Direct naar artikelinhoud

Ierse lowbudgetketen breidt uit in België

Primark, koning van de wegwerpmode, wil drie nieuwe winkels openen in ons land. De keten blijft groeien, ondanks de crisis en de ramp in Bangladesh die zijn naam besmeurde.

De Ierse lowbudgetketen Primark heeft grootse plannen voor ons land. De krant La Libre schreef dat de bestaande winkel in Luik volgend jaar gezelschap krijgt van een filiaal in Gent en de Brusselse Nieuwstraat. Over twee jaar volgt Charleroi. Primark zelf bevestigde het bericht nog niet.

De winkelketen bestaat al sinds 1969 maar heeft net een uiterst succesvol jaar achter de rug. De omzet bedroeg 4,27 miljard pond, of zo'n 5,04 miljard euro.

Winkelervaring

In tijden waarin kledingwinkels er alles aan doen om de 'winkelervaring' zo aangenaam mogelijk te maken, is het succes van de keten opvallend. Primarks filialen doen meer denken aan supermarkten dan boetieks. De doorsnee winkel bevat geen twee maar tien kassa's, heeft lange rijen, per kleur en soort gesorteerde rekken, winkelmandjes en promoties met mode aan dumpingprijzen.

Een paar ballerina's kost minder dan een doorsnee belegd broodje, een gekke kerstmuts gaat voor drie euro over de toonbank. Primark koopt bij de goedkoopste leveranciers kleding en verdeelt die dan onder een eigen merknaam. In de megawinkels kopen klanten kopieën van designerstukken in goedkope materialen. De keten kan naar eigen zeggen lage prijzen voorleggen omdat hij onder andere bespaart op reclame en vertrouwt op mond-tot-mondreclame.

Die strategie kwam even op de helling te staan in april van dit jaar. Toen stortte het textielcomplex Rana Plaza in Bangladesh in elkaar. Terwijl reddingswerkers het stoffelijke overschot van meer dan duizend textielarbeiders borgen, vonden ze ook bestelbonnen van ketens tussen het puin.

Primark was een van hen. "We zijn geschokt en zeer verdrietig over dit incident", reageerde het bedrijf. Op hun site houdt de keten nu bij welke acties en donaties er voor de getroffen gezinnen volgden. De firma verklaart dat er ondertussen al twee miljoen dollar aan de slachtoffers werd besteed.

Toch kreeg de winkelgigant al een aantal waarschuwingen over ondermaatse werkomstandigheden in de fabrieken van leveranciers. Ngo War on Want stelde in 2006 al een rapport op over de schrijnende arbeidsomstandigheden van vaak minderjarige werknemers in Bangladesh die in de fabrieken werken waar Primark-stukken werden gemaakt. Twee jaar later volgde een bijkomend rapport waaruit bleek dat de situatie nog problematischer was dan voorheen. "Primark is bezorgd over deze beweringen", was de stugge reactie van de pr-dienst.

Ook in 2008 stelde een BBC-reportage hoe Primarkkleding wordt gemaakt door minderjarigen in India. Een aantal opnames van de reportage bleek in scène gezet en de keten drong erop aan dat de zender zich verontschuldigde.