Direct naar artikelinhoud

Amerikaanse jongeren laten laptop steeds vaker links liggen

Eén op vier Amerikaanse jongeren gebruikt tegenwoordig zijn smartphone om op internet te surfen. Het gebruik van vaste toestellen neemt af. In België staat deze evolutie nog in haar kinderschoenen.

Onderzoekers van het Pew Research Center en het Berkman Center for Internet & Society van de universiteit van Harvard polsten 802 tieners tussen 12 en 17 jaar oud over hun smartphonegebruik. Uit de rondvraag blijkt dat het aantal jongeren in bezit van een smartphone sterk gestegen is. Zo heeft nu 37 procent van alle jongeren een smartphone, tegenover 23 procent in 2011. Maar de opmerkelijkste bevinding is het feit dat één op vier jongeren voornamelijk zijn smartphone gebruikt om online te gaan, in plaats van een vast toestel.

De meest genoemde reden hiervoor is "gemak". De smartphone vergezelt de jongeren namelijk de hele dag door; zo hebben ze op elk moment, waar ze ook zijn, toegang tot het internet. De manier waarop jongeren met technologie omgaan signaleert vaak ook veranderingen in het technologische gedrag van volwassenen.

Gaan we dan binnenkort allemaal vooral mobiel surfen en worden laptops overbodig? Hoewel we ook hier meer en meer mobiel surfen, zal het volgens trendwatcher Tom Palmaerts van Trendwolves niet direct zo'n vaart lopen: "Ons mobiel surfgedrag evolueert al een lange tijd in de richting van ons surfgedrag op laptop en pc. De veronderstelling dat ons mobiel surfgedrag op een bepaald moment zal overheersen, is al vaak gemaakt. Wanneer dit exact zal gebeuren, kan ik niet zeggen. Maar het betekent zeker niet dat we helemaal geen laptops en dergelijke meer gaan gebruiken."

In vergelijking met andere Europese landen, zoals buurland Nederland, ligt het aantal uren dat de Belg online spendeert beduidend lager. Een verklaring hiervoor is te vinden in het lagere aantal mobiele abonnementen in ons land. In België heeft het namelijk veel langer geduurd vooraleer deze beschikbaar waren. Zo was ook de koppelverkoop, waar je bij het nemen van een bepaald abonnement een smartphone 'cadeau' kreeg op krediet, lange tijd verboden in ons land. Verder merkt Palmaerts ook op dat er vaak nog wantrouwen heerst tegenover mobiele abonnementen.

Toch ziet hij in België veel groeipotentieel, zowel op vlak van mobiel surfen als op vlak van de mobiele abonnementen. Deze abonnementen zijn doorslaggevend in het aantal uren dat je online spendeert en bepalen zo dus in grote mate ons onlinegedrag. "Want", zo legt Palmaerts uit, "sociale media zoals Facebook en Twitter functioneren beter op een smartphone. Als je een smartphone hebt, kun je deze sociale media pas echt gebruiken als instant communicatiemiddel, waar je ook bent."