Direct naar artikelinhoud

Achthonderd vaste camera's moeten controleren wie wegenvignet betaalt

Vanaf 2016 zullen 800 vaste camera's, waarvan de helft in Vlaanderen, controleren of automobilisten hun wegenvignet wel betaald hebben. Dat blijkt uit een nota van de drie gewesten. De camera's zullen alle nummerplaten scannen, waarna een computersysteem controleert of de betaling is gedaan.

Zo'n 800 vaste camera's, 40 mobiele opsporingsteams en 44 mobiele camera's. Dat is het arsenaal dat de gewesten voorzien om te controleren of chauffeurs hun wegenvignet hebben betaald.

Het nieuwe wegenvignet zal vanaf 1 januari 2016 verplicht zijn, net als de kilometerheffing voor vrachtwagens. De prijs is nog niet bekend, maar wordt geschat op 90 euro per jaar.

Uit een voorlopige nota van de intergewestelijke werkgroep, te lezen op de website van Mobiel Brussel, blijkt dat er geen tastbaar vignet komt zoals bijvoorbeeld in Zwitserland. In plaats daarvan wordt je nummerplaat meteen ingevoerd in een database. Zowel Belgische als buitenlandse personenwagens moeten betalen. Buitenlandse bestuurders kopen het vignet bij het binnenrijden van ons land, Belgen betalen het bedrag één keer per jaar, samen met hun verkeersbelasting.

Om alles te controleren, worden 800 camera's voorzien voor het volledige Belgische wegennet: 100 in Brussel, 300 in Wallonië en 400 in Vlaanderen. Die camera's, of 'handhavingsstations', zullen de nummerplaten van alle passerende automobilisten automatisch scannen en via de database controleren op betaling. Daarnaast komen ook 44 flexibele camera's, die maximaal vier uur op dezelfde locatie worden geplaatst.

Opmerkelijk is de hoge pakkans voor wanbetalers, die veel hoger is dan bij andere verkeersovertredingen. Maar liefst 95 tot 98 procent van alle bestuurders zal door de camera's gecontroleerd worden. In Brussel komt er één handhavingsstation per 1,6 km2, in Wallonië per 56 km2 en in Vlaanderen per 34 km2. Dat is geen overbodige luxe, want zonder controle zou naar schatting één op de tien automobilisten zijn wegenvignet of kilometerheffing niet betalen.

Bovendien komen er naast de camera's ook nog veertig mobiele controleteams, waarvan 5 in Brussel, 13 in Wallonië en 22 in Vlaanderen. "Zij zullen in duidelijk herkenbare voertuigen worden ingezet om niet-betalers staande te houden", zo beslisten de gewestelijke overheden. Andere wanbetalers komen er vanaf met een minnelijke schikking. Zij belanden echter op een zwarte lijst en kunnen pas verwijderd worden nadat ze hun boete betaald hebben.

Het is logisch dat de gewesten fors investeren in de controle op het wegenvignet en de kilometerheffing. Alleen in Vlaanderen zouden die beleidsmaatregelen al meer dan 1 miljard euro per jaar opleveren.