Direct naar artikelinhoud

Kan Netflix comakijkers blijven volgen?

De gemiddelde Netflix-abonnee heeft makkelijk een volledig seizoen van een serie in een week uit. Dat gejaagde kijkgedrag is ook een nadeel. Kan Netflix die hongerige monden blijven voeden?

De Netflix-kijker houdt van comakijken, zoveel is duidelijk. Uit nieuw internationaal kijkonderzoek van meer dan honderd series in 190 landen blijkt dat series in zeer uiteenlopende tempo's worden bekeken. Thrillers en actieseries als Breaking Bad, The Killing en The Walking Dead worden elk al snel meer dan twee uur per dag bekeken. Dat sluit aan bij de bevindingen van Telenet, dat een maand geleden met zijn eerste eigen reeks Chaussée d'Amour uitpakte. In twee weken tijd werden alle afleveringen samen een half miljoen keer opgevraagd. Vier op de tien kijkers jaagden er de tien afleveringen binnen de eerste twee weken door.

"Dat bingewatchen is het nieuwe normaal", zegt Ted Sarandos, de chief content officer van Netflix, als we hem bellen over dit onderzoek. "Er zijn series die in een heel weekend worden uitgekeken en andere waar mensen langer over willen doen."

Bingeschaal

Het is geen verrassing dat een serie als House of Cards, maar ook drama's als Homeland, minder snel worden uitgekeken. Wel opmerkelijk: sitcoms als Unbreakable Kimmy Schmidt en Arrested Development prijken helemaal onder aan de 'bingeschaal' en worden het minst snel uitgekeken. "Dat is misschien verrassend. Maar een serie als Kimmy Schmidt is zo compact en gevuld met grappen dat mensen moe worden van ernaar te kijken. Kijkers willen scherp blijven zodat ze geen grappen missen."

Het opmerkelijk snelle kijkgedrag van Netflix-abonnees werpt wel de vraag op of de streaminggigant aan de vraag kan blijven voldoen. Het aanbod van series zal de komende jaren in elk geval veel internationaler worden. Misschien zelfs onder druk van Europese wetgeving. Volgens een voorstel van de Europese Commissie moet het aanbod van Netflix voor zeker 20 procent uit Europese inhoud bestaan en moet Europese inhoud "prominent worden getoond".

"Het zou mij niet verbazen als dat eigenlijk al het geval is", zegt Sarandos. "Het zou wel een grote fout zijn als Europa ons oplegt op welke manier we onze titels moeten voorstellen. Als je veel naar Europese content kijkt, zul je veel gelijkaardige films en series voorgesteld krijgen. Maar als de kijker dat eigenlijk niet wil, mag dat geen mindere ervaring opleveren."

Netflix mag dan ondertussen in zo goed als de hele wereld actief zijn en abonnees aanvaarden, de grootste frustratie blijft dat het totale aanbod van films en series op de streamingdienst nog niet overal hetzelfde is. In vergelijking met de Amerikaanse Netflix-bibliotheek lopen Belgische kijkers duizenden titels mis.

Sommige gebruikers konden dat omzeilen, met VPN- of proxydienst, waardoor Netflix dacht dat de kijker in een ander land was. Alleen treedt de streaminggigant tegenwoordig hard op tegen wie die geobeperkingen omzeilt, tot groot ongenoegen van die gebruikers. "Op 81 miljoen abonnees wereldwijd tel ik slechts een handvol mensen die hun regio omzeilen", relativeert Sarandos de heisa. "Het is een heel klein probleem. Ik zou het ook geen hardhandig optreden noemen. Het is iets dat al altijd inging tegen onze gebruikersvoorwaarden."

Maar het probleem blijft: het aanbod is bij ons kleiner dan in de VS. "We willen dat probleem wegnemen door ervoor te zorgen dat onze bibliotheek steeds meer wereldwijd beschikbaar wordt", countert Sarandos. Alleen zal die transformatie nog enkele jaren duren, beseft de contentbaas van Netflix. "De rechten van veel series en programma's zijn al aan andere platformen verkocht."

"Onze focus ligt nu op originele producties die we overal ter wereld op hetzelfde moment lanceren en op het aanbieden van films en series waarvoor we internationale licenties afsluiten. 85 cent van elke dollar die we vandaag uitgeven gaat naar het spijzen van die wereldwijde inhoud."

Of daar in de toekomst ook eigen Vlaamse of Nederlandse producties zullen bijzitten, wil Sarandos niet rechtstreeks gezegd hebben. "Maar ja, we willen overal zijn en dingen maken. Het geweldige is dat een Franse serie als Marseille de hele wereld kan rondgaan. Dat zagen we ook bij onze Noorse coproductie Lilyhammer. Als een verhaal goed is, werkt het over de hele wereld."