Direct naar artikelinhoud

Hoofd Cel Vermiste Personen prijst veranda's aan

Alain Remue, het hoofd van de Cel Vermiste Personen, zit in het oog van een storm nu zijn gezicht is opgedoken in een reclamefolder voor veranda's. De federale politie start een intern onderzoek. Remue zelf ziet geen probleem.

Oorzaak van de ophef is een zestien pagina's tellende reclamefolder voor veranda's Van Der Bauwhede uit Waregem, die gisteren bij de De Standaard zat. 'Thuis kijken bij bekende Vlamingen', kopt de publireportage. Een van die bekende Vlamingen is Alain Remue, hoofd van de Cel Vermiste personen.

In het artikel 'Thuis bij Alain Remue en zijn vrouw Christine", legt hij uit waarom hij voor een 'glazen woonvleugel' koos. "Door mijn werk ben ik natuurlijk niet zo veel thuis. Maar met een veranda is het toch heel anders thuiskomen. Het is een ruimte waar ik bijzonder van kan genieten", klinkt het. Niet alleen de bijzondere lichtinval en de bouwconstructie komen aan bod, ook de carrière van Remue wordt uitgebreid besproken.

De federale politie is alvast niet ingenomen met de reclamestunt en start een intern onderzoek. "We gaan dit intern bestuderen, want het roept toch enkele deontologische vragen op", zegt woordvoerster Astrid Kaisin. "We zullen dit met meneer Remue bekijken." Sowieso wist de federale politie niet dat de folder er zat aan te komen. "We waren niet op de hoogte van de commerciële bijlage", zegt Kaisin. "We hebben er pas vandaag (gisteren, sv) kennis van genomen."

Volgens de deontologische code mogen politieambtenaren hun functie niet in verband brengen met een privéfirma. Bovendien mogen ze geen opdracht of dienst uitvoeren voor een particuliere onderneming, zelfs niet onbetaald. Uitzonderingen kunnen, maar enkel met toestemming van een overste.

Alain Remue zelf is verbaasd over de hele heisa. "Eerlijk gezegd, ik heb er geen seconde bij stil gestaan. Enkele maanden geleden hebben wij zo'n veranda gebouwd en wij waren daar erg tevreden over. Toen ze me vroegen voor dat foldertje zag ik daar geen graten in en mijn madam zag dat helemaal zitten om daaraan mee te doen. Bon, dat folderke is groter uitgevallen dan voorzien, maar dit is honderd procent privé. Oké, mijn naam valt op. Maar ik ben hier niet voor betaald en ik heb er geen gratis veranda voor gekregen. Ik ben die aan het afbetalen zoals iedereen."

Van Der Bauwhede, het Waregemse bedrijf dat de 'glazen woongevels' levert, bevestigt dat. "Zij hebben daar helemaal niets voor gekregen", zegt Kürt Vandenbroecke, de personeels- en productieverantwoordelijke. "Waarom Alain Remue? Dat was toevallig. Enkele maanden geleden hebben we daar een veranda geplaatst en toen hebben we hen gevraagd hieraan mee te werken. Eigenlijk is het vooral via zijn vrouw, Christine, gegaan."

Toch is het Alain Remue die een glansrol krijgt in de reclamecampagne. "Dat klopt", zegt Vandenbroecke. "Eerst wilden wij een veeleer technische bijlage maken, maar het reclamebureau vond het beter om de BV's op de voorgrond te plaatsen. Al is hij niet de enige bekende persoon die we aan het woord laten. Ook de weduwe van dokter Lecomte bijvoorbeeld is er bij."

'Niets te verbergen'

Ondertussen heeft Remue de kwestie aangekaart bij zijn oversten. "De tol van de roem, noemen ze het. Dit is echt te gek voor woorden. Had ik geweten dat dit zo'n heisa zou veroorzaken, ik had er wel twee keer over nagedacht. Het is een les voor de toekomst."

De bekende politieman is formeel: "Ik heb niets te verbergen. Iedereen die denkt dat hier iets louche aan is, mag mijn papieren thuis komen uitpluizen. Ik heb geen financiële, zakelijke of familiale banden met dat bedrijf. Ik ben gewoon een tevreden klant. Dit gedoe is compleet buiten proportie. Mocht men van elk vermist kind of verdwenen bejaarde zo'n spel maken, de wereld zou een pak mooier zijn."