maar vist nu achter het net. Meer nog, de nieuwe netwerkradio's komen in de plaats van ketenradio's als Topradio, die zich door de jaren heen hebben uitgebouwd door lokale frequenties op te kopen. "Tien mensen verliezen hun job, 160.000 luisteraars worden in de kou gezet", reageerde de zender gisterenavond. Topradio bekijkt nu of het een digitale doorstart kan maken.