Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Dieselwagen haalt voor het eerst 10 op 10 voor lage uitstoot: “Toch geen plaats voor in stad van de toekomst”

14/07/2019 - 09:37
"Voor het eerst heeft een niet-elektrische wagen 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. “Dieselwagens zijn aan een inhaalbeweging bezig”, verklaart mobiliteitsexpert Maarten Matienko. Die score is dan wel even goed als die van elektrische wagens, door het feit dat die laatste helemaal niets uitstoten, blijven ze voorrang krijgen. “In de stad van de toekomst passen geen benzine- of dieselwagens”, zegt Matienko."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Dieselwagen haalt voor het eerst 10 op 10 voor lage uitstoot (14/07/2019 - Het Belang van Limburg)

Voor het eerst heeft een niet-elektrische wagen 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. “Dieselwagens zijn aan een inhaalbeweging bezig”, verklaart mobiliteitsexpert Maarten Matienko. Die score is dan wel even goed als die van elektrische wagens, door het feit dat die laatste helemaal niets uitstoten, blijven ze voorrang krijgen. “In de stad van de toekomst passen geen benzine- of dieselwagens”, zegt Matienko. [naar artikel]


2. Voorlopig toch geen boetes in de lage emissiezone in Brussel (23/10/2018 - VRT NWS)

Sinds 1 oktober is de overgangsperiode van negen maanden voor de lage emissiezone (LEZ) in Brussel afgelopen. Dat betekent dat wie het gewest binnenrijdt met een oude dieselwagen, een boete van 350 euro riskeert. Toch zijn er tot op vandaag nog geen boetes verstuurd. [naar artikel]


3. VAB: “LEZ is onrechtvaardig, discrimineert eigenaars van dieselwagens” (26/02/2020 - Het Nieuwsblad)

Mobiliteitsclub VAB vindt het criterium (de euronorm van een auto) dat de Vlaamse overheid gebruikt om te bepalen welke dieselwagen al dan niet een lage-emissiezone binnen mag onnauwkeurig. Dit criterium leidt tot discriminatie van bezitters van een Euro 4 dieselwagen met roetfilter, die sinds 1 januari de LEZ niet meer binnen mogen zonder te betalen, zo concludeert VAB uit onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. [naar artikel]


4. Antwerpen haalt doelstelling in verminderen CO2-uitstoot (18/10/2019 - Gazet van Antwerpen)

De stad Antwerpen haalt de doelstelling om in 2020 de uitstoot van koolstofdioxide of CO2 te verminderen met 20%. Eigenlijk doet de stad het beter, want in 2018 was die reductie al 25,2%. [naar artikel]


5. Nieuwe studie stelt dat elektrische wagen hogere CO2-uitstoot heeft dan dieselwagen (17/04/2019 - Het Laatste Nieuws)

Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens.... [naar artikel]


6. Een dieselwagen en thuiswerk: geen ideale combinatie (21/04/2021 - VRT NWS)

Leg jij met je dieselwagen ook veel minder kilometers af nu je telewerkt door corona? En heb je ook het gevoel dat je auto de laatste tijd minder vinnig rijdt? Dan is het opletten geblazen: te veel korte afstanden zijn niet goed voor de motor. “Als je een dieselwagen opstart, zou je er eigenlijk een half uur moeten mee rijden”, zegt autospecialist Mark Pecqueur. [naar artikel]


7. Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen (17/04/2019 - Metro)

Elektrische auto’s verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 […] Het bericht Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


8. Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden (04/10/2018 - Metro)

De Duitse regering heeft in de nacht van maandag op dinsdag, na urenlang onderhandelen, een akkoord bereikt dat de dieselwagen moet redden. Sinds het schandaal met de uitstootwaarden bij Volkswagen en de lage emissiezones in steeds meer (Duitse) steden, is diesel steeds minder geliefd. Voor de Duitse autosector en de miljoenen dieselrijders in Duitsland is […] Het bericht Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


9. Belg is klaar voor lage-emissiezone (01/11/2018 - De Standaard)

Bijna vier op de vijf Belgen zeggen geen vervuilende dieselwagen meer te zullen kopen. Ze doen dat vooral uit financiële overwegingen. [naar artikel]


10. Additieven in de tank van je dieselwagen om je verbruik te verminderen: werkt dat écht? (16/04/2023 - Het Laatste Nieuws)

Wil je een auto met meer vermogen, minder verbruik en een lagere uitstoot, dan kan je additieven toevoegen aan de brandstoftank. Althans, dat beloven de producenten toch. Maar kunnen die additieven ook het verschil maken nu dieselwagens massaal afgekeurd worden vanwege hun uitstoot? Wat zit er precies in en werken ze écht? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies. [naar artikel]


11. Lage-emissiezone komt er voorlopig niet in Mechelen: “We gaan luchtkwaliteit wel monitoren” (13/12/2019 - Gazet van Antwerpen)

De stad Mechelen en de gemeente Willebroek hebben beslist om voorlopig toch geen lage-emissiezone in te voeren. Ze willen Vlaamse regelgeving afwachten om ze later eventueel in een ruimere regio in te voeren. In de plaats engageren ze zich wel om werk te maken van een luchtkwaliteitszone met meetstations. [naar artikel]


