Direct naar artikelinhoud

Brussel krijgt weer een trein per uur naar Amsterdam

De Nederlandse Spoorwegen willen met ingang van volgend jaar weer een intercity per uur laten rijden tussen Amsterdam en Brussel. Elke dag komen er dan zestien treinen tussen beide hoofdsteden, net als voor de mislukte introductie van de Fyra V250.

Of deze Italiaanse hogesnelheidstrein nog terugkeert op het Nederlandse en Belgische spoor is ongewis. Het technisch onderzoek duurt voort, en naarmate de maanden verstrijken wordt de kans op een goede afloop voor de Fyra kleiner. De NS houdt wel de optie open dat het nog goed kan komen, want er is voor volgend jaar zowel ruimte gereserveerd voor de zestien intercity-treinen op het normale spoor als voor de Fyra op de aparte snelle spoorbaan.

Volgens de NS is de hogere frequentie nodig omdat de acht intercity's die nu rijden door de reizigers als te weinig worden beschouwd. "Om te voorkomen dat we in de nieuwe dienstregeling van 2014 met die frequentie blijven zitten, hebben we nu alvast ruimte op het spoor moeten aanvragen."

Daarmee komt het spoorbedrijf tegemoet aan de wensen van consumentenorganisaties. Die hadden het spoorbedrijf opgeroepen om per 2014 weer capaciteit aan te vragen voor een uurlijkse trein Amsterdam - Brussel. Eind juni zou duidelijk moeten worden of de Fyra V250 nog terug kan keren.

De NS liet begin deze maand al weten te werken aan wat een "volwaardig alternatief" voor de uitgevallen Fyra wordt genoemd. Zo wordt bekeken of er dubbeldektreinen op het snelle spoor kunnen rijden en of de langzamere Fyra V160, die de NS al langer op het binnenlandse net gebruikt, in te zetten is op het spoor richting Brussel.