Direct naar artikelinhoud

Doodlopend straatje voor de 'vuile auto'

Een rechter in het Duitse Stuttgart oordeelde dat een totaalverbod op dieselwagens een gerechtvaardigde maatregel is. Een belangrijke uitspraak, want ook in Brussel en nog andere steden lopen gelijkaardige zaken.

"De gezondheid van burgers is belangrijker dan het recht op wagenbezit." Zo oordeelde een Duitse rechter in een rechtszaak die de ngo ClientEarth en de milieu- en consumentenorganisatie Deutsche Umwelthilfe hadden aangespannen tegen de overheid van deelstaat Baden-Württemberg. Twee jaar geleden dienden zij klacht in omdat de deelstaat er niet in slaagt de uitstootnormen voor stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof af te dwingen in de hoofdstad Stuttgart. De milieuorganisaties wonnen. Meer nog, de rechter vond dat er een structureel verbod moest komen op dieselwagens.

De uitspraak in Duitsland is het zoveelste teken aan de wand dat we het met zijn allen wel gehad hebben met die 'vuile' auto's. "Er is inderdaad veel aan het bougeren", vindt ook Joeri Thijs van Greenpeace. "Ook bij ons. De accijnzen voor diesel en benzine zijn gelijkgetrokken, waardoor diesel zijn voordeel verliest. Een aantal steden denkt nu al aan de invoering van een lage-emissiezone en voor het eerst is ook het taboe van de bedrijfswagens, toch veelal dieselauto's, bespreekbaar geworden. We zijn er nog lang niet en het gaat wat ons betreft nog veel te traag. Maar de tanker lijkt wel gekeerd en begint al meer in de juiste richting te varen. Het einde van de auto zoals we hem nu kennen, is echt in zicht."

2040

De voorbije weken doken ook rapporten op waarin voorspeld werd dat het einde van de dieselwagen nabij is. Niet alleen de diesel overigens, op termijn moet ook de bezinewagen eraan geloven. En dat einde zou wel eens in 2040 kunnen zijn. Want tegen die die tijd willen zowel Frankrijk als Groot-Brittannië de verkoop van benzine- én dieselauto's verbieden. Noorwegen heeft al aangekondigd dat er vanaf 2025 alleen nog elektrische wagens mogen rijden. Andere Europese landen hebben intenties, maar nog geen datum vastgelegd.

Ook het economische bureau van ING waagde zich vorige week aan een voorspelling. ING schat zelfs dat de brandstofmotor in personenauto's in 2035 al verleden tijd zal zijn. In haar rapport waarschuwt ING vooral de Europese auto-industrie, die zich moet klaarmaken voor "de grote omwenteling".

Maar die auto-industrie stribbelt nog wat tegen. Vooral de Duitse automakers als Volkswagen en Daimler houden nog vast aan de verbrandingsmotor. Zij blijven zeggen dat de dieselauto veel schoner kan worden. Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van Daimler zei CEO Dieter Zetsche zelfs dat "dieselauto's een belangrijke bijdragen kunnen leveren in het reduceren van de uitstoot van broeikasgassen".

Denkfout

Ook Joost Kaesemans, directeur communicatie bij automobielfederatie Febiac, denkt dat het nog niet zo'n vaart zal lopen. "Er zit een grote denkfout in de redenering van de milieuorganisaties. Ze gaan ervan uit dat er niet zoiets bestaat als schone diesel. Die bestaat wel degelijk. Alleen begrijp ik wel waarom mensen dat niet meer geloven. Het is onze eigen schuld. Na Dieselgate is het hele debat heel emotioneel geworden."

De autosector is zich wel degelijk aan het voorbereiden op een mogelijke omwenteling, stelt Kaesemans. Maar ook daar zit een denkfout, meent hij. "Hoe mooi en hoe duurzaam die omwenteling ook zal zijn, we zullen ook moeten aanvaarden dat alles wat we doen een impact heeft. Ook rijden met elektrische wagens. Want om die allemaal van elektriciteit te voorzien zal je die ook moeten produceren. En ook dat zal een impact hebben op het milieu. Denk dus niet dat we straks van alle problemen af zijn."