Direct naar artikelinhoud

Vlaanderen krijgt nieuwe toeristische Gordel

Loopt wandel- en fietshappening De Gordel op haar laatste benen? Minister van Sport Philippe Muyters zegt van niet. Wel komt er in 2013 een 'nieuwe' Gordel. 'Maar ook die zal het Vlaamse karakter van de Brusselse rand moeten benadrukken.'

Dit jaar, op zondag 2 september, gaat de Gordel nog gewoon door zoals voorzien. Volgens het klassieke model met tientallen wandel- en fietsroutes, vertrekkend vanuit de vier knooppunten in Sint-Genesius-Rode, Dilbeek, Zaventem en Overijse. Volgend jaar zou dan de grote vernieuwing volgen. "Voor 2013 kunnen we op zoek gaan naar iets anders", zegt minister van Sport Philippe Muyters. "Ik sta daarvoor open."

Hoe de nieuwe Gordel er moet gaan uitzien is onduidelijk. "We hebben vandaag (gisteren, red.) net de startvergadering gehad voor 2012", zegt Muyters' woordvoerder Thomas Pollet. "Over de editie van 2013 is nog niet gepraat."

De Gordel is dit jaar aan zijn 32ste editie toe en werd destijds ingericht om het Vlaamse karakter van de Brusselse rand onder de aandacht te brengen. Zo is De Gordel naast een sportief evenement ook steeds een politieke tribune geweest.

Daarom, nu de splitsing van B-H-V is goedgekeurd, lijkt de bestaansreden van het evenement voor een stuk weggevallen. Carla Galle, administrateur-generaal van organisator Bloso, had in 2010 al laten vallen dat er na de splitsing van B-H-V misschien geen nood meer was aan een Gordel.

Toch zou de veranderde politieke context niet de reden zijn voor het vernieuwde concept in 2013. "Met of zonder B-H-V, het blijft belangrijk om het Vlaamse karakter van de rand rond Brussel te benadrukken", zegt minister Muyters. "Vlaanderen heeft behoefte aan iets als De Gordel."

Hoge kostprijs

De vraag naar 'iets anders' komt dan ook in eerste instantie van inrichter Bloso zelf. De zware financiële en organisatorische last van het evenement, zou het enthousiasme rond De Gordel daar ernstig bekoeld hebben. "Hier en daar is wellicht wel sprake van enige moeheid", geeft ook Muyters toe.

De kostprijs van het evenement is aanzienlijk: tot 500.000 euro voor de jubileumeditie in 2010. Een doorsnee jaargang zou nog altijd 350.000 euro kosten. Een hele hap uit het jaarbudget van Bloso. De Gordel, die op zijn hoogtepunt tot 28 verschillende routes aanbood, vereist ook een gigantische inzet van vrijwilligers.

Bedoeling van de 'Nieuwe Gordel' zou daarom ook zijn om de organisatielast te spreiden. Muyters wil de nieuwe Gordel een toeristisch karakter geven. Hij liet daarom al een ballonnetje op om ook het departement Toerisme van collega Geert Bourgeois bij de organisatie te betrekken. Ook de provincie Vlaams-Brabant en Toerisme Vlaanderen zouden Bloso zo kunnen bijstaan.

"Dat is inderdaad een mooi voordeel", zegt het kabinet-Muyters. "Dat de organisatie over verschillende spelers kan gespreid worden."