In Machelen bij Brussel is vrijdagavond alweer een Tesla in vlammen opgegaan. Toen eigenaar Ronald Haverals zijn auto buiten parkeerde om met zijn vrouw op restaurant te gaan, vatte die vuur. “In een kwartier was hij helemaal opgebrand. Hij stond zelfs niet op te laden”. Het koppel bleef ongedeerd. “We hebben geluk gehad. Een uurtje eerder en de auto was gewoon bij mij thuis in de garage uitgebrand, met alle gevolgen van dien.” De brandweer waarschuwt eigenaars dat ze hun elektrische wagen het best buiten opladen. [naar artikel]
De Limburgse brandweerkorpsen trekken aan de alarmbel. Zo waarschuwt de brandweer voor het gevaar van elektrocutie als ze iemand na een ongeval moeten bevrijden uit een elektrische wagen. Er bestaan veiligheidsprocedures om dat te doen, maar deze zijn na een ongeval niet waterdicht. De brandweer roept de fabrikanten op tot uniformiteit bij de bouw van elektrische auto's. [naar artikel]
Een elektrische auto is door de hoge kosten en langere laadtijden van publieke laadpalen voor weinig mensen interessant. Als bedrijfswagen is een elektrische auto pas interessant als er thuis en op de werkplaats opgeladen kan worden. Dat meldt mobiliteitsclub VAB dinsdag. “Op dat moment kan men aan de goedkoopste stroomtarieven laden en worden de energiekosten […] Het bericht Elektrische auto voor maar weinig mensen interessant verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
19:31 Laadpalen waar elektrische auto's razendsnel kunnen opladen worden almaar krachtiger. De nieuwste krachtpatser belooft elke elektrische auto in minder dan een kwartier op te laden. [naar artikel]
Een elektrische auto kan je thuis aan het stopcontact opladen. Een laadpaal of wallbox is echter veel veiliger. Een laadpaal heeft immers een eigen zekering, wat het risico op overbelasting van je elektriciteitsnet verkleint. Bovendien gaat het opladen natuurlijk sneller. Afhankelijk van de technische specificaties van je elektrische wagen en van de beperkingen van je thuisinstallatie, gaat laden via een thuislaadpaal tot 10 keer sneller. [naar artikel]
Een elektrische wagen van het merk Tesla is zaterdagnacht in brand gevlogen aan een laadstation in Antwerpen. Ook de laadpaal vatte vuur. Mogelijk kampte de auto met een technisch probleem. De brandweer had het vuur snel geblust. Om te vermijden dat de Tesla terug zou ontvlammen, werd de auto ondergedompeld in een container met water. […] Het bericht Elektrische wagen vat vuur tijdens het laden in Antwerpen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Elektrische auto’s zijn een uitdaging voor brandweerkorpsen over de hele wereld, ook in Antwerpen. Zaterdagavond moest een Tesla in een container met water worden geplaatst na een brand in het havengebied, omdat de batterijen extreem moeilijk te blussen zijn. “Maar voor alle duidelijkheid: elektrische auto’s zijn niet gevaarlijker dan ‘gewone’ auto’s”, zegt Jasmien O van de Antwerpse brandweer. [naar artikel]
De beperking van de parkeertijd zal binnenkort ook gelden voor elektrische auto’s die worden opgeladen. De regering bereidt daarvoor een wijziging van het verkeersreglement voor. Het gevolg is dat een elektrisch voertuig dat aan het opladen is, niet meer zal worden beschouwd als een stilstaand voertuig. “Elektriciteit laden is niet hetzelfde als zakken laden”, antwoordde minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) op een vraag van Kamerlid Marianne Verhaert (Open Vld). [naar artikel]
De hulpdiensten vinden dat ze te weinig informatie krijgen over het veilig afkoppelen van hybride of elektrisch aangedreven auto’s. Die wagens onder hoogspanning betekenen voor de bevrijdingsteams van de brandweer extra gevaar, maar elektrische oefenwrakken hebben ze bij de Limburgse politie- en brandweerschool niet. “Bovendien zijn alle elektrische auto’s anders, van standaardisatie is geen sprake”, zegt brandweerofficier Frank Thoelen. “De automobielsector laat ons te veel in het ongewisse.” [naar artikel]
Laden we onze auto straks draadloos op? Een proefproject in het Zweedse Göteborg om stilstaande elektrische taxi’s zonder kabel op te laden blijkt na een jaar een groot succes. Maar hoe werkt dat juist? En wat zijn de voor- en nadelen. Dat vroeg De Morgen aan Wilmar Martinez, professor industriële ingenieurswetenschappen (KU Leuven/EnergVille): “Net als bij je gsm zal je kunnen kiezen wat voor oplader je wil”. [naar artikel]
Om ‘laadpaalklevers’ af te schrikken, wordt het straks verplicht om effectief te laden wanneer je met je elektrische auto op een parkeerplaats met laadpaal parkeert. “Er was nood aan duidelijke wetgeving voor elektrisch laden terwijl je parkeert”, aldus minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo). [naar artikel]
