Zeventig van de 570 bussen van De Lijn die in Antwerpen rijden, voldoen niet aan de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone in Antwerpen, zo schrijft Gazet van Antwerpen. Daarom zullen ze worden ingezet op regionale lijnen. [naar artikel]
De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn kreeg in 2021 in totaal 52 boetes voor verouderde bussen die niet meer in grote delen van het Brusselse gewest mogen rondrijden. Sinds een paar jaar is daar een lage-emissiezone (LEZ) van kracht en die wordt ieder jaar strenger. In totaal moest De Lijn vorig jaar 18.270 euro aan boetes betalen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open VLD) op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Stijn Bex (Groen). [naar artikel]
Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]
Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Deze busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]
Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. De busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]
’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]
De randgemeenten van Antwerpen, die werden getroffen door de lage-emissiezone, krijgen vanaf maart nieuwe bussen van De Lijn. Dat zei minister van Mobiliteit Ben Weyts donderdag in het Vlaams parlement na vragen van Jan Bertels (sp.a), Marino Keulen (Open Vld) en Dirk de Kort (CD&V). [naar artikel]
Zeventig van de 570 bussen van De Lijn die in Antwerpen rijden, voldoen niet aan de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone in Antwerpen, zo schrijft Gazet van Antwerpen. Daarom zullen ze worden ingezet op regionale lijnen. ‘Ongeoorloofd’, vinden de burgemeesters op het Antwerpse platteland. [naar artikel]
“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]
Vanaf vandaag geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet meer mogen rijden. [naar artikel]
De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]
De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]
Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]
06:50 Groen was lang vragende partij om de huidige lage-emissiezone in de binnenstad uit te breiden naar de ruime omgeving, maar een studie toont dat daar niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden. [naar artikel]
08:40 Groen en sp.a geven elk een andere lezing over het compromis dat ze gisteren in het Gentse stadsbestuur bereikten over de lage-emissiezone in de stad. [naar artikel]
Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]
De uitbreiding van de Gentse lage-emissiezone (LEZ ), die de meest vervuilde wagens uit de binnenstad weert, zorgde voor een heftig politiek debat. Enkele milieu-organisaties leggen uit waarom het hoog tijd is om het beleidsinstrument te omarmen. Een lage-emissiezone is vooral bedoeld om de gezondheid van stadsbewoners te beschermen. Het heeft impact op de luchtvervuiling, een stille doder in de stad. Maar de LEZ is volgens hen niet de heilige graal die al onze mobiliteitsproblemen gaat oplossen. [naar artikel]
Dat blijkt uit de cijfers van maart. In februari, toen de lage-emissiezone (LEZ) van start ging en er nog geen boetes gegeven werden, was dat nog 5,21 procent. [naar artikel]
De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk... [naar artikel]
De Antwerpse binnenstad en het stadsgedeelte op Linkeroever worden op 1 februari 2017 een lage-emissiezone waar de meest vervuilende voertuigen [naar artikel]
Op de Blancefloerlaan op Linkeroever hebben arbeiders maandagochtend enkele verkeersborden geplaatst die het begin van de lage-emissiezone (LEZ) aanduiden. Vanaf 1 februari 2017 worden de Antwerpse binnenstad en Linkeroever een lage-emissiezone om de luchtkwaliteit te verbeteren. [naar artikel]
Buitenlandse chauffeurs die met te vervuilende wagens de kersverse Antwerpse lage-emissiezone (LEZ) inrijden, dreigen voorlopig nog te ontsnappen [naar artikel]
Nu de lage-emissiezone in Antwerpen bijna van kracht is, staan de autoverenigingen op hun achterste poten. Ze halen alles uit de kast om de start uit te stellen, maar daar wil de stad niets van weten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.