Voor het eerst heeft een niet-elektrische wagen 10 op 10 gehaald in de Europese Clean Air Index. “Dieselwagens zijn aan een inhaalbeweging bezig”, verklaart mobiliteitsexpert Maarten Matienko. Die score is dan wel even goed als die van elektrische wagens, door het feit dat die laatste helemaal niets uitstoten, blijven ze voorrang krijgen. “In de stad van de toekomst passen geen benzine- of dieselwagens”, zegt Matienko. [naar artikel]
Sinds 1 oktober is de overgangsperiode van negen maanden voor de lage emissiezone (LEZ) in Brussel afgelopen. Dat betekent dat wie het gewest binnenrijdt met een oude dieselwagen, een boete van 350 euro riskeert. Toch zijn er tot op vandaag nog geen boetes verstuurd. [naar artikel]
Mobiliteitsclub VAB vindt het criterium (de euronorm van een auto) dat de Vlaamse overheid gebruikt om te bepalen welke dieselwagen al dan niet een lage-emissiezone binnen mag onnauwkeurig. Dit criterium leidt tot discriminatie van bezitters van een Euro 4 dieselwagen met roetfilter, die sinds 1 januari de LEZ niet meer binnen mogen zonder te betalen, zo concludeert VAB uit onderzoek naar de effectieve uitstoot van fijnstof bij het huidige dieselwagenpark in Vlaanderen. [naar artikel]
De stad Antwerpen haalt de doelstelling om in 2020 de uitstoot van koolstofdioxide of CO2 te verminderen met 20%. Eigenlijk doet de stad het beter, want in 2018 was die reductie al 25,2%. [naar artikel]
Elektrische auto's verlichten de Duitse klimaatbalans enkel op papier. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens.... [naar artikel]
Leg jij met je dieselwagen ook veel minder kilometers af nu je telewerkt door corona? En heb je ook het gevoel dat je auto de laatste tijd minder vinnig rijdt? Dan is het opletten geblazen: te veel korte afstanden zijn niet goed voor de motor. “Als je een dieselwagen opstart, zou je er eigenlijk een half uur moeten mee rijden”, zegt autospecialist Mark Pecqueur. [naar artikel]
Elektrische auto’s verlichten enkel op papier de Duitse klimaatbalans. In werkelijkheid zorgen ze voor een hogere CO2-uitstoot dan dieselwagens. Dat blijkt uit een studie van Christoph Buchal, fysicaprofessor in Keulen. Wanneer de CO2-uitstoot bij de productie van de batterijen en de Duitse elektriciteitsmix in rekening gebracht worden, belast een elektrische auto het klimaat met 11 […] Het bericht Elektrische wagen zorgt voor hogere CO2-uitstoot dan dieselwagen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De Duitse regering heeft in de nacht van maandag op dinsdag, na urenlang onderhandelen, een akkoord bereikt dat de dieselwagen moet redden. Sinds het schandaal met de uitstootwaarden bij Volkswagen en de lage emissiezones in steeds meer (Duitse) steden, is diesel steeds minder geliefd. Voor de Duitse autosector en de miljoenen dieselrijders in Duitsland is […] Het bericht Duitse regering bereikt akkoord om dieselwagen te redden verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Bijna vier op de vijf Belgen zeggen geen vervuilende dieselwagen meer te zullen kopen. Ze doen dat vooral uit financiële overwegingen. [naar artikel]
Wil je een auto met meer vermogen, minder verbruik en een lagere uitstoot, dan kan je additieven toevoegen aan de brandstoftank. Althans, dat beloven de producenten toch. Maar kunnen die additieven ook het verschil maken nu dieselwagens massaal afgekeurd worden vanwege hun uitstoot? Wat zit er precies in en werken ze écht? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn geeft advies. [naar artikel]
De stad Mechelen en de gemeente Willebroek hebben beslist om voorlopig toch geen lage-emissiezone in te voeren. Ze willen Vlaamse regelgeving afwachten om ze later eventueel in een ruimere regio in te voeren. In de plaats engageren ze zich wel om werk te maken van een luchtkwaliteitszone met meetstations. [naar artikel]
Nieuwe cijfers tonen dat de Vlaamse CO2-uitstoot sneller daalt, maar toch haalt Vlaanderen de doelstellingen voor 2030 niet. Dat schrijft De Standaard vrijdag. [naar artikel]
