Direct naar artikelinhoud

'999 euro: dan mag het toch écht speciaal zijn'

Wordt het een hype of niet, de nieuwe iPhone die Apple dinsdag op de wereld loslaat? 'Het wordt tijd voor een radicale vernieuwing', zegt marketingprof Steven Van Belleghem.

Voor de tiende verjaardag van de iPhone mag het allemaal wat specialer, of valt die nieuwe iPhone toch nog tegen? Dinsdag weten we het, want dan wordt het hebbeding voorgesteld in het Steve Jobs Theater op de Apple Campus in Cupertino. Al bestaat ook daar twijfel over: volgens geruchten zou het de iPhone X worden, waarbij de X voor het Romeinse cijfer tien staat. Een andere naamsuggestie is iPhone Edition, naar analogie met de chiquere Apple Watch Edition.

Nog volgens geruchten - want Apple houdt natuurlijk de lippen stijf op elkaar, terwijl techjunkies zo veel mogelijk te weten proberen te komen - zal het met de nieuwigheden nogal meevallen. De nieuwste telg wordt weer wat sneller, met wat meer geheugen, met een betere camera, misschien ietsje dunner en een beter OLED-scherm dat over de hele voorkant doorloopt. Maar in essentie blijft het dus een minicomputer waarmee je kunt bellen, mailen, foto's en filmpjes maken, surfen op het internet en dankzij een lamp ook in het donker kan schijnen.

"De smartphone zit inderdaad op het einde van zijn cyclus: we weten nu wel wat het is en wat het kan", zegt Steven Van Belleghem, marketingprof aan de Vlerick Hogeschool.

Frustraties

De vraag is: is zo'n ding - ook al is het nog zo hip en handig - de prijs van 1.000 euro waard? Kleine correctie: 999 euro in de winkel, maar we ronden voor het gemak even af naar boven. "Dat is wel heel duur, ja. Apple mikt met zo'n toestel duidelijk op de diehards. Maar die groep is lang niet groot genoeg om er ook een verkoopsucces van te maken", zegt Van Belleghem.

Dus heeft Apple een hype nodig, en daar ontbrak het de vorige edities van de iPhone weleens aan. "De markt zit echt wel te wachten op een radicale vernieuwing. Want eerlijk, de 'gewone' consument zag weinig verschil tussen de iPhone 6 en 7. En bij de hardcore fans merk ik een groeiende frustratie omdat er zo weinig nieuws van Apple komt. De oortjes zonder kabel die vorig jaar op de markt kwamen, zijn tof en blijkbaar voortdurend uitverkocht - ik probeer al een jaar lang vruchteloos overal waar ik kom zulke Airpods te kopen - maar qua vernieuwing is dat geen wauw-effect", zegt Van Belleghem.

"Er lijkt nu wel wat te bewegen, maar een absolute nieuwigheid zit er ook niet aan te komen. Stel dat ze iets zouden doen met augmented reality (de techniek die onder meer werd gebruikt bij Pokémon-Go, red.)of veel meer mogelijkheden met virtuele assistentie à la Siri: dát zou een bom zijn."

Benieuwd of het dus bij de al bij al weinig spraakmakende geruchten zal blijven, of tovert Tim Cook toch nog iets bijzonder uit zijn hoed? Het antwoord komt dinsdag.