12. Vlaamse CO2-uitstoot moet minstens dubbel zo snel omlaag (24/03/2023 - Het Belang van Limburg)

Nieuwe cijfers tonen dat de Vlaamse CO2-uitstoot sneller daalt, maar toch haalt Vlaanderen de doelstellingen voor 2030 niet. Dat schrijft De Standaard vrijdag. [naar artikel]


13. Lucht in Vlaanderen steeds properder (22/10/2019 - Metro)

De voorbije jaren is de uitstoot van heel wat vervuilende stoffen afgenomen. De luchtkwaliteit in 2018 was beter dan een tiental jaar geleden. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) stelt een duidelijke daling vast van fijn stof, stikstofdioxide, zwaveldioxide en zware metalen. De VMM raamt desondanks dat er jaarlijks ongeveer 4.100 voortijdige overlijdens zijn door de huidige […] Het bericht Lucht in Vlaanderen steeds properder verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


14. Lage-emissiezone ook naar districten? “Eerst Antwerpen afwachten” (11/01/2017 - Gazet van Antwerpen)

De lage-emissiezone start op 1 februari in Antwerpen en in de toekomst komt die LEZ er misschien ook wel in de districten en buurgemeenten. De stad Antwerpen wil dat nu laten onderzoeken. Mortsel heeft bijvoorbeeld al een concrete vraag gekregen om mee te stappen in het onderzoek. [naar artikel]


15. De oplossing voor minder luchtvervuiling? “30 per uur in de stad, 90 op snelwegen errond” (15/11/2017 - Het Nieuwsblad)

Het gaat de verkeerde kant uit met de luchtkwaliteit in Vlaan­deren. Verkeersdeskundigen zien maar één oplossing: de snelheidslimieten moeten naar omlaag. De maximumsnelheid op snelwegen? 90 per uur in plaats van 120. En een zone 30 voor álle dorps­kernen. Minister van Verkeer Ben Weyts moet er niets van ­weten. “Trager rijden zorgt niet altijd voor een lage uitstoot.” [naar artikel]


16. Populaire SUV’s jagen brandstofkosten nieuwe wagens omhoog (07/01/2019 - Metro)

Door de toenemende populariteit van SUV-achtige automodellen zullen het gemiddelde verbruik en de brandstofkosten voor nieuw aangekochte wagens in 2019 hoger liggen dan in 2018. Ook de CO2-uitstoot van het wagenpark dat gezinnen in 2019 zullen kopen, zal stijgen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. 2019 wordt volgens VAB op verschillende vlakken een “kanteljaar”. Zo zal een […] Het bericht Populaire SUV’s jagen brandstofkosten nieuwe wagens omhoog verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


17. Additieven gieten in de tank van je dieselwagen om uitstoot en verbruik te verminderen: werkt dit écht? (06/02/2023 - Het Laatste Nieuws)

Je ziet ze vaak in speciaalzaken of in megawinkels die een rayon met autoproducten hebben: kleine busjes met additieven die je bij in de brandstoftank van je auto kan gieten. Ze beloven meer vermogen, minder verbruik en een lagere uitstoot. Nu dieselwagens massaal afgekeurd worden omwille van hun uitstoot: kunnen ze het verschil maken? Wat zit er precies in en werken ze écht? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit. [naar artikel]


18. Lage-emissiezone keldert verkoop oude dieselauto’s (20/01/2017 - Gazet van Antwerpen)

Wie zijn tweedehands dieselwagen wil verkopen, krijgt er nog amper geld voor. Dat is een gevolg van de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen. Vervuilende wagens mogen de binnenstad niet meer in, waardoor niemand nog oudere diesels wil kopen. Tweedehands benzinewagens zitten dan weer in de lift. [naar artikel]


19. Met een dieselwagen Londen binnenrijden kost straks 28 euro per dag (06/04/2017 - Express)

Voor een dieselwagen die jonger is dan twee jaar, zal een autobestuurder in de toekomst 24 pond moeten betalen om één dag in het stadscentrum van Londen te kunnen rondrijden. Geen enkele andere grote metropool heeft zwaardere maatregelen voorzien om de vervuiling door het autoverkeer te beperken. Tevens werd beslist om de oppervlakte van de […] The post Met een dieselwagen Londen binnenrijden kost straks 28 euro per dag appeared first on Express [NL]. [naar artikel]


20. Wie lage-emissiezone in moet rijden door omleiding, riskeert geen boete (12/04/2018 - Gazet van Antwerpen)

Wie noodgedwongen met zijn vervuilende dieselwagen een omleiding moet volgen die door de ­lage-emissiezone in Antwerpen gaat – zoals die aan de verzakking van de Ring in de buurt van het Sport­paleis – zal geen boete krijgen. Dat bevestigt het stadsbestuur. Daar was verwarring over ontstaan omdat de politie en het Agentschap Wegen en Verkeer wél meldden aan bestuurders dat er bekeuringen zouden volgen. [naar artikel]


21. CO2-uitstoot nieuwe wagens nooit eerder zo laag, minder dan een op de vier is dieselwagen (07/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe personenwagens die in België ingeschreven worden was nooit eerder zo laag als in 2021. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van sectorfederatie Febiac. [naar artikel]


22. C02-uitstoot nieuwe wagens nooit eerder zo laag, minder dan een op de vier is dieselwagen (07/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe personenwagens die in België ingeschreven worden was nooit eerder zo laag als in 2021. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van sectorfederatie Febiac. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!