Direct naar artikelinhoud

Een op de drie klanten reserveert reis online

Google voor hotels, zo kan je online reservatiereuzen als booking.com of expedia.com best omschrijven. In Brugge en aan de kust leveren ze al tot een derde van de reservaties aan.

Onlangs stond er nog een klant in de lobby, vertelt Christophe Voet, algemeen directeur van Martin's Hotels, met sterrenhotels in Brugge en in centrumsteden. "Hij had vijf minuten voor het inchecken via zijn smartphone gereserveerd."

Bookinggiganten als booking.com, die op piekmomenten wereldwijd meer dan een miljoen bezoekers per dag trekken, maken stevig opgang in het aandeel reservaties. In Brugge zijn ze goed voor 33 procent, in Antwerpen is dat een kwart en voor Gent 22 procent. Dat blijkt uit de hotelenquête van de Plantijn Hogeschool.

Dergelijke platformen zijn een soort van Google voor hotels. De kracht zit in de omvang: met een muisklik krijgt de potentiële klant duizenden hotels in de schoot geworpen. Dergelijke websites trekken dan ook vooral de typische toeristen, zegt Voet. "Al zien we dat ook bedrijven meer en meer gebruik maken van dit platform."

Dat is op zich geen slechte zaak, vindt hij. "Door partner te worden van zo'n website zet je je internationaal in de etalage. Het systeem is voor de klant heel transparant. En kleinere hotels beschikken niet over de marketingmiddelen om zich internationaal te promoten."

Maar kleine, familiale hotels - die vooral aan de kust goed vertegenwoordigd zijn, moeten oppassen voor afhankelijkheid, waarschuwt Voet. "Dergelijke websites rekenen een commissie van 15 tot 25 procent aan. Kleinere hotels, die het vandaag al moeilijk hebben om op te tornen tegen de grote ketens, voelen dat in de marges."

Dergelijke websites mikken heel sterk op de impulsieve beslisser, volgens Didier Boehlen, voorzitter van de Antwerp Hotel Association en manager van het Radisson Blu Astrid Hotel in Antwerpen. "Vooral hotels aan de kust hebben hier last van. De klant boekt niet langer een half jaar op voorhand. Hij wacht op het weerbericht en beslist de dag zelf. Wie op twee dagen tijd zijn hotelbezetting van 50 naar 100 procent ziet stijgen, moet in een mum van tijd aan personeel geraken."

Hotels die er slim gebruik van maken, kunnen dus hun voordeel doen bij online giganten. De consument vaart er wel bij, het aanbod is nooit zo groot geweest. Wie is er dan de dupe? Alvast niet het zelfstandig reisbureau, zegt Antoon Van Eeckhout van de Vlaamse Vereniging van Reisbureaus. Hij ziet dergelijke websites als 'collega's'. En elke collega is een concurrent.