Direct naar artikelinhoud

Mobistar telt miljoen 'indirecte' klanten

Mobistar verloor in het eerste kwartaal 4 procent eigen klanten in vergelijking met een jaar eerder. De groep surft wel mee op het succes van Colruyt en Telenet, die het netwerk van de operator gebruiken en bijna een miljoen klanten tellen.

Eind maart boekte Mobistar een omzet van 393 miljoen euro. Dat is 1,6 procent minder dan de 399,4 miljoen die in de eerste drie maanden van 2012 was opgetekend.

De omzet uit telefonie daalde met 7,4 procent, vooral door de negatieve impact van de lagere tarieven die operatoren mogen aanrekenen voor gesprekken op hun netwerk (mobiele terminatietarieven) en buitenlands belverkeer (roaming). Die tariefverlagingen snoepten samen 15 miljoen omzet af.

Als tweede reden voor de daling van de omzet uit telefonie noemt Mobistar een daling van de ARPU, het gemiddelde inkomen per gebruiker, en het kleiner aantal eigen Mobistarklanten, vooral in de prepaid-segment. Het aantal eigen klanten daalde nog iets forser dan analisten verwachtten, met 4 procent tot 3,376 miljoen.

Veel sterker dan verwacht was daarentegen het aantal MVNO-klanten. Dat is het aantal klanten bij een 'mobiele virtuele operator', die zelf geen netwerk hebben maar in ruil voor een vergoeding het netwerk van Mobistar bezigen om een telecomaanbod uit te bouwen. Bij Mobistar gaat het om Colruyt en vooral Telenet, dat met zijn King & Kong-formule vorig najaar de Belgische mobiele markt grondig dooreenschudde. Hoe succesvol King & Kong wel is, leren de cijfers van Mobistar. Het aantal MVNO-klanten steeg liefst 70 procent tot 973.937 en nadert dus het miljoen.

Inclusief de onderverkoop aan die virtuele operatoren die gebruik maken van het netwerk van Mobistar steeg het totaal aantal klanten van Mobistar met 6,4 procent tot 4,35 miljoen.