Direct naar artikelinhoud

Bakfiets was nog nooit zo populair

De Fietsfabriek, een van de meest bekende Nederlandse fabrikanten van bakfietsen, is failliet. Het bedrijf laat een schuldenberg van een miljoen euro achter. En dat terwijl de bakfiets hét nieuwe, hippe vervoermiddel is.

Ondanks faillissement Nederlandse fabrikant boomt verkoop van tweewieler voor kindervervoer

Het faillissement komt als een verrassing, net omdat koketteren met een of twee kinderen in de laadbak van een bakfiets zo populair is. Fietskarinfo.be, de grootste verkoper van bakfietsen in ons land evenaart nu al de volledige omzet van vorig jaar.

Voor Michel Obourdin, de man achter fietskarinfo.be, komt het nieuws als een donderslag bij heldere hemel. “De Fietsfabriek heeft vorige week nog een nieuw model voorgesteld”, zegt hij. “Het heeft een zijdeurtje en dat leek mij net heel handig omdat het nu voor kinderen vaak moeilijk is om zelf in en uit de bakfiets te stappen.”

Bij De Fietsfabriek komt geen commentaar op het faillissement, maar Obourdin kan maar een reden bedenken: te protectionistisch. “Ik heb een paar keer contact gehad met het bedrijf omdat ik hun fietsen graag wilde verkopen. Het is een goed product. Alleen willen zij niet samen met andere merken verkocht worden en willen de meeste winkels - ik ook - keuze kunnen aanbieden. Een andere fabrikant is onlangs ook van dat systeem moeten afstappen.”

Want aan vraag geen gebrek. “Toch niet in steden als Antwerpen en Gent, nee”, zegt Obourdin. “En het breidt uit naar het platteland. In Nederland is het helemaal erg: vertegenwoordigers zeggen mij dat Amsterdam zelfs al verzadigd is. Daar zie je ongelooflijk veel bakfietsen.”

Een paar maanden geleden opende een Oostendse basisschool een speciale parking voor bakfietsen en Obourdin ziet zijn omzet boomen. Hij heeft een magazijn van 400 m2, volgestouwd met bakfietsen van een achttal verschillende merken. “Het loopt als een trein”, zegt hij. “In 2009 hebben we onze omzet van 2008 verdubbeld en op dit moment in het jaar evenaren we onze omzet van 2009 al. Het is nu echt hoogseizoen wat bakfietsen betreft.”

Terwijl zo’n ding toch niet goedkoop is. “1.500 à 2.000 euro voor een kwalitatief goed exemplaar”, zegt hij. “Maar dat blijft goedkoper dan een tweede auto kopen en onderhouden. Mensen vinden het ook veiliger. Mama’s die met tweede kleine kinderen door het verkeer moeten fietsen, zien ze liever voor zich, in de bak zitten. Er zijn modellen die geschikt zijn voor kinderen tot een jaar of acht, negen en zwaar is het ook niet per se. Sinds dit jaar zijn vooral bakfietsen met een motortje populair. Zeker wanneer mensen drie of vier kinderen willen vervoeren, raad ik dat aan. Het ecologische aspect speelt minder een rol bij de aankoop, vermoed ik. Wat wel belangrijk is, en wat vaak vergeten wordt: het is leuk. Onze kinderen zijn niet weg te slaan bij de bakfiets. Als onze jongste de fiets ziet, moeten we een ritje maken.”

Met de modellen van De Fietsfabriek komt het misschien nog goed: de curator werkt aan een doorstart en er zijn al verschillende belangstellende overnemers die zich gemeld hebben.