Direct naar artikelinhoud

'Elektrische auto haalt het van olie'

Ze zijn peperduur en lijken dus niet door te breken. Maar de grote intrede van de elektrische auto zal minder lang op zich laten wachten dan we denken, dat voorspelt Bloomberg. 'Ten laatste in 2028 worden ze goedkoop genoeg om de vraag naar olie te doen crashen.'

Sommigen geloven er niet meer in, anderen voorspellen dat het nog tientallen jaren duurt. Want vandaag maken de auto's op elektriciteit nog altijd maar ongeveer 1 procent van de wereldwijde automarkt uit.

Maar veel sneller dan verwacht zullen we massaal met elektrische auto's rijden, een beetje zoals ook de kleuren-tv en de smartphone plots overal waren. Dat schrijft Bloomberg New Energy Finance (BNEF), een onderzoeksafdeling van het economische persagentschap Bloomberg in een nieuwe analyse. Nog voor 2030 is de elektrische auto wijdverspreid, zo luidt de conclusie.

De prijs van de batterijen, die het laatste jaar met 35 procent is geslonken, is een van de redenen. Die evolutie zal zich zodanig doorzetten dat de elektrische wagen binnen de zes jaar even betaalbaar zal zijn als de auto die rijdt op diesel of benzine - en dat zonder extra steun. "Dat is het begin van de steile opmars op de massamarkt", stelt BNEF.

Luxesegment

En tegen 2040 zullen modellen die lange afstanden rijden minder dan 22.000 euro kosten, heeft minstens 35 procent van de auto's een stekker en maken elektrische wagens de helft van alle nieuwe verkochte exemplaren uit.

Tesla, Nissan en Chevrolet plannen nu al de verkoop van dat soort modellen die zo'n 30.000 euro kosten. Andere autobouwers investeren miljarden in nog tientallen andere concurrerende groene auto's. Allemaal willen ze pionier Tesla kloppen. Die fabrikant verslaat in de VS nu al de concurrenten in het luxesegment.

BNEF wijst er ook op dat de wereldwijde verkoop van elektrische auto's vorig jaar met 60 procent toenam en het er naar uitziet dat dat gemiddelde kan worden aangehouden. "Een groei met 60 procent is hoe de Ford Model T in rond 1910 de paardenkoets wist te verslaan", aldus de analisten.

Als dat groeiritme inderdaad hetzelfde blijft, dan kunnen elektrische auto's tegen 2023 de olievraag met twee miljoen vaten per dag doen slinken. En dat is een punt waarop de oliesector in een crisis belandt. In een iets terughoudender voorspelling, voorziet BNEF de triomf van elektrisch op olie in 2028.

Vier voorwaarden zijn cruciaal: de prijs van batterijen moet nog zakken, fabrikanten en consumenten moeten in het begin respectievelijk een kleine winstmarge en een meerkost aanvaarden en overheden moeten daarbij steunen.

De prijs van de batterijen blijft alvast zakken. De drie andere voorwaarden zijn niet vol te houden op lange termijn, maar alles wijst erop dat de elektrische wagen wel degelijk commercieel levensvatbaar wordt, aldus BNEF.

Politieke hindernissen

Olieprijzen die erg laag blijven, kunnen de doorbraak vertragen en ook het gebrek aan laadpalen kan, zeker in India en China, vertraging opleveren. Tegen 2030 verwachten de analisten echter dat de voorzieningen voor elektrische auto's standaard zullen zijn. Bovendien zullen nieuwe diensten à la Uber zeer wellicht voor een groene vloot kiezen, wat de elektrische wagen nog meer wind in de zeilen geeft. "In ieder geval komen er steeds meer elektrische wagens op de weg en zal dat de olievraag doen slinken", stelt BNEF.

The Huffington Post voegt daaraan toe dat in de VS de grootste hindernis niet technisch of economisch maar politiek kan zijn. De broers Koch, invloedrijke oliemagnaten, lanceren een campagne van tien miljoen dollar om het imago van de elektrische wagen te besmeuren. Volgens BNEF zijn ze daar echter nu al te laat mee.