In het Franse Villeneuve-d’Ascq, vlakbij Kortrijk en Doornik, is een Belg (76) overleden nadat hij plots onwel was geworden achter het stuur.... [naar artikel]
Lees dit artikel: ‘Europese chauffeurs zitten vermoeid achter stuur’ Zowat twee derde van de professionele vrachtwagen– en buschauffeurs in Europa zitten regelmatig vermoeid achter het stuur. Dat blijkt uit een studie van de vakbondsfederatie European Transport Workers’ Federation (ETF) bij ruim 2.800 truck- en buschauffeurs in Europa. Nochtans hebben ongevallen waarbij zware voertuigen betrokken zijn meestal ernstigere gevolgen voor de betrokkenen. In 2016 (volgens […] Lees dit artikel: ‘Europese chauffeurs zitten vermoeid achter stuur’ [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias lanceert vandaag een nieuwe campagne om te wijzen op de gevaren van de smartphone achter het stuur. Turnkampioen Nina Derwael wordt het gezicht van de campagne. Want hoewel iedereen weet dat het niet mag en levensgevaarlijk is, blijven nog altijd te veel mensen naar hun telefoon grijpen tijdens het rijden. Heel wat jonge bestuurders geven zelfs toe dat ze regelmatig op sociale media zitten achter het stuur. [naar artikel]
Vrouwen zijn minder snel afgeleid dan jonge mannen, wanneer ze achter het stuur zitten. Dat blijkt uit een nieuw onderzoek van het Noorse Instituut voor Transport en Economie. Niet alleen leeftijd en gender, maar ook karakter en aantal uren achter het stuur, bepalen de mate waarin mensen afgeleid raken tijdens het rijden. [naar artikel]
Op de eerste zwarte zaterdag deze zomer zijn weer tienduizenden vakantiegangers in de fuiken gereden richting het zuiden. In de namiddag stond er meer dan 1.000 kilometer file op de drukste assen in Zwitserland en Frankrijk. De VAB wijst erop dat nog steeds heel wat chauffeurs ook onverantwoord lang achter het stuur blijven zitten. Is dat zo? We namen de proef op de som en vroegen het aan toeristen op de parking van Wanlin aan de E411. Zij toonden zich meestal voorbeeldig, weliswaar soms omdat het van te moeten is. [naar artikel]
Het korte lontje van de Belg achter het stuur is nog korter geworden het voorbije jaar. Dat blijkt uit een enquête over verkeersagressie van... [naar artikel]
Het aantal overtredingen van gsm-gebruik achter het stuur is de laatste jaren geleidelijk gedaald, tot 108.683 in 2016. Opvallend is dat dubbel zoveel mannen als vrouwen een overtreding maakten. De groep tussen 31 en 40 jaar is recordhouder voor wat gsm’en achter het stuur betreft. Dat meldt CD&V-Kamerlid Franky Demon, die de cijfers opvroeg. [naar artikel]
Vanaf vandaag verhoogt de boete voor gsm’en achter het stuur van 116 naar 174 euro. Ook wie met een tablet of een e-reader achter het stuur zit, zal daar voortaan voor beboet worden. En een gsm als gps of muziekspeler gebruiken, kan alleen nog als die in een houder op het dashboard zit. [naar artikel]
Een glaasje alcohol te veel op? Een op de vijf bestuurders in ons land denkt dat hij onder invloed nog achter het stuur kan kruipen. Belgen zijn met die cijfers de slechtste leerling van de Europese klas. [naar artikel]
In het eerste kwartaal van 2016 hebben de politiediensten 27.675 bestuurders betrapt terwijl ze al rijdend achter het stuur telefoneerden. Op [naar artikel]
In het eerste kwartaal van 2016 hebben de politiediensten 27.675 bestuurders betrapt terwijl ze al rijdend achter het stuur telefoneerden. Op [naar artikel]
Rijdt de Belg echt zo slecht met de auto? Ja. Of liever: ons doorsnee rijgedrag is verkeerd. De attitude waarmee we achter het stuur zitten is [naar artikel]
We weten het allemaal: op gsm-gebruik achter het stuur staan almaar hogere boetes. Toch blijven veel Belgen volharden in de boosheid. Maar wat is het effect van gsm-gebruik op je autoverzekering? Independer.be licht het toe. [naar artikel]
We weten het allemaal: op gsm-gebruik achter het stuur staan almaar hogere boetes. Toch blijven veel Belgen volharden in de boosheid. Maar wat is het effect van gsm-gebruik op je autoverzekering? Independer.be licht het toe. [naar artikel]
Een bestuurder heeft zondag rond 6.40 uur de controle over het stuur verloren in de Onze-Lieve-Vrouwestraat in Oostereinde. Zijn wagen belandde in de gracht. De man (30) uit Lummen raakte lichtgewond. Hij bleek onder invloed van alcohol achter het stuur te zitten en moest zijn rijbewijs afgeven. [naar artikel]
Ze zijn nog steeds serieus in de minderheid: vrouwen achter het stuur van een vrachtwagen. Deze drie Limburgse trucksters moeten alvast niet onderdoen voor hun mannelijke collega’s. [naar artikel]
De politie maakt wel vaker rare dingen mee tijdens controles, maar een Amerikaanse politieman keek deze week wel heel vreemd op toen hij een slingerende automobilist staande hield. Er bleek een 5-jarige jongen achter het stuur te zitten. [naar artikel]
De verschillende politiediensten in provincie Antwerpen controleerden vorige week zeven dagen lang op afleidingen achter het stuur. Met resultaat: 2.015 bestuurders moeten voor de politierechter verschijnen omdat ze betrapt werden met hun gsm achter het stuur. [naar artikel]
Steeds meer Belgen zijn bereid om de gsm minder te gebruiken in de auto. Dat meldt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), in de aanloop naar een campagne rond afleiding achter het stuur die maandag van start gaat. De VSV krijgt voor die campagne de steun van alle telecomoperatoren in Vlaanderen. [naar artikel]
Bellen achter het stuur vaak geen goed idee, en al zeker niet als er 6 kilo drugs in je koffer ligt. Een 24-jarige Belg die in Nederland is... [naar artikel]
Bij een verkeersactie van de politie Geel-Laakdal-Meerhout werd een man beboet omdat hij zich scheerde achter het stuur. Eigenlijk was de actie bedoeld om het gebruik van de smartphone achter het stuur tegen te gaan. [naar artikel]
Een motoragent van de Brusselse politie is vanmiddag gewond geraakt toen hij een bestuurder, die zijn gsm gebruikte achter het stuur, wilde controleren. De motoragent is achter het voertuig aan gegaan, waarna een aanrijding gebeurde. “Dit ongeluk bewijst meteen waarom je achter het stuur je gsm niet moet gebruiken”, aldus de Brusselse politie. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.