Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Gazet van Antwerpen

Ook De Lijn ontsnapt niet aan de lage-emissiezone

28/12/2019 - 17:51
"Vervoersmaatschappij De Lijn moest dit jaar 2000 euro aan boetes betalen in Antwerpen door de vervuilende bussen waarmee de chauffeurs in de lage-emissiezone rijden. Die zone verstrengt vanaf 1 januari en dus zullen ook de boetes blijven binnenstromen tot alle bussen vervangen zijn door propere exemplaren."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Lage-emissiezone stuurt vieze bussen van Antwerpen naar platteland (19/01/2017 - Het Nieuwsblad)

Zeventig van de 570 bussen van De Lijn die in Antwerpen rijden, voldoen niet aan de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone in Antwerpen, zo schrijft ­Gazet van Antwerpen. Daarom zullen ze worden ingezet op regionale lijnen. [naar artikel]


2. De Lijn krijgt gemiddeld elke week boete in lage-emissiezone Brussel (09/03/2022 - VRT NWS)

De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn kreeg in 2021 in totaal 52 boetes voor verouderde bussen die niet meer in grote delen van het Brusselse gewest mogen rondrijden. Sinds een paar jaar is daar een lage-emissiezone (LEZ) van kracht en die wordt ieder jaar strenger. In totaal moest De Lijn vorig jaar 18.270 euro aan boetes betalen. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams Minister Lydia Peeters (Open VLD) op een schriftelijke vraag van Vlaams parlementslid Stijn Bex (Groen). [naar artikel]


3. Geen vervuilende auto's meer in heel Brussels Gewest vanaf 1 januari (17/11/2017 - VRT NWS)

Vanaf 1 januari mag u met een vervuilende auto niet meer rondrijden in het Brussels Gewest. Alle negentien Brusselse gemeenten zullen vanaf dan één grote lage-emissiezone zijn. Het is de grootste lage-emissiezone van België, zes keer groter dan de lage-emissiezone in Antwerpen. Het Brussels parlement heeft de lage-emissiezone vandaag officieel goedgekeurd. [naar artikel]


4. Vervuilende bussen rijden nog altijd lage-emissiezone in (15/03/2017 - Gazet van Antwerpen)

Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. Deze busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]


5. Vuile bussen rijden nog altijd lage-emissiezone Antwerpen in (15/03/2017 - De Standaard)

Dagelijks rijden tientallen vervuilende bussen in en uit de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen. De busbedrijven, die buslijnen verzorgen voor De Lijn, betalen 1.380 euro per bus per jaar om nog de LEZ in te mogen. [naar artikel]


6. Wat u moet weten over de lage-emissiezone in Antwerpen (31/01/2017 - De Standaard)

’t Stad is van A, behalve als u met een oudere diesel of oude benzinewagen rijdt. Antwerpen voert op 1 februari een lage-emissiezone in om de hoeveelheid roet en fijn stof in de lucht te verminderen. Mag uw wagen de lage-emissiezone nog binnen? En hoe controleert Antwerpen uw wagen? De belangrijkste vragen opgelijst. [naar artikel]


7. Antwerpse randgemeenten krijgen groenere Lijnbussen na gemor over lage-emissiezone (02/02/2017 - Gazet van Antwerpen)

De randgemeenten van Antwerpen, die werden getroffen door de lage-emissiezone, krijgen vanaf maart nieuwe bussen van De Lijn. Dat zei minister van Mobiliteit Ben Weyts donderdag in het Vlaams parlement na vragen van Jan Bertels (sp.a), Marino Keulen (Open Vld) en Dirk de Kort (CD&V). [naar artikel]


8. Antwerpse lage-emissiezone stuurt ‘vieze’ bussen naar platteland (19/01/2017 - De Standaard)

Zeventig van de 570 bussen van De Lijn die in Antwerpen rijden, voldoen niet aan de toegangsvoorwaarden voor de lage-emissiezone in Antwerpen, zo schrijft ­Gazet van Antwerpen. Daarom zullen ze worden ingezet op regionale lijnen. ‘Ongeoorloofd’, vinden de burgemeesters op het Antwerpse platteland. [naar artikel]


9. Partij wil lage-emissiezone invoeren (31/08/2018 - De Standaard)

“Met een lage-emissiezone kunnen we de toegang tot bepaalde delen van onze gemeente verbieden voor verkeer dat niet voldoet aan bepaalde voorwaarden”, zegt Danny Bloemen, lijsttrekker van Pro Leopoldsburg-Heppen. Zijn partij is voorstander van een lage-emissiezone. “Meer dan zeventig procent van het verkeer in onze gemeente is doorgaand verkeer. Uit metingen blijkt dat de luchtkwaliteit op onze gewestwegen hetzelfde is als de luchtkwaliteit langs de E313. De lage-emissiezone lijkt ons vooral aangewezen in het centrum van Leopoldsburg, in de buurt van het station”, legt de lijsttrekker uit. [naar artikel]


10. Brusselse lage-emissiezone van kracht (01/01/2018 - De Standaard)

Vanaf vandaag geldt in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een lage-emissiezone (LEZ). De meest vervuilende dieselwagens zullen er in 2018 niet meer mogen rijden. [naar artikel]


11. Lage-emissiezone in Gent wordt niet groter, maar wel bijkomende maatregelen voor betere luchtkwaliteit (19/08/2021 - VRT NWS)

