De Vlaamse regering heeft 22 jaar geleden beslist om een nieuwe spoortoegang te bouwen in de Antwerpse haven, om de files voor goederentreinen te verkleinen. Ruim twee decennia later is daar nog niets van in huis gekomen. Integendeel: goederentreinen staan nog zeker 10 jaar in de file. Waarom duurt het zo lang? En wat zeggen de critici? [naar artikel]
“Een tweede spoortoegang naar de Antwerpse haven zou ten vroegste in 2008 kunnen klaar zijn. Dat is uiteraard rijkelijk laat.” Dat schreef Gazet van Antwerpen op 22 juni 2000. En twee jaar later: “In 2012 zou de toegang gereed kunnen zijn. Veel te laat.“ We zijn nu 2019 en die toegang is er nog niet. Als je de open brief leest die Stephan Van Fraechem, algemeen directeur van Alfaport Voka, gisteren schreef, kun je trouwens alleen maar besluiten dat de tweede spoortoegang er nog lang niet is: “Uit een interne nota van Infrabel blijkt dat bij ongewijzigd beleid en ongewijzigde financiering verschillende projecten op de schop moeten, waaronder de strategisch belangrijke tweede spoortoegang tot de haven van Antwerpen.” [naar artikel]
De onderwijskoepels en -netten hebben een brief geschreven aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Daarin maken ze zich zorgen over de besparingen die de regering-Jambon plant op hun pedagogische begeleidingsdiensten. Meer dan 150 jobs worden bedreigd. [naar artikel]
De onderwijskoepels en -netten hebben een brief geschreven aan Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA). Daarin maken ze zich zorgen over de besparingen die de regering-Jambon plant op hun pedagogische begeleidingsdiensten. Meer dan 150 jobs worden bedreigd. [naar artikel]
Verwacht van de scheepvaartpolitie in de haven van Antwerpen geen grootse zaken meer in de strijd tegen de drugskartels. Wegens besparingen worden een aantal patrouilles afgeschaft en komen er ook geen “grote speciale acties” meer “ter ondermijning van belangrijke misdaadfenomenen”. “Alleen tijdens de kantooruren is er nog iets mogelijk”, klinkt het uit goede bron. [naar artikel]
Verwacht van de scheepvaartpolitie in de haven van Antwerpen geen grootse zaken meer in de strijd tegen de drugskartels. Wegens besparingen worden een aantal patrouilles afgeschaft en komen er ook geen “grote speciale acties” meer “ter ondermijning van belangrijke misdaadfenomenen”. “Alleen tijdens de kantooruren is er nog iets mogelijk”, klinkt het uit goede bron. [naar artikel]
Een containerschip dat op weg was naar de Antwerpse haven en door een bommelding voor anker moest gaan op de Noordzee, mag dan toch de haven binnenvaren. [naar artikel]
13:53 De spoornetbeheerder Infrabel moet de belangrijkste toegang voor goederentreinen naar Brussel ontmantelen. Daardoor dreigt de haven van Brussel volgend jaar al zijn toegang tot het spoor te verliezen. [naar artikel]
De Antwerpse haven verwacht 115.000 minder containers te kunnen verschepen door het coronavirus. Verschillende sectoren zullen het op termijn voelen. De containerschepen zijn lang onderweg, dus momenteel valt de daling nog niet zo op. Maar de Antwerpse haven verwacht binnen een paar weken een grote terugval van het containertrafiek. [naar artikel]
De Antwerpse begroting blijft discussie opwekken. Cultuur en jeugdwerk zouden hard getroffen zijn door de besparingen, maar dat ontkent Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA). Hij omschrijft de besparingen op cultuur en jeugd als "een habbekrats" tegenover de totale besparingen. [naar artikel]
