Direct naar artikelinhoud

Hout uit straffe handen

De houten kubus op de cover van dit magazine komt uit het brein en het Gentse atelier van Frank Ternier. 'Bij mij kom je als je iets wil dat je nergens anders kunt vinden.'

Frank Ternier windt er geen doekjes om: "Als je het bij Ikea kunt kopen, koop het dan bij Ikea. In mijn atelier betaal je voor hetzelfde veel meer." Meubelmaker Frank Ternier werkt dagelijks met hout en kunststoffen. In zijn atelier in Gent, opgericht in 1994, maakt hij interieur en meubels op maat. "Bij mij kom je als je iets wil wat je nergens anders kunt vinden. Voornamelijk architecten en ontwerpers kloppen op mijn deur. Een dansgezelschap dat op zoek is naar makkelijk stapelbare tafels, of een kunstenaar die een houten installatie in een grot wil exposeren, maar worstelt met de luchtvochtigheid. Zij willen iets wat nog niet bestaat. Ik maak het dan voor hen."

Boerderij met serre

Zodra een opdracht was afgerond, ging Frank meteen door naar de volgende uitdaging. Maar hij merkte ook dat elk nieuw materiaal, elke nieuwe techniek zijn creatieve brein prikkelde, en daar wilde hij wat mee doen. Nu ontwerpt hij zijn eigen collectie designmeubelen, uitgegeven onder de naam Labt.

"Ik vergelijk het atelier wel eens met een boerderij waar de hele tijd op gewerkt wordt. Er vallen constant ideeën op de grond, maar omdat niemand tijd heeft om ernaar te kijken, worden ze vertrappeld of drogen ze langzaam uit in het stof." Opdat de ideeën niet verloren zouden gaan, bouwde Frank in 2010 een glazen huis aan zijn atelier en gaf het de naam Labt. "Als Atelier Ternier de boerderij is, is Labt de serre. Daar steken we de zaden van die ideeën in een bloempot en krijgen ze de tijd om uit te groeien tot concepten. Zodra ik de deur van het atelier achter me sluit en de serre binnenstap, hoef ik me geen zorgen te maken over de druk van deadlines, een budget of de wensen van een klant. Ik doe er mijn eigen ding."

In zijn atelier werkt Frank samen met ontwerpers als Marc Supply, Anneli Lahtua en Muller Van Severen. "Het ging niet vanzelf om zo'n netwerk op te bouwen. Toen we net begonnen met het atelier, waren we maar met twee. Dan hadden we aan één opdracht onze handen vol en konden we volledig focussen om dat ene project tot een goed einde te brengen. De klanten waren tevreden, en beetje bij beetje maakten we naam. Nu heb ik een heel team, en voldoende aanvragen om hen allemaal aan het werk te zetten."

Twee van zijn ontwerpen die het levenslicht zagen in Labt hebben het prestigieuze Henry van de Velde Label in de wacht gesleept, een award voor betekenisvol design. "Design heeft weinig te maken met 'mooi zijn', meer met nut en innovatie. Iets moois dat niet werkt, heeft geen zin. Bij mijn meubels moet je kunnen zien waartoe het dient.

Hoewel zijn vader als bouwmeester werkte, was Frank er als kind van overtuigd dat die architect was. Dat was dus wel het laatste wat hij wilde gaan studeren. "Hetzelfde doen als je vader, dat was niet cool", legt Frank uit. In plaats daarvan liep hij school in het kunstonderwijs, maar zijn passie voerde hem naar de meubelscene. "De wetenschap dat ik bij elk onderdeel van het maakproces betrokken ben, dat is de voldoening die ik uit mijn werk haal. Als architect zit je soms jaren uit te tekenen en te overdenken, om uiteindelijk je ontwerp uit handen te geven. In mijn atelier bouw ik zelf mee aan de meubels", zegt Frank. Zijn ruwe kolenschoppen van handen bewijzen dat hij er dagelijks hard labeur mee uitvoert.

150 laagjes verf

"Mensen vergeten vaak hoeveel paar handen je eindproduct hebben vastgepakt. Manueel opschuren, slijpen, uitsnijden en bespuiten. We moeten soms 150 tinten verven en overspuiten, om die ene juiste kleur te bekomen. Alles is nieuw, dus alles wordt voor de eerste keer uitgeprobeerd. Dan kan het wel een hele tijd duren voor je het gewenste resultaat bereikt." Hoewel Labt meubels in allerlei kunststoffen vervaardigt, ligt de focus voornamelijk op hout. "Er zijn eindeloos veel manieren om met hout om te springen. Je kunt er massieve blokken uithalen, of de boom juist 'schillen', zoals een appel. Om niets verloren te laten gaan, wordt al het restafval verzameld en samengeperst tot een plaat. Voor elk meubel ga ik op zoek naar de meeste geschikte vorm."

Dankzij de wisselwerking tussen Atelier Ternier en Labt bevat Franks kleurdoos meer kleurpotloden dan die van andere meubelmakers. Impulsen en ideeën worden steeds over en weer gepingpongd. "Ik ben geen kleermaker die elke dag hetzelfde maatpak moet opmeten en naaien. Ik werk, zeg maar, voor een theatergezelschap, dat steeds nieuwe, specifieke kostuums moeten dragen. Zo raak ik nooit afgevlakt, maar blijf ik ook met mijn design vernieuwen."

Meer info via atelierternier.be