Direct naar artikelinhoud

Vlaanderen in Actie: 8 miljoen euro promotie, maar niemand kent het

'Onpersoonlijk', 'saai' en 'te ingewikkeld'. Marketingexpert Peter Ampe maakt de promotiecampagne van Vlaanderen in Actie (ViA) met de grond gelijk. De Vlaamse regering pompte al bijna 8 miljoen euro in de promotie. 'Dit is barslechte communicatie.'

Vandaag organiseert minister-president Kris Peeters (CD&V) een heus toekomstforum. Honderden genodigden en de Vlaamse ministers zullen een hele dag debatteren over Vlaanderen in Actie, het paradepaardje van Peeters. Een gebrek aan ambitie kun je de minister-president moeilijk verwijten. ViA is al jaren het alfa en omega van de Vlaamse politiek. Op een euro meer of minder wordt daarbij niet gekeken.

Sinds 2006 kostte ViA de Vlaamse belastingbetaler 7,8 miljoen euro aan promotie, organisatie en communicatie. Dat blijkt uit het antwoord van Kris Peeters op een schriftelijke vraag van Lode Vereeck (LDD). In 2013 trekt de regering nog alle registers open. Terwijl die de voorbije jaren gemiddeld 600.000 euro investeerde, is dat nu meer dan 1,3 miljoen euro.

Bijna een half miljoen euro gaat naar advertenties, 300.000 naar evenementen zoals vandaag. Daarnaast zijn er ook vlaggen, buttons, balpennen en andere goodies. De bedoeling? Van ViA een bekend merk maken. Niet alleen in de stoffige kantoortjes van de Vlaamse administratie, maar ook op straat. "We trekken van de vergaderzaal naar de werkvloer", legt Peeters uit.

Reclamemaker Peter Ampe, creatief directeur van DDB, is niet onder de indruk. Vlaanderen in Actie heeft welgeteld 959 fans op Facebook. Ter vergelijking: Donald Muyle van Dovy Keukens heeft er 1.080. "Ofwel is de Vlaming niet geïnteresseerd in zijn toekomst, ofwel is dit slechte communicatie. Uit zo'n budget zou je veel meer visibiliteit moeten halen", vindt Ampe.

Attract and involve, verleiden en betrekken. Twee gouden marketingregels die de regering volgens Ampe met voeten treedt. "Guy Verhofstadt (Open Vld) had de welvaartsstaat. Zijn boodschap was duidelijk: we moeten allemaal samenwerken voor welvaart en rijkdom. Maar waar staat ViA eigenlijk voor? ViA is een allegaartje. Dat maakt het ingewikkeld en ontastbaar. Geen wonder dat ViA de Vlaming niet doet dromen."

De website van ViA is volgens Ampe tekenend. "Ik zie geen gezichten op die website, alleen saaie en onpersoonlijke boodschappen. Een droge oplijsting van projecten." Volgens Ampe moet de regering meer inzetten op sociale media. Zij moeten de Vlaming betrekken bij de politieke beslissingen en bij de vooruitgang van ViA-projecten.

Zijn advies: "Leg de focus op één boodschap. Eén specifiek thema waar je onvoorwaardelijk voor gaat. Dat moet ook meteen duidelijk maken wat je van de Vlamingen verlangt."