Direct naar artikelinhoud

Discountersvaren wel bij crisis

De Halse retailer Colruyt legt mooie groeicijfers voor. Onder druk van de crisis kiezen steeds meer consumenten voor hun portefeuille. Goed nieuws voor de discounters.

Colruyt kon gisteren een omzetgroei van 6,1 procent over de eerste 9 maanden van het gebroken boekjaar 2012/13 voorleggen. Daarmee houdt de groep het groeitempo vast dat al bleek uit de halfjaarcijfers. In het huidige economische klimaat is dat een opsteker.

In het vierde kwartaal boekte de divisie Detailhandel, met de Colruyt-winkels is dat de belangrijkste afdeling van de groep, een omzetgroei van zowat 5 procent. "Wij zijn tevreden over het vierde kwartaal van 2012, zeker in de huidige moeilijke markt", zegt Wim Biesemans, financieel directeur van Colruyt. Opnieuw blijkt dat de crisis koren op de molen is voor de prijsvechter. Maar nog meer voor de zogenaamde harddiscounters Aldi en Lidl. "Zij boekten een nog sterkere groei dan wij", aldus Biesemans.

Meer nog: over 2012 zijn er slechts drie grote spelers op de Belgische retailmarkt die marktaandeel konden winnen. Dat zijn Colruyt zelf, en daarnaast Aldi en Lidl. Dat Delhaize en Carrefour terrein prijsgeven, kon al afgeleid worden uit hun jaaromzet. Groeicijfers van om en bij de 2 procent ogen vrij mager als ze vergeleken worden met de gemiddelde inflatie over 2012 van 2,84 procent.

Niet dat Colruyt nu slapend rijk aan het worden is. Omzetgroei staat immers niet gelijk met winstgroei. De afgelopen kwartalen bleek al dat de groep, die niet meteen veel overtollig vet op haar organisatie kan wegsnijden, met margedruk te kampen had.

Maar iedereen voelt margedruk, en nu blijkt dat Delhaize en Carrefour in de huidige omstandigheden het meest kwetsbaar zijn. Beide ketens probeerden de crisis te counteren door prijsverlagingen aan te kondigen. Maar allebei moesten ze vaststellen dat ze daarmee vooral de prijsbrekers in de kaart speelden. (DT)