Direct naar artikelinhoud

Vlaams nieuws doet het goed op de iPad

Op 23 juli werd de iPad, de tabletcomputer van Apple, in België gelanceerd. Het revolutionaire toestel zou volgens de believers de mediawereld voorgoed veranderen. Wij vroegen ons af of daar anderhalve maand later bij de Vlaamse mediabedrijven al iets van te merken is.

Hoe de revolutionaire Apple-tablet de mediawereld verandert

Het is geen geheim dat mediabedrijven, en dan vooral uitgevers van kranten en magazines, het moeilijk hebben in dit digitale tijdperk. Ze willen maar wat graag mee op de kar van de nieuwe technologie springen maar blijven daar wat inkomsten betreft op hun honger zitten.

Net daar zou de iPad verandering in brengen. Het toestel, uitgerust met een kleuren-touch screen is immers uitermate geschikt om er op een gebruiksvriendelijke manier kranten en tijdschriften op door te nemen. Gekoppeld aan de ondertussen goed ingeburgerde iTunes Store van Apple zou de iPad ervoor zorgen dat uitgevers hun producten ook in digitale vorm ten gelde kunnen maken.

Ondertussen hebben twee grote mediaspelers een eigen iPad-app, zoals de kleine programmaatjes voor het toestel heten, gelanceerd. De Standaard pakte halfweg juli al uit met een eigen app waarmee je op het toestel de krant kan binnenhalen en lezen.

“Ondertussen hebben we iets meer dan 10.000 van die apps verkocht”, zegt Gert Ysebaert, uitgever bij Corelio, het moederbedrijf van De Standaard. “Dagelijks worden via die app zowat duizend digitale kranten verkocht.” Van dat cijfer worden ze bij Corelio niet euforisch, maar ze zijn er wel tevreden mee. “Het blijft natuurlijk een verwaarloosbaar aantal als je het vergelijkt met het aantal papieren kranten dat we verkopen. Maar het is wel een aanwijzing voor het potentieel van het toestel. We hadden al langer een iPhone-app waarmee je de krant op je telefoon kan lezen, maar we merken nu dat er van de duizend digitale kranten die we dagelijks verkopen 80 procent op de iPad wordt gelezen.”

Ook bij vtm waren ze op de komst van de iPad voorbereid. De zender lanceerde een gratis app van Het nieuws, waarmee je alle reportages uit de uitzending kan herbekijken. De app werd ondertussen, in ruim een maand tijd, 10.922 keer gedownload.

Uit die cijfers blijkt dus dat er wel degelijk interesse is voor een nieuwsaanbod op de iPad, zeker als je in rekening brengt dat er voorlopig naar schatting slechts zo’n 35.000 iPads in België verkocht werden. Logisch dus dat ook bij De Persgroep, uitgever van onder andere De Morgen en Het Laatste Nieuws, aan een eigen app wordt gedacht.

“Normaal gezien kiezen wij ervoor om bij het opduiken van nieuwe technologieën in eerste instantie af te wachten”, zegt Hans Deridder, managing editor bij De Persgroep. “Maar toen we in juni de iPad in handen kregen en zagen dat het een mooi en gebruiksvriendelijk toestel was, zijn we van die strategie afgestapt. We zijn ervan overtuigd dat binnen twee jaar heel veel mensen zo’n ding in huis zullen hebben en het ook elke dag zullen gebruiken.”

En dus lanceert De Persgroep begin oktober een eigen app voor De Morgen, Het Laatste Nieuws, De Tijd/L’Echo en de Nederlandse krantentitels uit de groep. “Die eerste versie zal een basic app zijn, die gebruikers toelaat om de papieren krant ook in digitale vorm te lezen. Wat ze op hun iPad te zien krijgen zal dus identiek zijn aan de papieren versie.”

De app zelf is gratis, wie zijn krant binnenhaalt betaalt 0,79 eurocent, de weekendeditie zal 1,59 eurocent kosten. Maar het zal niet bij die eerste versie blijven. Als het van Deridder afhangt komt er behoorlijk snel een meer geavanceerde versie op de markt. “Maar die willen we voor al onze titels afzonderlijk ontwikkelen, afhankelijk van de behoeftes van hun lezers.”

Die nieuwe versie moet de mogelijkheden van de iPad veel beter uitspelen. “Eigenlijk is alles mogelijk”, legt Deridder uit. “Als bij De Morgen tien fantastische foto’s van een concert binnenkomen en je plaatst er maar twee in de krant, dan kan je de andere in de digitale versie van die krant laten zien. Bij een voetbalverslag in Het Laatste Nieuws kan je een filmpje met de doelpunten laten zien. Een lezer van De Morgen die extra achtergrondinfo over een onderwerp wil, zal kunnen doorklikken op een aantal internetlinks. Noem maar op.”

Niet alleen bij De Persgroep denken ze trouwens al aan de toekomst. Ook Corelio heeft plannen. “Over een paar maanden komen we met een app voor Het Nieuwsblad en Les Editions de l’Avenir”, zegt Ysebaert. “En we werken ook aan een meer gesofisticeerde versie van onze De Standaard-app. Al zal die nog wel een aantal maanden op zich laten wachten. We willen eerst nog wat meer ervaring opdoen met de huidige versie.”