Direct naar artikelinhoud

Hoelang zijn hybriden nog fiscaal voordelig?

Vanaf 2019 zal elke Volvo die van de band rolt een elektrische motor hebben. Ook 'stekkerauto's' met een elektrische én brandstofmotor horen daarbij, wagens die een fiscaal gunstregime genieten dat al meerdere keren ter discussie stond.

"Deze aankondiging betekent het einde van de wagen die enkel op een verbrandingsmotor rijdt", zei Hakan Samuelsson, CEO van Volvo Cars. "We hebben ons voorgenomen om tegen 2025 1 miljoen elektrische wagens te verkopen." Belangrijke kanttekening: meneer Samuelsson rekent daarvoor ook op de verkoop van hybride modellen.

Als je met een hybride wagen rijdt, kun je tot 20 procent minder CO₂ uitstoten, met de nadruk op 'kun'. "Het bereik van de elektrische motor bij hybride plug-inmodellen is eerder aan de lage kant, je kunt er maximaal een dertigtal kilometer mee rijden", zegt professor Joeri Van Mierlo van de onderzoeksgroep Mobi aan de VUB. In een ideale wereld doe je voor woon-werkverkeer een beroep op je batterij, voor langere afstanden schakel je de brandstofmotor in. Op zich niet zo gek, want elektriciteit is een stuk goedkoper dan diesel of benzine.

Tussenpaus

In de realiteit zien we een ander verhaal. Leasebedrijven en autoverkopers willen het niet on the record gezegd hebben, maar iedereen geeft uiteindelijk toe: "De hybride modellen zijn vooral in trek dankzij de fiscale voordelen, veeleer dan uit milieubewustzijn." Hybride bedrijfswagens zijn bijna volledig fiscaal aftrekbaar. Koop je als particulier een wagen, dan kun je ongeveer 75 procent van de belastingen aftrekken. Voor mensen met geld wordt het zo interessant om een grotere hybride wagen aan te schaffen.

Dat blijkt ook uit cijfers. De afgelopen zes maanden werden er 10.799 hybride wagens ingeschreven. 4.289 daarvan zijn modellen zoals de BMW Serie-X5, de Audi Q7 of de Volvo XC90. Niet bepaald de meest zuinige wagens die op de markt te vinden zijn.

Het fiscale voordeel voor hybride wagens wordt berekend op basis van uitstootnormen die op papier staan. Je wordt met andere woorden niet belast op het effectief verbruik. En daar zit het addertje: "Je kunt het een beetje vergelijken met een all-informule in een wegrestaurant: je hebt al betaald, dus waarom zou je je inhouden?", verduidelijkt Mathias Bienstman van Bond Beter Leefmilieu. Waarom zou je dus nog je best doen om zo veel mogelijk elektrisch te rijden?

Uit financiële overwegingen, toch? Uit een studie van het Nederlandse onderzoeksinstituut TNO uit 2015 blijkt dat steeds meer mensen hun wagen als een gewone diesel- of benzinewagen gebruiken. Hierdoor valt het ecologisch voordeel weg. Bij bedrijfswagens komt daar een extra probleem bij. "De tankkaart van het bedrijf zorgt ervoor dat je helemaal niet meer aan de kosten van brandstof moet denken", zegt Bienstman.

Bovendien zijn de normen waaraan een hybride wagen moet voldoen om er fiscaal voordeel uit te halen gebaseerd op testen waarbij de uitstoot van broeikasgassen en schadelijke stoffen wordt gemeten in een laboratorium in plaats van op de weg. "Die test mag dan wel de 'New European Drive Cycle' noemen, hij is intussen twintig jaar oud. In september zou er een nieuwe test moeten zijn", zegt Van Mierlo.

Experts zijn het erover eens dat de hybride wagen een belangrijke rol speelde - en nog zal spelen - in het drukken van de prijs van batterijen. "Dankzij hybride modellen is die tussen 2010 en 2016 gedaald met 77 procent", zegt Van Mierlo. Maar we mogen niet vergeten dat die hybride wagen een tussenpaus is die de weg moet vrijmaken voor volledig elektrische wagens.

Zo waarschuwt Joost Kaesemans van Febiac voor een scenario dat we kennen van de zonnepanelen. "We moeten opletten voor oversubsidiëring waardoor we onszelf in de voet schieten." Onze noorderburen hebben de fiscale voordelen voor hybride modellen ondertussen alweer afgeschaft.