Direct naar artikelinhoud

Vlaams Parlement unaniem: snelwegen voor e-bikes

Bij de aanleg van fietspaden moet de elektrische fiets een prominente plaats krijgen. Daar is het Vlaams Parlement het over eens. En dat moet uitmonden in fietssnelwegen speciaal voor e-bikes.

Wie zich de afgelopen maanden op een fietspad heeft begeven, kan er niet naast kijken: de elektrische fiets is aan een enorme opmars bezig. Van alle verkochte fietsen in ons land in 2016 was liefst 40 procent een e-bike. Tegelijk zijn er steeds meer speed pedelecs. Dat zijn snelle elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur gaan. Sinds de registratie verplicht werd eind vorig jaar, zijn er in Vlaanderen 3.400 ingeschreven.

Tijd om het beleid daar ook op af te stemmen, vindt het Vlaams Parlement. Meerderheid en oppositie hebben gisteren een resolutie goedgekeurd die de elektrische fiets verankert in de plannen van de Vlaamse regering. Op termijn kunnen er zelfs fietssnelwegen komen, enkel gereserveerd voor e-bikes.

"In Nederland bestaat al zo'n voorbeeld tussen Almere en Amsterdam", zegt Björn Rzoska, Vlaams Parlementslid voor Groen en initiatiefnemer van de resolutie. "Die ligt naast de autosnelweg waar er voortdurend file is. Dat is de kijk op lange termijn. In eerste instantie moeten we de aanleg van fietspaden en fietssnelwegen afstemmen op de e-bike."

Volwaardig alternatief

Omdat iemand met een e-bike een stuk sneller rijdt dan een gewone fietser, moeten de paden breed genoeg worden gemaakt, zodat ze elkaar zonder problemen kunnen voorbijsteken. Ook moeten al te scherpe bochten vermeden worden, omdat de snelle tweewielers minder wendbaar zijn.

De verkeersveiligheid staat centraal. Waar kan, moeten de fietswegen worden losgekoppeld van de autowegen, kruispunten moeten zo veel mogelijk vermeden worden via fietsbruggen of -tunnels. De onlangs aangelegde fietssnelwegen, zoals die tussen Mechelen en Antwerpen of tussen Leuven en Brussel, voldoen al grotendeels aan die voorwaarden. Die weg moet nu verder worden gevolgd.

"Tegelijk moeten de lokale besturen hun rol vervullen", zegt Vlaams Parlementslid Lies Jans, die namens N-VA de resolutie ondertekende. "Bij het plaatsen van fietsstallingen aan stations moeten er ook laadpalen komen. En waar mogelijk bewaking. Zulke fietsen zijn niet goedkoop."

Bottomline: de elektrische fiets moet een volwaardig en veilig alternatief zijn voor de auto en investeringen moeten daarop worden afgestemd. "Positief", vindt Stef Leroy van de Fietsersbond, waar ze evenwel hopen dat de focus op e-bikes en langere woon-werkafstanden niet nadelig is voor de korte verplaatsingen in de stad. "Die zijn minstens even belangrijk en daar hoef je zelfs de infrastructuur niet voor aan te passen. Wel het autoverkeer daar verminderen."

"Het is een belangrijk signaal dat er wordt gedacht aan de toekomstbestendigheid van fietspaden", vindt Wout Baert van Fietsberaad, het Vlaams kenniscentrum voor fietsbeleid. "Vandaag wordt nog te vaak louter aan de minimumnormen voldaan en dan merk je dat de fietsinfrastructuur na zes jaar al voorbijgestreefd is."

De parlementsleden komen nu met een resolutie, een aanbeveling aan de Vlaamse regering. Is dit niet te vrijblijvend? "Toch niet, dit is een sterk signaal", zegt Open Vld'er Mathias De Clercq. "Meerderheid en oppositie scharen zich hierachter." Rzoska: "Hoe de regering ook is samengesteld, hier moet ze rekening mee houden."

Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wenst niet te reageren en verwijst naar zijn partijgenote in het Vlaams Parlement, Lies Jans.