In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers, dubbel zoveel als in heel 2019. Dat schrijven Het Nieuwsblad en Het Belang van Limburg vandaag. [naar artikel]
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. Dat... [naar artikel]
De klachten over verkooppraktijken van energieleveranciers stijgen sterk, stelt de energieombudsman vast. Ook de telefonische verkoop is terug. [naar artikel]
Bij de federale Ombudsdienst Energie is het aantal klachten lichtjes gedaald. Op een na deden alle grotere energieleveranciers het vorig jaar beter dan in 2022. Engie Electrabel is daar de grote uitzondering op met 58 procent meer klachten. Daarnaast kan een ander energiebedrijf een wel erg mooie daling optekenen. [naar artikel]
In de eerste acht maanden van het jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers. Dat is al dubbel zoveel als in het hele jaar 2019. Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere wil dat die praktijken aan banden worden gelegd. “Zeker met de stijgende energieprijzen moeten we mensen zo goed mogelijk beschermen.” [naar artikel]
Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]
De ombudsdienst energie heeft in 2016 een derde meer klachten gekregen dan in het jaar daarvoor. De meeste mensen klagen over hun factuur die fors is gestegen door de turteltaks, de extra belasting op energie. Er komen ook alsmaar meer klachten binnen over agressieve verkopers en verborgen kosten als mensen van leverancier veranderen. [naar artikel]
Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie heeft in 2017 in totaal 5.797 klachten ontvangen. Dat is 5 procent meer dan in 2016, en op twee jaar tijd bedraagt de stijging zelfs al 37 procent. De meeste klachten gaan nog altijd over facturen, maar er zijn ook meer en meer klachten over dubieuze verkooppraktijken. [naar artikel]
Het aantal klachten over energieleveranciers is in het laatste kwartaal van 2022 stevig gedaald. Dat blijkt uit de meest recente cijfers die de Vlaamse energieregulator VREG heeft vrijgegeven. [naar artikel]
Het aantal klachten over woonzorgcentra en rusthuizen is fors gestegen. De Woonzorglijn, waar bewoners, hun familie en personeel terechtkunnen, noteerde vorig jaar 227 gegronde klachten. In 2015 ging het nog om 91 klachten. Dat schrijft Gazet van Antwerpen. [naar artikel]
In de eerste acht maanden van het jaar ontving de Economische Inspectie 526 klachten over misleidende en agressieve verkooptactieken van energieleveranciers. Dat is al dubbel zoveel als in het hele jaar 2019. Vooruit-fractieleider Melissa Depraetere wil dat die praktijken aan banden worden gelegd. “Zeker met de stijgende energieprijzen moeten we mensen zo goed mogelijk beschermen.” [naar artikel]
De Economische Inspectie ontving van 2013 tot en met 15 juni 2017 in totaal 556 klachten over agressieve verkooppraktijken van opdringerige deur-aan-deurverkopers. Tot dusver ondertekenden 21 betrokken ondernemingen een gedragscode die hieraan een eind moet maken. Dat blijkt uit het antwoord van minister Kris Peeters, bevoegd voor Consumenten, op een schriftelijke vraag van Leen Dierick (CD&V). [naar artikel]
De federale Ombudsdienst voor Energie heeft vorig jaar 7.055 klachten ontvangen. Dat zijn er 5 procent meer dan in 2018, en het hoogste aantal... [naar artikel]
De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld) wil energieleveranciers dwingen om transparanter te zijn over hun voorschotten en tarieven. Ook moeten de opmaak van de eindfactuur en eventuele terugbetalingen sneller gebeuren. "Het is uit den boze dat de consument bank gaat spelen en renteloze leningen geeft aan energieleveranciers doordat hij maanden moet wachten op zijn terugbetaling", zegt De Bleeker donderdag. [naar artikel]
Staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker wil de druk op energieleveranciers opvoeren. Na meer dan 1.600 klachten bij de FOD Economie wil ze dat de problemen opgelost worden, anders kunnen bijkomende juridische stappen volgen. Dat meldt ze in een persbericht. [naar artikel]
Er zijn fors meer klachten over verkooppraktijken binnen de energiesector. Het gaat dan onder meer over de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten. In 2018 gaat het om 483 klachten. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van 2017 en zelfs dubbel zoveel als in 2016. In "De inspecteur" op Radio 2 getuigt een dochter hoe haar moeder van 92 nietsvermoedend een contract krijgt aangesmeerd. Eric Houtman, de ombudsman in de energiesector, reageert niet verwonderd. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.