De spreidstand is compleet in de Antwerpse haven. In de eerste drie maanden van dit jaar is er 4% méér vracht vervoerd dan in dezelfde periode vorig jaar. Containers redden daarbij de meubelen, want het – arbeidsintensieve – stukgoed gaat de dieperik in. En door de coronacrisis lijkt de barometer voor het tweede kwartaal helemaal op onweer te staan. [naar artikel]
Al voor het zevende jaar op rij mag de haven van Antwerpen een recordjaar optekenen. In 2019 groeit de tweede grootste haven van Europa met 1,3 procent, voornamelijk dankzij cargo en droge bulk. ‘We zien dat het vooral de containers zijn die de motor zijn van de groei’, vertelde Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) […] The post Opnieuw recordjaar voor Antwerpse haven appeared first on Business AM. [naar artikel]
Deze voormiddag was er rond 10 uur driemaal een luide knal te horen in de Antwerpse haven. De knallen waren afkomstig van de voormalige Gunvor-site in de Antwerpse haven. Die site wordt nu door gecontroleerde ontploffingen afgebroken. Ook op 30 maart plande Vopak Energy Park al zo’n ontploffingen in de haven. [naar artikel]
Een containerschip dat op weg was naar de Antwerpse haven en door een bommelding voor anker moest gaan op de Noordzee, mag dan toch de haven binnenvaren. [naar artikel]
Ruim een maand nadat twee matrozen vermist waren geraakt toen hun baggerschip overvaren werd in de Schelde, is het lichaam van een van hen door collega’s teruggevonden in de Antwerpse haven. De Cel Vermiste Personen put er hoop uit om ook nog de tweede vermiste baggeraar terug te vinden. [naar artikel]
18:14 De Antwerpse haven draait als een tierelier, maar geschikt werkvolk vinden is een probleem. Een nieuwe imagocampagne moet werken in de haven sexier maken. [naar artikel]
Bij dakwerken aan het kantoorgebouw van de firma JE Jacobs in de Hamburgstraat, in de Antwerpse haven, is vanmiddag rond 12 uur een brand ontstaan.... [naar artikel]
Op WhatsApp circuleren nieuwe videobeelden van een rennende wolf op de Scheldelaan, dicht bij de BASF-fabriek. Na het bezoek van Asterix op tweede kerstdag is dit de tweede keer in korte tijd dat een ‘zwervende’ wolf de Antwerpse haven bezoekt. “Het is hoogst onwaarschijnlijk dat een wolf twee keer in de haven belandt, tenzij hij er zich settelt”, zegt Jan Loos van Welkom Wolf. [naar artikel]
Door de dalende afname van goederen en grondstoffen verwacht de Antwerpse haven tekorten aan magazijnruimte, tankopslag en ruimte voor het... [naar artikel]
In de Antwerpse haven blijven de Oosterweelbrug en de Wilmarsdonkbrug sinds gisteren elke namiddag gesloten door de hitte. Dat bevestigt een... [naar artikel]
Door een technische storing bij Total Raffinaderij Antwerpen is er woensdagochtend een affakkeling in de Antwerpse haven. De vlam is van ver te zien. [naar artikel]
"Over water" is geschreven door Tom Lenaerts, en wordt gemaakt door zijn productiehuis Panenka. Het verhaal gaat over een gevallen televisiester, die voor de haven gaat werken. De Antwerpse haven fungeert prominent als decor. [naar artikel]
19:56 De auditeur van de Raad van State adviseert om de uitbreidingsplannen van de Antwerpse haven te vernietigen. Het formele arrest wordt verwacht over zes tot twaalf maanden. [naar artikel]
Mama Calinka, een ijssalon in Schoten, wordt bedreigd door de nieuwe geplande pijpleiding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. Die leiding moet onder meer zuurstof transporteren tussen beide plekken. Er liggen momenteel nog verschillende tracés op de tekentafel, maar het zuidelijke tracé loopt door de gemeente Schoten. En zo wordt het ijssalon van Nancy en Jan bedreigd, net als de historische hoeve van hun buurman. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.