Direct naar artikelinhoud

Eerst meten, dan helpen

Experimenten met ontwikkelingshulp leidden de afgelopen jaren regelmatig tot contra-intuïtieve inzichten. Twee fraaie voorbeelden.

Kenia

Wat is de beste manier om schoolverzuim tegen te gaan? Economen van onder meer de University of California probeerden verschillende strategieën uit. De hamvraag was telkens: hoeveel extra jaren scholing krijg ik voor een investering van 75 euro? Gratis schooluniformen of maaltijden haalden weinig uit, net als het inhuren van een extra leraar. Voor elke 75 euro besteed aan zulke maatregelen gaan maximaal 3 leerlingen 1 jaar extra naar school. Wat slimmer bleek te zijn: gratis ontwormingsbehandelingen aanbieden op scholen. Dan gaan voor elke 75 geïnvesteerde euro ineens 29 leerlingen 1 jaar extra naar school. Het allerbeste werkte voorlichting aan de ouders: wie daaraan 75 euro uitgeeft, zorgt ervoor dat 40 leerlingen 1 jaar extra naar school gaan.

India

Hoe kun je zoveel mogelijk kinderen vaccineren voor zo min mogelijk geld? Onderzoekers van het Amerikaanse MIT testten het in 134 dorpen op het Indiase platteland. Ze maakten drie groepen. De eerste groep kon op eigen initiatief een vaccinatiekliniek in de buurt bezoeken, de tweede groep kreeg in het dorp bezoek van een rondreizend inentingsteam. Groep drie kreeg ook bezoek van een inentingsteam, plus een zak linzen cadeau per ingeënt kind. De vaccinatiegraad - het percentage volledig gevaccineerde kinderen - bleek aanzienlijk te verschillen per maatregel. Groep 1 (kliniek): 6 procent vaccinatiegraad. Groep 2 (rondreizend vaccinatieteam): 17 procent. Groep 3 (rondreizend vaccinatieteam plus linzen): 38 procent. Aangezien medisch personeel ook geld kost als niemand zich meldt, is zakken linzen uitdelen een zeer kosteneffectieve manier om de vaccinatiegraad te vergroten.