Direct naar artikelinhoud

Tesla krijgt zeepbel-allures

De Amerikaanse wagenfabrikant Tesla Motors breekt records. In een jaar tijd is de beurswaarde van het merk van elektrische luxewagens met maar liefst 619 procent gestegen. Analisten vrezen dat er een Tesla-bubbel zit aan te komen.

Tesla verkoopt slechts 23.000 wagens per jaar, maar stelt daar sinds kort een kloeke beurswaarde van 31 miljard dollar (23 miljard euro) tegenover. Dat is meer dan de helft van de beurswaarde van autoreus General Motors (58 miljard dollar), dat een kleine 10 miljoen auto's produceert. In een jaar tijd explodeerde de beurswaarde van Tesla met 619 procent. Geen enkele autoproducent speelde dat ooit voor mekaar. Ook de vervijftienvoudiging van de koers sinds de beursgang in juni 2010 geeft de beursintroducties van Amerikaanse bedrijven in zowat acht jaar tijd het nakijken. De cijfers zijn ook opmerkelijk omdat Tesla nog geen winst maakte. Vorig jaar boekte het nog een verlies van 74 miljoen dollar. "Technologie, pracht en praal en bruikbaarheid, in combinatie met een groot groeipotentieel, trekt zowel kopers als investeerders aan", verklaart de Amerikaanse autoanalist de beurssprong.

Twijfels over tempo

Vorige week maakte Tesla plannen bekend om samen met een niet nader genoemde partner 's werelds grootste lithium-ion-accufabriek te gaan bouwen in het zuidwesten van de Verenigde Staten. Die gaat 5 miljard dollar kosten, waarvan 1,6 miljard bij nieuwe investeerders moet gevonden worden en 3 miljard komt van de nog onbekende partner. De toevoer van eigen accu's is een van de grootste obstakels voor verdere groei. Met deze nieuwe investering zou dat probleem opgelost zijn.

Tegen 2020 zouden de al langer beloofde half miljoen auto's per jaar gemaakt kunnen worden. Na de aangekondigde investering steeg midden vorige maand de koers van het Tesla-aandeel met 14 procent. Een analistenrapport van zakenbank Morgan Stanley schreef de waarde nog verder omhoog, door een ongekend zonnige toekomst voor de Amerikaanse elektrische auto te voorspellen. Het advies was niet zonder eigenbelang: de bank begeleidt zelf de uitgifte van aandelen van Tesla en kan daar miljoenen aan verdienen. Ook het groeitempo van Tesla wekt vragen op. Zelfs met een jaarlijkse verdubbeling van de productie zouden over zeven jaar nog maar 370.000 auto's kunnen gemaakt worden.

iPhone

Bij de mogelijke investeerders voor de accufabriek duiken de namen van Panasonic, Samsung en vooral Apple op. Het bedrijf uit Cupertino zou al gesprekken gevoerd hebben over een overname van of een samenwerking van Tesla. In een interview met Bloomberg TV gaf Elon Musk, CEO van Tesla, aan dat hij het fantastisch zou vinden dat Apple zich op de automarkt zou begeven.

Hij gaf ook toe dat er al gesprekken geweest zijn met Apple. Apple-CEO Tim Cook zei onlangs dat zijn bedrijf werkt aan nieuwe ontwikkelingen in wat hij noemde 'nieuwe productcategorieën'. Of Cook daarmee ook elektrische auto's bedoelde, is maar de vraag, maar volgens de San Francisco Chronicle is het niet ondenkbaar dat Apple met zijn goed gevulde 'oorlogskas' een gewaagde zet durft te maken.

Technologieblad Wired schrijft dat ook Apple kan profiteren van Tesla's nieuwe accuproductie. De autofabrikant gebruikt immers dezelfde lithium-iontechniek die ook in batterijen in veel andere apparaten zitten. Dus zou Tesla best leverancier van accu's voor MacBooks, iPads of iPhones kunnen worden, stelt Thilo Koslowski, analist van onderzoeksbureau Gartner.

Apple heeft gisteren overigens zijn nieuwe software voor in de auto gelanceerd. CarPlay, dat voorheen als 'iOS in the Car' bekendstond, komt naar auto's van een groot aantal fabrikanten en is gericht op de verbinding met een iPhone. CarPlay biedt onder andere Siri-interactie, navigatie en muziekbediening.