Direct naar artikelinhoud

Meer volgers op Instagram: dat is weggeven en nemen

Hoe win je op Instagram 16.000 volgers in één dag? Dat kan enkel door vals te spelen en likes of volgers aan te kopen. Of niet?

Twitter merkte afgelopen weekend op dat de Instagram-account van de Vlaamse blogster Tiany Kiriloff wel heel bedenkelijke statistieken vertoonde. Wie haar account doorlicht via de website Social Blade, ziet dat Kiriloff op maandag 10 april plots 7.000 extra volgers mocht verwelkomen. Een dag later kwamen er meer dan 16.000 bij.

Dat krijg je niet zomaar voor elkaar. Zeker als je ziet dat Kiriloff niet meer deelde dan gewoonlijk, een viertal foto's per dag. Opnieuw een zelfverklaarde influencer die valsspeelt? "Ik koop nochtans geen enkele fake volger aan", ontkent Kiriloff. "Die opvallende cijfers kun je perfect verklaren door de giveaways die ik af en toe organiseer."

Giveaways? "Het is zo dat influencers geregeld samenwerken om een winactie of giveaway te organiseren. Dit doen ze om hun netwerken samen te brengen en elkaar te introduceren bij elkaars volgers", legt Nans Schonkeren van pr-bureau With love Nans* uit. De actie leidt dus tot een groot bereik met meer volgers en likes.

Zo organiseerde Kiriloff met enkele 'gelijkgestemde' Instagram-accounts een giveaway waarbij je een iPhone 7, een iPad Air, een camera en een hip iPhone-hoesje kon winnen. Om te kunnen winnen moest je de accounts van de organiserende influencers volgen en ook de foto van de wedstrijd liken.

"Wij kopen die prijzen zelf aan. Op die manier kunnen we iets terugdoen voor onze enthousiaste volgers", legt Kiriloff uit. Uit het screenshot dat Kiriloff doorstuurt, blijkt dat meer dan 38.000 mensen de foto liketen. Je ziet ook meer dan 8.000 comments. De echtheid van de likes op die foto is niet te achterhalen. 48 uur nadat de winnaar van de giveaway werd bekendgemaakt in de oorspronkelijke post, werd de wedstrijdfoto verwijderd.

Staren op bereik

Zo'n foto past niet in het perfecte plaatje dat de Instagram-account van een fashionista hoort te zijn. "Het is logisch dat je niet per se trots bent op die pure marketingacties", vertelt Carole Lamarque van Duval Union Consulting. "Het is niet zo gek dat influencers zulke posts na afloop zo snel mogelijk verwijderen."

Blijft de vraag of dat smachten naar zoveel mogelijk volgers om merken te overtuigen om samen te werken, wel noodzakelijk is. Uiteindelijk haken heel veel mensen die uit puur opportunisme een account liken, opnieuw af. "Een beautyblogger met 2.000 volgers die kwalitatieve content brengt, is eigenlijk duizend keer waardevoller dan een influencer met 70.000 volgers die enkel producten in beeld brengt", zegt een accountmanager van een belangrijk pr-bureau die anoniem wil blijven om zijn klanten niet te schofferen.

De pr-bureaus, die merken in contact brengen met die zogenoemde influencers om hen uit te nodigen voor feestjes en snoepreisjes, weten wel degelijk dat fake followers een probleem zijn, ook voor de merken die ze vertegenwoordigen. "Wij proberen zoveel mogelijk voor authentieke influencers te kiezen. Maar het probleem zit vaak bij de klant", zegt de accountmanager. "Klanten staren zich soms blind op het bereik, ook al is dat bereik fake. Ze willen grote getallen zien."