Woensdagochtend is een vijftiental patiënten in het AZ Sint-Maarten in allerijl geëvacueerd nadat er een gsm op een kamer ontploft was. Dat ging met wat rook gepaard. De schade bleef heel miniem, maar het ziekenhuis adviseert nu wel om ’s nachts geen elektrische toestellen meer op te laden. [naar artikel]
Als we de accu van een elektrische auto nu eens zouden gebruiken om onze woning van stroom te voorzien? Het is een vraag die de autosector al jaren bezighoudt. “2023 zou wel eens de doorbraak kunnen betekenen voor bidirectioneel laden”, zegt Tim Briers van het bedrijf Watt’s Next. [naar artikel]
De energieprijzen blijven maar stijgen. Dat betekent dat het ook duurder wordt om een elektrische auto op te laden. "De inspecteur" wil weten of het dan wel slim is om in zo'n auto te investeren. Autojournalist Tony Verhelle vindt alvast van wel: "Elektrisch rijden zal voordeliger blijven". [naar artikel]
Kurt Vollmacher, expert alternatieve energie bij de brandweer van Gent vindt dat we onze auto gerust binnen mogen opladen. "Als je zegt dat je je auto niet binnen mag opladen, dan moet je ook jouw droogkast, wasmachine en elektrische toestellen buiten zetten", zegt Vollmacher in "De wereld vandaag" op Radio 1. Hiermee reageert hij op een opiniestuk van Bart Massin dat vandaag op onze website verscheen. [naar artikel]
De Italiaanse brandweer heeft in een straffe reddingsactie een man uit zijn auto bevrijd die meters boven de grond hing, na de instorting van de... [naar artikel]
Een groot deel van het laagspanningsdistributienet in Vlaanderen zou moeten worden versterkt door de energietransitie en de elektrificatie. Dat blijkt uit een studie van energieregulator VREG. Er zijn wel mogelijkheden om de impact te verlagen, zoals burgers stimuleren om hun auto trager op te laden, zo klinkt het. [naar artikel]
Met de elektrische auto naar de onderkant van Frankrijk: is het een onderneming waar alleen gekken zich aan wagen? Wij namen de proef op de som en reden van Hasselt al zoemend naar de krekels. [naar artikel]
Aan de op- en afrit van de E314 in Halen kan je vanaf nu je elektrische auto laden. Fastned heeft er een station met vier snellaadpunten geopend. [naar artikel]
Woensdagochtend is een vijftiental patiënten in het AZ Sint-Maarten in allerijl geëvacueerd nadat er een gsm op een kamer ontploft was. Dat ging met wat rook gepaard. De schade bleef heel miniem, maar het ziekenhuis adviseert nu wel om ’s nachts geen elektrische toestellen meer op te laden. [naar artikel]
Lees dit artikel: Deze elektrische auto mijnt Bitcoin, Ethereum en Dogecoin door hem te parkeren Daymak, een Canadese producent van elektrische wagens, onthulde maandag een auto die een heleboel cryptomunten, waaronder Bitcoin, Ethereum en Dogecoin, kan delven. Daarvoor hoeft u enkel de auto te parkeren of op te laden. De Daymak Spiritus zou de eerste elektrische wagen zijn die voorzien is van technologie om cryptomunten te mijnen en te beheren. […] Lees dit artikel: Deze elektrische auto mijnt Bitcoin, Ethereum en Dogecoin door hem te parkeren [naar artikel]
Wie zijn elektrische auto aan een snellader hangt, krijgt zelden de kans om die laadbeurt met zijn bankkaart te betalen, maar daar komt verandering in. Vanaf 3 april zijn aanbieders van snelladers verplicht om u de kans geven om ook met bijvoorbeeld Bancontact te betalen. Wij gingen langs bij een laadstation waar het nú al mogelijk is. Fervent EV-gebruiker Kris De Rocker (42) juicht de nieuwe maatregel niet toe: “De kans dat laden voor iedereen duurder wordt, is reëel.” [naar artikel]
Het Belgische elektriciteitsnetwerk kan een groei van het elektrische wagenpark aan, op voorwaarde dat het laden van de voertuigen gespreid gebeurt. Dat blijkt uit een studie die sectororganisatie Synergrid enkele jaren geleden liet uitvoeren “De belangrijkste conclusie van die studie is dat het distributienetwerk een groot aantal elektrische voertuigen kan opladen zonder overbelast te geraken, op voorwaarde dat het laden van de voertuigen verdeeld is over ruimte en tijd”, bevestigt woordvoerster Berenice Crabs. [naar artikel]
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van elektrische auto’s. Als u overweegt om een elektrische auto te kopen, dan weet u allicht dat een elektrische auto duur is, dat de keuze beperkt is en dat u er niet ver mee geraakt. Maar wat u wellicht niet beseft, is dat een elektrische auto een enorme impact heeft op uw mobiliteit. Wij zetten op een rij waar u moet aan denken vooraleer u elektrificeert. Want in de wereld van de elektrische auto is niets wat het lijkt.Guido CLOOSTERMANS [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.