Hoe meer fietsers er in het straatbeeld rondrijden, hoe kleiner de kans op ongevallen met auto’s. Dat is een van de opvallende conclusies van een nieuw onderzoek van de Universiteit Gent dat focust op de verkeersveiligheid van fietsers in Antwerpen. [naar artikel]
Fietspaden waarop je in twee richtingen mag rijden zijn gevaarlijk, en een hoger aantal fietsers verlaagt net de kans op ongevallen met auto’s. Het zijn twee opvallende conclusies uit onderzoek van de Universiteit Gent, waarbij het verkeer in de stad Antwerpen onder de loep genomen werd. [naar artikel]
Er zijn in Vlaanderen vorig jaar 7 procent minder mensen overleden in het verkeer dan in 2021. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de federale politie. Tegelijk waren er wel meer verkeersongevallen met gewonden en zwaargewonden. Ook het aantal ongevallen met dode en zwaargewonde voetgangers, fietsers en jonge autobestuurders is gestegen. Het Vlaams Forum Verkeersveiligheid trekt aan de alarmbel en ijvert onder meer voor meer zones 30. [naar artikel]
Er zijn vorig jaar in West-Vlaanderen minder dodelijke verkeersslachtoffers gevallen, maar bij meer ongevallen waren fietsers betrokken. Dat is bekendgemaakt op fietsbeurs Velofollies in Kortrijk. [naar artikel]
Vias, het instituut voor de verkeersveiligheid, rekende uit dat het aantal ongevallen met fietsers blijft toenemen. Dat komt onder andere omdat er steeds meer verschillende soorten tweewielers rondrijden, zoals de speedpedelec, cargofiets of de deelstep. Dat schrijft De Morgen. [naar artikel]
Hoewel het aantal dodelijke ongevallen met fietsers in Vlaanderen daalt, zijn er in de provincie Antwerpen net meer fietsers die het leven lieten in het verkeer. Wat vinden fietsers daarvan en wat is volgens hen de oorzaak? Wij staken ons licht op in Antwerpen en Mol. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met fietsers is de voorbije jaren alleen maar toegenomen. Dat becijferde VIAS, het Instituut voor de Verkeersveiligheid. Een verklaring is er ook: steeds meer mensen gebruiken een twee- of driewieler om zich te verplaatsen. En de weginfrastructuur is daar niet altijd op voorzien. [naar artikel]
Woonzorgcentra die hun bewoners meer geld aanrekenen, zetten net mínder personeel in. Tot die conclusie komt seniorenkoepel Okra na analyse van alle maandprijzen en personeelsbestanden. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar is het aantal ongevallen met een speedpedelec in Vlaanderen sterk gestegen. In 2017 gebeurden nog 15 ongevallen met dat type van snelle elektrische fiets, vorig jaar steeg dat aantal tot 391. De Fietsersbond wijt de ongevallen aan de onaangepaste fietsinfrastructuur én de weinig ervaren fietsers. Er is fietseducatie nodig, vindt de Fietsersbond. [naar artikel]
Het aantal ongevallen van trams met fietsers en voetgangers is in 2019 gedaald in Brussel. Dat is goed nieuws, omdat de trams steeds vaker uitrijdt en meer mensen de fiets gebruiken. Het aantal gewonden zakt zelfs met een derde. Dat maakt de MIVB bekent aan de start van een nieuwe sensibiliseringscampagne. [naar artikel]
15% minder verkeersdoden vallen er dit jaar te betreuren [naar artikel]
In West-Vlaanderen zijn rond hetzelfde tijdstip twee zware ongevallen met fietsers gebeurd waarbij de automobilisten vluchtmisdrijf pleegden. In Heuvelland werd een fietser (17) met levensgevaarlijke verwondingen afgevoerd, in Oostduinkerke (Koksijde) vielen een zwaargewonde en een lichtgewonde. De politie en het parket zoeken getuigen die meer informatie hebben over een van de twee ongevallen. [naar artikel]
Het vaccin van Johnson & Johnson zou minder effectief zijn tegen de nieuwe deltavariant van het coronavirus. Dat blijkt uit een voorpublicatie van een Amerikaanse studie. Wat betekent dit voor ons? [naar artikel]
De Fietsersbond vraagt dat nieuwe fietspaden minstens 4 meter breed zijn. Aanleiding zijn de jongste verkeerscijfers, die aantonen dat meer fietsers gewond raken bij ongevallen. “Een gevolg van het hogere aantal fietsers op de weg, en ook oudere, kwetsbare fietsers”, zegt het BIVV. “Sommige populaire fietspaden zijn intussen té smal en té druk geworden om nog veilig te kunnen fietsen”, waarschuwt de Fietsersbond. [naar artikel]
De pil verliest aan terrein, net zoals het condoom. Dat was de opvallende conclusie van de vierjaarlijkse HSBC-studie bij 20.000 jongeren eerder deze week. De bevraging focuste zich op 11- tot 18-jarigen en zou dus een realistisch beeld moeten geven van seksualiteit bij tieners. Maar waarom wordt de pil minder populair en wat nemen we dan in plaats? [naar artikel]
Corona heeft in ons land 10.000 levens gekost. Veel te veel, maar zonder lockdown waren dat er minstens 60.000 geweest. En in het horrorscenario van in het virus verzuipende ziekenhuizen: 250.000. Tot die conclusie komt professor biostatistiek Geert Molenberghs in een nieuwe studie, en internationaal onderzoek geeft hem gelijk. “Conclusie: de maatregelen hebben gewérkt. Kijk naar New York: drie keer zoveel doden als bij ons, omdat ze te laat in lockdown zijn gegaan.” [naar artikel]
Corona heeft in ons land 10.000 levens gekost. Veel te veel, maar zonder lockdown waren dat er minstens 60.000 geweest. En in het horrorscenario van in het virus verzuipende ziekenhuizen: 250.000. Tot die conclusie komt professor biostatistiek Geert Molenberghs in een nieuwe studie, en internationaal onderzoek geeft hem gelijk. “Conclusie: de maatregelen hebben gewérkt. Kijk naar New York: drie keer zoveel doden als bij ons, omdat ze te laat in lockdown zijn gegaan.” [naar artikel]
Shoppen een typische vrouwenaangelegenheid? Niet als het van een nieuwe studie van First Insight afhangt. Zij kwamen namelijk tot de conclusie dat... [naar artikel]
“Cafeïne - in welke hoeveelheid ook - is slecht voor je ongeboren kind. Drink dus geen druppel koffie of thee meer tijdens de zwangerschap”, zo luidt de conclusie van een nieuwe studie. Al komt het onderzoek wel meteen onder vuur te liggen. “Paniekzaaierij.” [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.