Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Wat als de laadpaal tot bij je elektrische wagen kon komen? Dat was – best letterlijk – de pitch van de Antwerpse start-up Uze. Een soort pizzakoerier, maar dan met stroom: met elektrische bolderkarren vol batterijen rijden ze naar je toe om je elektrische wagen op te laden. “Na 30 minuten laden kan je opnieuw 200 kilometer rijden”, zegt CEO Kris Verdonck. [naar artikel]
Eigenaars van elektrische wagens laten te vaak kansen om goedkoper te laden aan zich voorbij gaan. Zo zou meer dan 40 procent van de ondervraagden niet over een eigen oplaadpunt beschikken. Dat blijkt uit een studie van energieconsulent Delta-Ee in acht Europese landen. Wij geven daarom vijf tips om jouw wagen goedkoper te laden. [naar artikel]
In Antwerpen komen 2 pleinen waar je snel je elektrische wagen kan opladen. De 2 snellaadpleinen komen langs de Singel. Ten vroegste dit najaar zullen ze operationeel zijn. De stad onderzoekt nog bijkomende locaties langs de grote verbindingswegen. [naar artikel]
In de zuidelijke Chinese regio Guangxi is een hevige brand ontstaan nadat een elektrische bus vuur had gevat terwijl die stond op te laden. Het vuur verspreidde zich razendsnel naar andere geparkeerde bussen. Niemand raakte gewond. [naar artikel]
Elektrische voertuigen duiken nadrukkelijk op in het straatbeeld. Wie zijn wagen wil opladen, beschikt over verschillende opties. Mijnenergie.be ging na waar je het minst betaalt om jouw batterij vol te laden. [naar artikel]
Bij een ongeval in de Kerkeveldstraat in Wilrijk heeft een elektrische wagen vuur gevat. De bestuurder verloor de controle over zijn stuur en raakte lichtgewond. De brandweer vraagt om ramen en deuren te sluiten en de omgeving te vermijden. [naar artikel]
Deze ochtend om 8.40 uur heeft een wagen vuur gevat in Etterbeek. Dat meldt de Brusselse brandweer. Het zou gaan om een hybride wagen, een wagen met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor. [naar artikel]
Na de hitte van de afgelopen dagen stijgt de kans op onweer. Maar hoe zit dat nu voor mijn elektrische wagen die op de oprit staat op te laden? Doe ik dat beter niet bij donder en bliksem? Of kan het geen kwaad? En kan de bliksem inslaan op het laadstation dat aan de gevel van mijn woning hangt ? [naar artikel]
Het zijn bijzondere tijden in de wereld van de energie en ook de elektrische wagens ontsnappen niet aan die evolutie. Je wagen volgooien met benzine kan in sommige gevallen goedkoper zijn dan een gelijkaardig model volladen met elektriciteit. [naar artikel]
Elektriciteit en onweer zijn geen goede vrienden, dat weten we. Maar hoe zit dat nu voor mijn elektrische wagen die op de oprit staat op te laden? Doe ik dat beter niet bij donder en bliksem? Of kan het geen kwaad? En kan de bliksem inslaan op het laadstation dat aan de gevel van mijn woning hangt? [naar artikel]
Een elektrische wagen heeft nabij de kust van de Waddeneilanden voor brand gezorgd op een vrachtschip met nog 3.000 andere auto’s aan boord. Kunnen we in de toekomst met een e-auto nog wel de ferry op, of de trein in de Kanaaltunnel? Want: “Een elektrische wagen die vuur vat, kan je haast niet blussen”, weet expert autotechnologie Mark Pecqueur (Thomas More). [naar artikel]
Op de parking van de Waterleest in Eppegem, deelgemeente van Zemst, heeft een elektrische auto dinsdagmiddag vuur gevat. De brandweer van de zone Vlaams-Brabant West heeft de wagen in een watercontainer geplaatst om af te koelen. [naar artikel]
