Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
De Tijd

Fors meer klachten over agressieve energieleveranciers

03/01/2020 - 12:24
"12:17 De federale ombudsdienst voor energie krijgt veel meer klachten over de dubieuze verkooppraktijken van sommige energieleveranciers. Vooral Essent scoort slecht."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Al 526 klachten over agressieve verkooptactieken energieleveranciers (07/11/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers, dubbel zoveel als in heel 2019. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag. [naar artikel]


2. Fors meer klachten over energieleveranciers (20/12/2019 - Het Laatste Nieuws)

De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat... [naar artikel]


3. Fors meer klachten over louche verkooppraktijken energieleveranciers, Essent spant de kroon (20/12/2019 - Het Belang van Limburg)

De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. [naar artikel]


4. Over bijna alle energieleveranciers minder klachten, maar fors meer problemen bij Engie (19/04/2024 - Het Laatste Nieuws)

Bij de federale Ombudsdienst Energie is het aantal klachten lichtjes gedaald. Op een na deden alle grotere energieleveranciers het vorig jaar beter dan in 2022. Engie Electrabel is daar de grote uitzondering op met 58 procent meer klachten. Daarnaast kan een ander energiebedrijf een wel erg mooie daling optekenen. [naar artikel]


5. Vooruit wil agressieve verkooptactieken energieleveranciers aan banden leggen (07/11/2022 - Het Belang van Limburg)

In de eerste acht maanden van het jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers. Dat is al dubbel zoveel als in het hele jaar 2019. Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere wil dat die praktijken aan banden worden gelegd. “Zeker met de stijgende energieprijzen moeten we mensen zo goed mogelijk beschermen.” [naar artikel]


6. Meer en meer energieleveranciers maken zich schuldig aan wanpraktijken (27/01/2022 - Express)

Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]


7. Meer klachten over energiefactuur (28/04/2017 - De Standaard)

De ombudsdienst energie heeft in 2016 een derde meer klachten gekregen dan in het jaar daarvoor. De meeste mensen klagen over hun factuur die fors is gestegen door de turteltaks, de extra belasting op energie. Er komen ook alsmaar meer klachten binnen over agressieve verkopers en verborgen kosten als mensen van leverancier veranderen. [naar artikel]


8. Steeds minder klachten over energieleveranciers (28/03/2023 - Het Laatste Nieuws)

Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]


9. Klachten over energieleveranciers gaan meer en meer over dubieuze verkooppraktijken (03/05/2018 - VRT NWS)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]


10. Aantal klachten over energieleveranciers sterk gedaald (27/03/2023 - Het Belang van Limburg)

Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]


11. Klachten over rusthuizen stijgen fors (23/08/2018 - De Morgen)

Het aantal klachten over woonzorgcentra en rusthuizen is fors gestegen. De Woonzorglijn, waar bewoners, hun familie en personeel terechtkunnen, noteerde vorig jaar 227 gegronde klachten. In 2015 ging het nog om 91 klachten. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. [naar artikel]


12. Stijgende prijs brengt ook stijgend misbruik door energieleveranciers mee: “We moeten die praktijken aan banden leggen” (07/11/2022 - Het Nieuwsblad)

In de eerste acht maanden van het jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers. Dat is al dubbel zoveel als in het hele jaar 2019. Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere wil dat die praktijken aan banden worden gelegd. “Zeker met de stijgende energieprijzen moeten we mensen zo goed mogelijk beschermen.” [naar artikel]


13. Meer dan 500 klachten over agressieve deur-aan-deurverkoop (04/12/2017 - Het Nieuwsblad)

De Economische Inspectie ontving van 2013 tot en met 15 juni 2017 in totaal 556 klachten over agressieve verkooppraktijken van opdringerige deur-aan-deurverkopers. Tot dusver ondertekenden 21 betrokken ondernemingen een gedragscode die hieraan een eind moet maken. Dat blijkt uit het antwoord van minister Kris Peeters, bevoegd voor Consumenten, op een schriftelijke vraag van Leen Dierick (CD&V). [naar artikel]


14. Stortvloed aan klachten over verkooptechnieken energieleveranciers: “Verbied deur-aan-deurverkoop” (03/01/2020 - Het Laatste Nieuws)

De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar 7.055 klachten ontvangen. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2018, en het hoogste aantal... [naar artikel]


15. Vier tot vijf klachten per dag bij ombudsman voor energie over fouten bij verhuis, klant getuigt: “Ik sta machteloos” (13/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]


16. Aantal klachten in stijgende lijn: De Bleeker eist meer transparantie van energieleveranciers (08/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. "Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling", zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]


17. Staatssecretaris De Bleeker stelt ultimatum aan hardleerse energieleveranciers: “Los het op of er komen boetes” (16/10/2022 - Het Nieuwsblad)

Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil de druk op energieleveranciers opvoeren. Na meer dan 1.600 klachten bij de FOD Economie wil ze dat de problemen opgelost worden, anders kunnen bijkomende juridische stappen volgen. Dat meldt ze in een persbericht. [naar artikel]


18. Fors meer klachten over malafide verkooppraktijken binnen de energiesector (11/03/2019 - VRT NWS)

Er zijn fors meer klachten over verkooppraktijken binnen de energiesector. Het gaat dan onder meer over de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten. In 2018 gaat het om 483 klachten. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2017 en zelfs dubbel zoveel als in 2016. In "De inspecteur" op Radio 2 getuigt een dochter hoe haar moeder van 92 nietsvermoedend een contract krijgt aangesmeerd. Eric Houtman, de ombudsman in de energiesector, reageert niet verwonderd. [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!