Direct naar artikelinhoud

VRT gaf fors meer uit voor tv-programma's

De VRT heeft in 2012 26,6 miljoen meer uitgegeven voor het maken van televisie. De oprichting van OP12 kostte 6,4 miljoen euro, waarvan een miljoen euro naar het EK voetbal ging. De omroep sloot 2012 af met iets meer dan twee miljoen euro verlies.

De hevige concurrentie van VIER en VTM en de ontkoppeling van Ketnet en Canvas heeft de VRT vorig jaar flink op kosten gejaagd. Dat blijkt uit zijn jaarverslag dat de VRT gisteren voorstelde in de commissie Media van het Vlaams Parlement. De openbare omroep gaf in 2012 271,5 miljoen euro uit om televisie te maken, een stijging van 26,6 miljoen euro in vergelijking met 2011. Eén blijft de slokop met een totale kostprijs van 161,5 miljoen euro, vijf miljoen extra dat in de eerste plaats besteed werd aan de verkiezingsprogramma's en nieuwe programma's als Café Corsari en Iedereen beroemd. Ook Ketnet en Canvas gaven flink wat meer uit omdat die zenders nu ook overdag uitzenden.

Voor het eerst werd ook duidelijk wat OP12 kost. De VRT trok er 6,4 miljoen euro voor uit, waarvan sport goed was voor 1,6 miljoen euro. De uitzendingen van het Europees kampioenschap voetbal kostten OP12 bijvoorbeeld 1 miljoen euro, terwijl er 400.000 euro voor de zaalsporten gereserveerd werd. De programma's voor jongeren, met Magazinski als bekendste voorbeeld, kostten 1,2 miljoen euro en die voor buitenlanders in België 750.000 euro. Het culturele aanbod op OP12 was goed voor 1,2 miljoen euro, waarvan de helft naar de Koningin Elisabethwedstrijd ging.

De gemiddelde kostprijs voor een uur nieuw gemaakte televisie op OP12 was 22.633 euro, waarmee het net wel de goedkoopste van alle VRT-zenders was. Als je ook de vele herhalingen op OP12 in rekening brengt, daalt dat tot 8.149 euro per uur televisie op OP12. "Een vrij duur net, zeker als je rekening houdt met het aantal kijkers bij OP12", schamperde Bart Tommelein (Open Vld). "Dit is een overbodige zotternij in tijden van besparingen."

De uitgaven voor radio bleven vorig jaar stabiel, terwijl online steeg van 14,5 naar 16,9 miljoen euro. Deredactie.be alleen al was goed voor zeven miljoen euro, 1,4 miljoen euro meer dan in 2011. De stijging kwam er volgens de VRT onder andere door het ruime aanbod rond de gemeente- en provincieverkiezingen. Sporza.be kostte 2,3 miljoen euro, terwijl er 2,7 miljoen euro naar de cultuursite Cobra.be ging.

Ondanks de forse meeruitgaven voor televisie deed de VRT het vorig jaar beter dan begroot. De VRT leed 2,251 miljoen euro verlies, maar dat was 306.000 euro minder in het rood dan gebudgetteerd. Bovendien is zo'n verlies normaal in een even jaar waar er telkens extra uitgaven zijn voor grote voetbaltoernooien of Olympische Spelen, legde financieel directeur Willy Wijnants uit. De VRT gaat ervan uit dat hij dit jaar, zonder grote sportevenementen, vijf miljoen euro winst zal maken.

De grotere uitgaven voor televisie kon de VRT grotendeels betalen door de verhoging van de dotatie van de Vlaamse regering met elf miljoen euro. Nieuwe overeenkomsten met distributeurs als Belgacom en Telenet leverden net geen vijf miljoen euro extra op. De nieuwe beheersovereenkomst gaf de VRT ten slotte ook extra mogelijkheden op de reclamemarkt, iets waar de commerciële zenders al langer voor gewaarschuwd hadden. De inkomsten uit commerciële communicatie stegen van 54,9 naar 61 miljoen euro. Zowel de radioreclame als de tv-sponsoring leverden enkele miljoenen euro's extra op, al geeft de VRT aan dat de radiomarkt nu ook onder druk staat.

Bovenop die 61 miljoen kwam er ook nog eens 9,4 miljoen euro binnen via boodschappen van algemeen nut. Met die 70,4 miljoen euro gaat de VRT boven het plafond van 68,4 miljoen euro uit commerciële inkomsten dat in de beheersovereenkomst is vastgelegd. Die twee miljoen euro werd van de dotatie afgehouden die de VRT krijgt van de Vlaamse regering.