De voorbije jaren is de uitstoot van heel wat vervuilende stoffen afgenomen. De luchtkwaliteit in 2018 was beter dan een tiental jaar geleden. De Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) stelt een duidelijke daling vast van fijn stof, stikstofdioxide, zwaveldioxide en zware metalen. De VMM raamt desondanks dat er jaarlijks ongeveer 4.100 voortijdige overlijdens zijn door de huidige […] Het bericht Lucht in Vlaanderen steeds properder verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De lage-emissiezone start op 1 februari in Antwerpen en in de toekomst komt die LEZ er misschien ook wel in de districten en buurgemeenten. De stad Antwerpen wil dat nu laten onderzoeken. Mortsel heeft bijvoorbeeld al een concrete vraag gekregen om mee te stappen in het onderzoek. [naar artikel]
Het gaat de verkeerde kant uit met de luchtkwaliteit in Vlaanderen. Verkeersdeskundigen zien maar één oplossing: de snelheidslimieten moeten naar omlaag. De maximumsnelheid op snelwegen? 90 per uur in plaats van 120. En een zone 30 voor álle dorpskernen. Minister van Verkeer Ben Weyts moet er niets van weten. “Trager rijden zorgt niet altijd voor een lage uitstoot.” [naar artikel]
Door de toenemende populariteit van SUV-achtige automodellen zullen het gemiddelde verbruik en de brandstofkosten voor nieuw aangekochte wagens in 2019 hoger liggen dan in 2018. Ook de CO2-uitstoot van het wagenpark dat gezinnen in 2019 zullen kopen, zal stijgen. Dat zegt mobiliteitsorganisatie VAB. 2019 wordt volgens VAB op verschillende vlakken een “kanteljaar”. Zo zal een […] Het bericht Populaire SUV’s jagen brandstofkosten nieuwe wagens omhoog verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Je ziet ze vaak in speciaalzaken of in megawinkels die een rayon met autoproducten hebben: kleine busjes met additieven die je bij in de brandstoftank van je auto kan gieten. Ze beloven meer vermogen, minder verbruik en een lagere uitstoot. Nu dieselwagens massaal afgekeurd worden omwille van hun uitstoot: kunnen ze het verschil maken? Wat zit er precies in en werken ze écht? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit. [naar artikel]
Wie zijn tweedehands dieselwagen wil verkopen, krijgt er nog amper geld voor. Dat is een gevolg van de invoering van de lage-emissiezone in Antwerpen. Vervuilende wagens mogen de binnenstad niet meer in, waardoor niemand nog oudere diesels wil kopen. Tweedehands benzinewagens zitten dan weer in de lift. [naar artikel]
Voor een dieselwagen die jonger is dan twee jaar, zal een autobestuurder in de toekomst 24 pond moeten betalen om één dag in het stadscentrum van Londen te kunnen rondrijden. Geen enkele andere grote metropool heeft zwaardere maatregelen voorzien om de vervuiling door het autoverkeer te beperken. Tevens werd beslist om de oppervlakte van de […] The post Met een dieselwagen Londen binnenrijden kost straks 28 euro per dag appeared first on Express [NL]. [naar artikel]
Wie noodgedwongen met zijn vervuilende dieselwagen een omleiding moet volgen die door de lage-emissiezone in Antwerpen gaat – zoals die aan de verzakking van de Ring in de buurt van het Sportpaleis – zal geen boete krijgen. Dat bevestigt het stadsbestuur. Daar was verwarring over ontstaan omdat de politie en het Agentschap Wegen en Verkeer wél meldden aan bestuurders dat er bekeuringen zouden volgen. [naar artikel]
De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe personenwagens die in België ingeschreven worden was nooit eerder zo laag als in 2021. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van sectorfederatie Febiac. [naar artikel]
De gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuwe personenwagens die in België ingeschreven worden was nooit eerder zo laag als in 2021. Dat blijkt vrijdag uit cijfers van sectorfederatie Febiac. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.