Direct naar artikelinhoud

Chinese Facebook-chips verboden

We zullen nooit weten hoe Facebook-chips, -groenten en -frisdrank smaken. Een Chinese rechter heeft beslist dat een voedselproducent geen gebruik mag maken van de naam Facebook.

Voor Zhongshan Parelrivier is het zuur. Het bedrijf zag een markt voor producten met een westers klinkende naam zoals Facebook. Volgens de Chinese wet moeten multinationals bij copyrightschendingen dan aantonen dat hun beeldmerk en naam bekend zijn in China.

Wat 'bekend' is, dat is dan weer vrij vaag, zo blijkt uit een gelijksoortige zaak die Apple vorige week verloor van Xintong Tiandi Technology. Deze Chinese tassenmaker behoudt daardoor het recht om tassen en andere accessoires te maken met de naam iPhone erop.

Zhongshan dacht wel goed te zitten met Facebook, omdat de website sinds 2009 is geblokkeerd in China. "Als de site zo bekend is in China, waarom kunnen Chinese consumenten ze dan niet eens zien?", vraagt een woordvoerder van Zhongshan.

Voor Facebook is deze uitspraak een enorme overwinning, zeker omdat CEO Mark Zuckerberg het tot zijn persoonlijke missie heeft gemaakt toegang tot de Chinese markt te krijgen.

Daar doet Zuckerberg alles voor: hij vroeg de Chinese president Xi Jinping om een geschikte naam voor zijn pasgeboren kind, hij dronk thee met propagandatsaar Liu Yunshan, de man op wiens bevel zijn site is geblokkeerd, en hij jogde door de smog: alles om bij de Chinese overheid een wit voetje te halen. Als Facebook dan niet toegankelijk is voor de 700 miljoen Chinese internetgebruikers, dan wil Zuckerberg Chinese adverteerders naar Facebook halen.

Overigens maken Chinese staatsmedia zelf wel driftig gebruik van Facebook en Twitter: daar proberen ze 'het Grote China-verhaal' op een positieve manier te brengen.