Direct naar artikelinhoud

Jongeren vallen treinbegeleider aan in Schaarbeek

Een groep van negen jongeren heeft in Schaarbeek een treinbegeleider zwaar aangepakt. 'Het zoveelste geval van agressie. Men investeert veel te weinig in mensen aan de basis', reageert de vakbond.

Het incident gebeurde zondagavond rond 17.15 uur op de trein ter hoogte van het station van Schaarbeek. De jongeren waren even voordien opgestapt in Vilvoorde. Na een discussie over een geldig vervoersbewijs kwam het tot agressie. De treinbegeleider werd aangevallen en moest worden opgenomen in het ziekenhuis. Gisteren mocht hij naar huis, maar hij is nog zeker tot 7 april arbeidsongeschikt. De trein kon zondag niet voortrijden en de reizigers moesten overstappen op een andere trein.

Dit geval van agressie betekent niet dat de controle op de lijn Mechelen-Brussel systematisch zal verhogen. Althans voorlopig niet. "We gaan nu wel extra TiCo-controleteams inzetten (Ticket Control Teams, smu)", zegt Frieke Neyrinck van de NMBS. "En sowieso zal er een verhoogde waakzaamheid zij n op de lijn. Maar voor we kunnen overgaan tot structurele aanpassingen moeten we de situatie van zondagavond eerst grondig analyseren: was het een eenmalig geval van agressie, of is er structureel sprake van ernstige problemen op deze lijn?"

"Ik ben teleurgesteld", reageert Gunther Blauwens van de socialistische vakbond ACOD. "Dit is het zoveelste geval van agressie tegen een treinbegeleider. Meer controleteams? Dat zegt men altijd. Maar men investeert veel te weinig in mensen. Niet aan de top, want het management wordt steeds groter. Maar het basispersoneel krimpt alsmaar in."

In zeven van de tien gevallen vindt agressie op de trein plaats wegens disputen over niet-betaalde vervoersbewijzen. Blauwens vindt dat de NMBS moet investeren in wat hij noemt 'positief gezag': meer en grotere controleteams, zowel op de trein als in de stations. "Die controleteams kunnen niet alleen informatie verschaffen aan de klanten, ze kunnen ook de trein overnemen als er incidenten gebeuren waardoor de treinbegeleider wegvalt, zoals nu in Schaarbeek het geval was. Veiligheid is niet enkel het werk van de politie of van Securail."

Bovendien is er een schromelijk tekort aan treinbegeleiders, stipt Blauwens nog aan. "De personeelsbezetting is op het randje. Als een treinbegeleider arbeidsongeschikt is, zoals nu, dan moet hij vervangen worden, maar dat lukt amper nog."

Camerabeelden

Leen Uyterhoeven van NMBS-Holding zegt dat er na elk incident een verhoogd toezicht op die lijn gebeurt door Securail. "Mechelen-Brussel is een van de drukste lijnen van het land," geeft Uyterhoeven nog mee, "dus daar doen zich ook meer problemen voor. We merken wel dat het effect heeft als we gedurende langere tijd meer veiligheidspersoneel hebben op een bepaalde lijn. Maar of er permanent verhoogd toezicht komt op deze lijn, kan pas worden beslist als het incident van zondag geanalyseerd is. En sowieso investeert de NMBS in opleidingen om het treinpersoneel weerbaarder te maken tegen agressie."

De treinbegeleider en de NMBS hebben een klacht ingediend bij de politie. Die spoort de jongeren op aan de hand van camerabeelden: bij het opstappen in Vilvoorde werden ze gefilmd door bewakingscamera's.