De lage-emissiezone in Gent wordt niet verder uitgebreid. Dat heeft het stadsbestuur beslist. Sinds begin 2020 worden de meest vervuilende wagens uit het stadscentrum geweerd. Er komen wel meer slooppremies voor oudere voertuigen van alle inwoners in de stad en meer (elektrische) deelwagens en -fietsen buiten de lage-emissiezone. [naar artikel]


12. Brusselse lage-emissiezone kent overgangsfase van negen maanden (28/09/2017 - VRT NWS)

De permanente lage-emissiezone die op 1 januari 2018 intreedt in het Brussels gewest zal een overgangsfase van negen maanden kennen waarin te vervuilende bestuurders nog geen boetes krijgen. Het hoofddoel van de lage-emissiezone (LEZ) blijft de luchtkwaliteit verbeteren, benadrukken minister-president Rudi Vervoort en zijn ministers en staatssecretarissen. [naar artikel]


13. In Gent mogen nu ook "oude oldtimers" de lage emissiezone niet meer in (03/02/2022 - VRT NWS)

Geen enkele oldtimer mag nog binnen in de Gentse lage emissiezone (LEZ). Dat is een gevolg van een uitspraak van de Raad van State. Die gaf een Gentenaar gelijk die een jonge oldtimer heeft (tussen 25 en 40 jaar oud). Hij vond het discriminerend dat hij met zijn auto de LEZ niet in mocht, en oudere oldtimers wél. Gevolg is nu wel dat geen enkele oldtimer nog in de lage emissiezone mag. [naar artikel]


14. Gent breidt lage-emissiezone niet uit (19/08/2021 - De Tijd)

06:50 Groen was lang vragende partij om de huidige lage-emissiezone in de binnenstad uit te breiden naar de ruime omgeving, maar een studie toont dat daar niet dezelfde milieuwinst geboekt kan worden. [naar artikel]


15. Gentse groenen en sp.a nog niet verzoend over lage-emissiezone (18/02/2020 - De Tijd)

08:40 Groen en sp.a geven elk een andere lezing over het compromis dat ze gisteren in het Gentse stadsbestuur bereikten over de lage-emissiezone in de stad. [naar artikel]


16. Is er nog ergens schone lucht? En helpt een lage-emissiezone om schonere lucht te krijgen? (30/12/2019 - VRT NWS)

Op 1 januari 2020 krijgt -na Antwerpen en Brussel- ook Gent een lage-emissiezone: oude, vervuilende wagens worden gebannen uit het stadscentrum. Het doel: propere en gezonde lucht voor de stadsbewoners. Maar, wat is dat eigenlijk, schone lucht? En helpt een lage-emissiezone? Prof. dr. Tim Nawrot is milieu-epidemioloog en legt het uit. [naar artikel]


17. Een lage-emissiezone beschermt vooral de gezondheid van stadsbewoners  (24/02/2020 - VRT NWS)

De uitbreiding van de Gentse lage-emissiezone (LEZ ), die de meest vervuilde wagens uit de binnenstad weert, zorgde voor een heftig politiek debat. Enkele milieu-organisaties leggen uit waarom het hoog tijd is om het beleidsinstrument te omarmen. Een lage-emissiezone is vooral bedoeld om de gezondheid van stadsbewoners te beschermen. Het heeft impact op de luchtvervuiling, een stille doder in de stad. Maar de LEZ is volgens hen niet de heilige graal die al onze mobiliteitsproblemen gaat oplossen. [naar artikel]


18. 2,72 % van de voertuigen in de lage-emissiezone Antwerpen in overtreding (20/04/2017 - De Redactie)

Dat blijkt uit de cijfers van maart. In februari, toen de lage-emissiezone (LEZ) van start ging en er nog geen boetes gegeven werden, was dat nog 5,21 procent. [naar artikel]


19. Uitstoot in Brussel fel verminderd door lage-emissiezone (17/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

De op 1 januari vorig jaar ingevoerde Brusselse lage-emissiezone (LEZ) heeft al positieve effecten voor de luchtkwaliteit in het hoofdstedelijk... [naar artikel]


20. Antwerpen start signalisatie rond lage-emissiezone (24/11/2016 - Het Laatste Nieuws)

De Antwerpse binnenstad en het stadsgedeelte op Linkeroever worden op 1 februari 2017 een lage-emissiezone waar de meest vervuilende voertuigen [naar artikel]


21. Stad plaatst lage-emissieborden op Linkeroever (20/12/2016 - Gazet van Antwerpen)

Op de Blancefloerlaan op Linkeroever hebben arbeiders maandagochtend enkele verkeersborden geplaatst die het begin van de lage-emissiezone (LEZ) aanduiden. Vanaf 1 februari 2017 worden de Antwerpse binnenstad en Linkeroever een lage-emissiezone om de luchtkwaliteit te verbeteren. [naar artikel]


22. Nederlanders en Fransen ontspringen mogelijk tijdelijk de dans rond lage-emissiezone (17/02/2017 - Het Laatste Nieuws)

Buitenlandse chauffeurs die met te vervuilende wagens de kersverse Antwerpse lage-emissiezone (LEZ) inrijden, dreigen voorlopig nog te ontsnappen [naar artikel]


23. Antwerpen plooit niet voor kritiek op lage-emissiezone (12/04/2019 - De Morgen)

Nu de lage-emissiezone in Antwerpen bijna van kracht is, staan de autoverenigingen op hun achterste poten. Ze halen alles uit de kast om de start uit te stellen, maar daar wil de stad niets van weten. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!