Direct naar artikelinhoud

53 dagen verlof? Het is maar hoe je het berekent

Hebben werknemers bij de NMBS nu 53 dagen verlof, zoals topman Jo Cornu onlangs aangaf? Of zijn het er meer, of net minder? Het getal deed veel stof opwaaien, zeker met de staking maandag in het achterhoofd. Blijkt dat het vooral ligt aan wie de optelsom maakt.

Grote verbazing bij velen over het hoge aantal verlofdagen voor (een deel van) het personeel van het spoor. Aanleiding is een uitspraak van NMBS-baas Jo Cornu in een interview met de krant De Standaard, maar ook een officieel persbericht van Michel Bovy, algemeen directeur van HR Rail, de instelling die verantwoordelijk is voor het personeelsbeleid bij het spoor.

"Het personeel beschikt naast de wettelijke zon-, feest- en compensatiedagen, gemiddeld over 53 vrije dagen die naar eigen keuze kunnen worden opgenomen. Een groot aantal personeelsleden koos ervoor een aantal dagen op te sparen, met de bedoeling die op te nemen tegen het loopbaaneinde. Dit kan oplopen tot 35 dagen per personeelslid. Het feit dat de dagen vrij genomen kunnen worden, leidt tot een concentratie van aanvragen tijdens vakanties wat operationeel en plaatselijk tot problemen kan leiden."

Nuance

Enkele dagen voor de aangekondigde en felomstreden staking komende maandag van de socialistische vakbond ACOD veroorzaakte het cijfer veel verbolgen reacties en verhitte gemoederen. Op Twitter en elders. Maar al vlug bleek ook dat het ook behoorlijk wat nuance kon gebruiken. Zo blijkt dat het aantal vrij te kiezen vakantiedagen voor werknemers 24 is, met daarbovenop betaalde feestdagen waar iedereen recht op heeft.

Niet meer dan wat er in de privésector gangbaar is, maar hoe komen Cornu en Bovy dan bij die 53 dagen? "Het gaat om twee soorten arbeidsduurvermindering", zegt Michel Bovy. "Toen de werkweek ingekort werd van 40 uur naar 38 uur, bleef het personeel evenveel uren per week werken, maar werden er 13 compensatiedagen ingevoerd. Hetzelfde gebeurde toen de werkweek ingekort werd naar 36 uur per week. Zo kom je aan een gemiddelde van 53 dagen die werknemers zelf kunnen kiezen. En dat veroorzaakt problemen."

De 53 dagen waarover de NMBS spreekt, is dus een optelsom van vakantie- en compensatiedagen in het kader van arbeidsduurvermindering. In tegenstelling met wat HR Rail schrijft in zijn persbericht, waarin staat dat die 53 dagen bovenop compensatiemaatregelen komen. Misleidende communicatie dus? "Nee, toch niet", zegt Bovy. "Het gaat duidelijk om dagen die werknemers zelf kunnen kiezen. Het is een andere berekening, dat is juist, maar de verwarring ligt bij de lezer, niet bij de schrijver. We hebben duidelijk gemaakt waarover het ging: vrije dagen die werknemers naar keuze kunnen opnemen. Of 53 dagen aan de hoge kant is? We hebben er geen probleem mee, dat hoort bij de afspraken die we gemaakt hebben."

Bij de socialistische vakbond is Jean-Pierre Goossens niet opgezet met de communicatie van de directie. "Het personeel van het spoor heeft niet meer vakantiedagen dan de meeste andere werknemers. De rest bestaat uit arbeidsduurvermindering, maar dat zegt de NMBS er niet bij. Het hoort blijkbaar bij hun aanpak om het publiek op te zetten tegen het personeel telkens er een staking is."