Direct naar artikelinhoud

Netwerksite LinkedIn haalt 1 miljoen Belgische leden

LinkedIn, de netwerksite voor professionele doeleinden, heeft in België de kaap van 1 miljoen leden gerond. Dat maakte het bedrijf zelf bekend. Wereldwijd hebben 120 miljoen netwerkers een profiel op de site.

Terwijl 4,8 miljoen Belgen een profiel op Facebook hebben, hinkt LinkedIn met 1 miljoen leden nog steeds flink achterop. Maar beide netwerken kun en mag je niet vergelijken, zegt Ariel Eckstein, managing director van LinkedIn in Europa, Afrika en het Midden-Oosten. "Wij zijn het professionele netwerk nummer één. Wij focussen op de professionele sector en wat die onze leden aanbelangt. Niet op wat mensen in hun vrije tijd doen."

LinkedIn, dat al sinds 2003 bestaat, heeft in België vooral succes in de technologiesector, de bankwereld en bij de overheid. De top vijf van aangesloten organisaties zijn de Europese Commissie, BNP Paribas Fortis, de universiteiten van Leuven en Gent, KBC en Belgacom. Hoeveel profielen die instellingen elk hebben op de site is niet bekend.

Klein België, grote impact

Andere Europese landen zijn veel groter in het LinkedIn-netwerk, maar volgens Eckstein is de impact van het kleine België niet te onderschatten. Al was het maar omdat er hier veel buitenlanders werken. "België is hot op economisch en politiek vlak. Verschillende grote bedrijven hebben hier hun hoofdkwartier en je hebt natuurlijk ook de Europese Unie. Dat maakt dat België meer impact heeft dan andere landen."

De vraag blijft hoeveel van die leden LinkedIn ook effectief gebruiken. Vaak valt te horen dat velen er een slapend profiel hebben en zelden of nooit naar de site gaan, behalve om het verzoek van een collega of medewerker te aanvaarden. LinkedIn wil geen cijfers geven die aantonen hoe frequent leden hun LinkedIn-profiel bezoeken of contact hebben met andere gebruikers. "Daar doen we geen uitspraken over", zegt Eckstein. "Ik kan alleen zeggen dat we maandelijks 80 miljoen unieke bezoekers hebben. Dat geeft al een goede indicatie."

Talentenjacht

LinkedIn wordt vooral gebruikt door leden die er niet voor betalen. Gewoon een gratis profiel maken, het netwerk vergroten en daar blijft het bij. Slechts een minderheid - percentages worden ook hier niet vrijgegeven - betaalt voor meer, zoals nieuws en updates op maat. Daarnaast kunnen adverteerders ook zeer doelgericht groepen aanspreken met hun producten, wat LinkedIn ook geld oplevert.

Een andere belangrijke bron van inkomsten zijn bedrijven die LinkedIn inschakelen om nieuw personeel op te sporen. LinkedIn als een soort online headhunter dus. Onder meer Agfa Healthcare, Belgacom en KBC maken gebruik van die mogelijkheid.

"Een groot bedrijf zoals Agfa is voortdurend op zoek naar veelbelovend talent, maar nu wilden we de arbeidsmarkt op een actievere manier benaderen", zegt Annelies Daenen, talentmanager bij Agfa. "Als we versterking zoeken op uitvoerend vlak gebruiken we LinkedIn om het beste talent te identificeren. Door het gebruik van LinkedIn verwachten we dat de tijd en de kost van het in kaart brengen van vacatures zo drastisch verminderen."