Ging jij een aantal jaar geleden voluit voor een elektrische wagen, maar heb je daar nu spijt van? Zowat vier op de tien Belgen overweegt de aankoop van een elektrische auto als hun volgende voertuig, maar er zijn ook mensen die ervanaf willen. Omdat het rijbereik tegenvalt, omdat het laden te traag gaat of er eenvoudigweg te weinig laadpalen zijn. Of omdat het te veel kost. De redenen kunnen divers zijn. [naar artikel]
In Machelen bij Brussel is vrijdagavond alweer een Tesla in vlammen opgegaan. Toen eigenaar Ronald Haverals zijn auto buiten parkeerde om met zijn vrouw op restaurant te gaan, vatte die vuur. “In een kwartier was hij helemaal opgebrand. Hij stond zelfs niet op te laden”. Het koppel bleef ongedeerd. “We hebben geluk gehad. Een uurtje eerder en de auto was gewoon bij mij thuis in de garage uitgebrand, met alle gevolgen van dien.” De brandweer waarschuwt eigenaars dat ze hun elektrische wagen het best buiten opladen. [naar artikel]
De Antwerpse start-up UZE zal voortaan haar mobiele snelladers inzetten om elektrische deelwagens op te laden op openbare parkeerplaatsen. De opladers zijn ingebouwd in karren en komen naar de plaats waar de auto geparkeerd staat. In eerste instantie zal het bedrijf enkel deelwagens van GreenMobility opladen in Antwerpen en Brussel. Als het systeem veralgemeend wordt, zouden steden minder laadpalen moeten plaatsen. [naar artikel]
Een plug-inhybrideauto is voor een deel verschillend van een elektrische wagen, zeker wat het opladen betreft. Maar wat als je iets verkeerd doet en schade veroorzaakt terwijl je de batterij van stroom wil voorzien? Independer.be vertelt wat je moet weten. [naar artikel]
Na sectorgenoten Delhaize en Colruyt (DATS 24) kondigt nu ook supermarktketen Aldi België een laadpalenoffensief aan. Het zal daardoor makkelijker worden om een elektrische wagen op te laden tijdens het winkelen. In het nieuws: Aldi en de Limburgse laadpalenfabrikant Pluon kondigen de installatie van 900 laadpunten voor elektrische auto’s aan tegen eind 2024. Klantenbinding De […] [naar artikel]
Het is momenteel te moeilijk voor mensen die in een rijhuis of op een appartement wonen om een elektrische wagen op te laden. Omdat je aan heel wat appartementen geen laadpaal mag plaatsen, moet je op zoek naar een gemeenschappelijk exemplaar, die is vaak niet beschikbaar en kan zelfs enkele straten verwijderd zijn van je woning. Ook de Vlaamse vereniging voor Steden en Gemeenten is zich bewust van de grote uitdaging die ons te wachten staat. Laden voor de deur met de kabel op de stoep mag niet volgens de wegcode. Maar de lokale politie kan wel een uitzondering toestaan. [naar artikel]
Het Belgische elektriciteitsnetwerk kan een groei van het elektrische wagenpark aan, op voorwaarde dat het laden van de voertuigen gespreid gebeurt. Dat blijkt uit een studie die sectororganisatie Synergrid enkele jaren geleden liet uitvoeren “De belangrijkste conclusie van die studie is dat het distributienetwerk een groot aantal elektrische voertuigen kan opladen zonder overbelast te geraken, op voorwaarde dat het laden van de voertuigen verdeeld is over ruimte en tijd”, bevestigt woordvoerster Berenice Crabs. [naar artikel]
Wie zijn elektrische wagen op straat parkeert en oplaadt, doet maar beter eerst grondig zijn huiswerk. Overal in Vlaanderen gelden er andere regels en tarieven: van eindeloos gratis blijven staan tot vier uur gratis met parkeerschijf of gratis tot de parkeersensor daar anders over beslist. Het is een kluwen, dat niet zonder gevolgen blijft. Hoe zit dat precies in de verschillende steden? En wat is de oplossing? [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.