Direct naar artikelinhoud

THE JAPANESE POPSTARS Controlling Your Allegiance Dance met inhoud uit Noord-Ierland

Noord-Ierland heeft zich niet echt onbetuigd gelaten als het erop aankomt fijne rockgroepjes de wijde wereld in te sturen. The Undertones, Ash, The Divine Comedy, Snow Patrol en uiteraard Van Morrisson zelf wisten zich stuk voor stuk tot referenties op te werpen, maar qua elektronische dancemuziek bleef de regio enigszins achter. Dat wordt met Controlling Your Allegiance van The Japanese Popstars in één klap goedgemaakt.

Echt bekend zijn ze nog niet, en met het land van de rijzende zon hebben ze weinig vandoen, maar afgezien daarvan zijn The Japanese Popstars - drie bleke kerels uit Derry - goed op weg om alvast het tweede deel van hun naam waar te maken. Ze komen uit de underground, maar dat is toeval want eigenlijk maken deze Noord-Ieren - net als Orbital, Underworld en Chemical Brothers - het soort weidse techno dan het best tot z'n recht komt op een tot in de verste hoek uitpuilende festivalweide.

Lat ligt hoog

Ook de gasten die ze op deze cd wisten te strikken, bewijzen dat de lat hoog ligt. Tom Smith van Editors leent zijn stem aan 'Joshua' en geeft daarmee meteen een idee van hoe zijn eigen groep zou klinken op een met acid-house bestrooide dansvloer. Het is, op z'n zachtst gezegd, een piste waar potentiëel in zit, en meteen ook het beste nummer van de cd. Die andere Smith - Robert; geen familie - is eveneens van de partij. Toegegeven, Smith laat zich de laatste jaren wel vaker tot dit soort samenwerkingen verleiden, maar na een paar vrij matige Cure-cd's geeft hij met het door hem meegeschreven 'Take Forever' op z'n minst aan dat de inspiratie na al die jaren nog steeds niet is opgedroogd.

Tel daarbij nog bijdragen van Green Velvet, Jon Spencer, M83-zangeres Morgan Kibby en Lisa Hannigan, de voormalige tweede stem bij Damien Rice, en je weet meteen dat dit niet alleen een gevarieerde gastenlijst is, maar ook een veelzijdige plaat. Van pompende techno ('Let Go') tot ijsgekoelde chill out-muziek ('Fight The Night') en zowat alle variaties er tussenin: The Japanese Popstars lijken het allemaal te kunnen.

Opmerkelijk, bovendien, hoe de groep een sound heeft ontwikkeld die tegelijk heel erg begin jaren negentig klinkt, maar toch nergens gedateerd aandoet. Platen vol pompende beats, blieps en samples werken doorgaans vooral uitstekend in discotheken of op het snelste baanvak van de autosnelweg, maar deze tweede cd - We Just Are, de eerste, verscheen drie jaar geleden - kan zelfs gewoon op een avond in de huiskamer. Dat lijkt wat contradictorisch voor een band die nadrukkelijk de kaart van de dance trekt, maar niet wanneer ze het weet klaar te spelen om die nerveuze, jachtige ritmes te koppelen aan echte songs waarvan je onmiddellijk aanvoelt dat ze ook zonder veel toeters en bellen overeind zouden blijven.

En daarmee maken The Japanese Popstars meteen het verschil met het gros van de bands waarmee ze op een hoopje worden gegooid. Niet alleen de verpakking ziet er goed uit, ook inhoudelijk is Controlling Your Allegiance een boeiende luister-ervaring. The Chemical Brothers mogen wel uitkijken.

(Gung Ho/Virgin)

DOWNLOAD EERST 'Joshua', 'Fight The Night', 'Song For Lisa'