Direct naar artikelinhoud

Helm aan, vliegangst uit

Een tergend trage vlucht? Een luidruchtige reisgezel? Een over-aromatische maaltijd? Volgens vliegtuigbouwer Airbus worden zulke ongemakken verleden tijd met hun virtual reality-helm. Die zou ook de vliegangst van passagiers doen afnemen.

Als het van uitvinder Bernard Guering afhangt, dan beslist u straks zelf wat u ziet, hoort en ruikt tijdens uw vlucht. Het enige wat u daarvoor nodig heeft, is het hoofddeksel dat de Fransman ontwierp voor Airbus. De helm maakt het passagiers mogelijk zich zintuiglijk af te sluiten van de buitenwereld. Dat kan door, in iets wat lijkt op een droogkap, muziek te luisteren, (3D-)films te kijken en spelletjes te spelen.

Uit de patentaanvraag die de fabrikant in de Verenigde Staten indiende, blijkt zelfs dat je in de helm, die in de stoel wordt geïnstalleerd, de omgevingsgeur kan instellen. Het schermpje bevindt zich op enkele centimeters van je ogen, in theorie kan je er zelfs computerwerk op doen. Ook kunnen er mini-airbagsystemen in, om bij zware turbulentie de schokken te dempen.

Maar: de plannen zijn nog allesbehalve concreet, verduidelijkt Yves Panneels, Airbus-vertegenwoordiger voor België. "Er worden honderd patenten per jaar ingediend. Dat wil niet zeggen dat al die uitvindingen ook fysiek bestaan of zullen worden gerealiseerd."

In de aanvraag maakt Guering duidelijk dat de helm het comfort van de passagier moet vergroten. "Die is vaak verveeld, bij het opstijgen en landen, maar ook tijdens de vlucht", klinkt het. "Dit genereert bovendien veel stress." De virtual reality die met zijn uitvinding gecreëerd kan worden, moet daar komaf mee maken.

Omgekeerd effect

Dat een helm vliegangst doet afnemen, daar heeft psychologe Marieke Impens van The Human Link haar bedenkingen bij. Volgens haar kan het zelfs het omgekeerde effect hebben. "Op korte termijn zal het bij sommigen de angst misschien doen afnemen, doordat ze afleiding hebben. Maar op lange termijn wordt het erger. De passagier krijgt zo namelijk geen vertrouwen in het feit dat de vlucht veilig is."

Luchtvaartingenieur Gertjan Glabeke sluit zich daarbij aan. "Het is in elk geval niet zo dat een helm de turbulentie kan weghalen. Ook al zie en hoor je iets anders, je lichaam zal nog steeds de G-krachten gewaarworden." Op het eerste zicht lijken er hem meer nadelen dan voordelen aan verbonden. "Ik denk dat dit vooral een gadget zal zijn."

Dat de passagiers daarvoor in de geldbuidels moeten tasten, sluit Airbus ook zelf niet uit. In de patentaanvraag staat vermeld dat het de bedoeling is dat de helm per stoel makkelijk en snel vervangen moet kunnen worden door een gewone hoofdsteun. Eerder maakte de vliegtuigmaatschappij al bekend entertainmentsystemen in de stoelen te willen schrappen om te besparen.

Guering werd in dit licht nog al eens ingeschakeld door Airbus. Eerder dit jaar bedacht hij een nieuw soort vliegtuigstoel. Nu ja, stoel. Wat de man ontwikkelde lijkt nog het meest op een fietszadel met rugsteun - bedoeld om meer mensen in een toestel te krijgen.