Krantenkoppen logoDe Krantenkoppen

Elke minuut geupdate en mobile friendly!

30 June 2022
11:55 uur

Vlaanderen op koers voor 60.000 elektrische of hybride wagens in 2020

Het Nieuwsblad

28/01/2020 - 15:41

Vlaanderen zit op schema om een aantal doelstellingen rond elektrische wagens te halen. Zo rijden er in Vlaanderen momenteel bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond en staan er 3.655 laadpalen. In de plannen van de Vlaamse regering wordt gemikt op 60.000 elektrische voertuigen en 5.000 laadpalen tegen eind 2020.


LEES VOLLEDIG ARTIKEL OP HET NIEUWSBLAD

Gerelateerde krantenkoppen:

  1. 45.000 elektrische en hybride wagens op Vlaamse wegen: komt doel van 60.000 in zicht? (28/01/2020 - Express)
    Momenteel rijden er bijna 45.000 elektrische of plug-in hybride wagens rond in Vlaanderen en staan er 3.655 laadpalen. Het is echter nog afwachten of de Vlaamse regering haar doel van 60.000 elektrische wagens en 5.000 laadpalen tegen eind dit jaar haalt. Dat blijkt uit cijfers die Andries Gryffroy (N-VA) heeft opgevraagd bij minister Zuhal Demir […] The post 45.000 elektrische en hybride wagens op Vlaamse wegen: komt doel van 60.000 in zicht? appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  2. Groene golf van elektrische wagens op Vlaamse wegen blijft voorlopig uit (29/03/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo'n 46.000 wagens vorig jaar.
    [naar artikel]
  3. Vlaanderen op koers voor 5.000 publieke laadpunten tegen eind 2020, maar aantal elektrische wagens stijgt gezapig (15/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Vlaanderen telde eind vorig jaar 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Daarmee zit Vlaanderen op koers om de beloofde 5.000 publieke...
    [naar artikel]
  4. Belg blijft schichtig over volledig elektrische wagens, hybride wint aan populariteit (16/01/2020 - Express)
    Bijna een derde van de Belgische weggebruikers wil in hun nieuwe wagen een hybride elektrische motor.  Iets minder dan 1 op 10 zou gaan voor een volledig elektrische wagen. Dat blijkt uit de Global Automotive Consumer Study 2020 van onderzoeksbureau Deloitte. Auto’s op benzine of diesel boeten in aan populariteit. In 2018 wou 64 procent […] The post Belg blijft schichtig over volledig elektrische wagens, hybride wint aan populariteit appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  5. Brandweer heeft probleem met elektrische en hybride wagens (15/05/2017 - De Standaard)
    Brandweermannen ondervinden problemen met het bevrijden van gewonden in hybride en elektrische wagens. 'De accu's van dergelijke wagens staan onder hoogspanning en dat is levensgevaarlijk voor brandweermannen die in contact komen met de kabels', aldus brandweerofficier Dimitry Opdenacker. De opleiding die brandweermannen krijgen, volstaat bovendien niet.
    [naar artikel]
  6. Hybride, plug-in hybride en mild hybride: wat is het verschil? (11/01/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wie naar een nieuwe auto zoekt met een ecologische motor, wordt om de oren geslagen met allerlei termen: naast volledig elektrische wagens kan je immers ook kiezen voor een hybride. Maar wat is het verschil tussen een gewone hybride en een plug-in hybride? En wat met die derde soort, die recent opgang maakt: de milde hybride. HLN Drive zocht het uit.
    [naar artikel]
  7. Wat zijn de voor- en nadelen van elektrische en hybride wagens? (05/07/2017 - De Redactie)
    Volvo zal vanaf 2019 enkel nog elektrische of hybride auto's produceren. Deze wagens zijn milieuvriendelijker, maar ze zijn ook nog veel duurder in aankoop en de variatie in het aanbod is voorlopig eerder beperkt.
    [naar artikel]
  8. Crash met hybride wagens gevaarlijker (15/05/2017 - Het Laatste Nieuws)
    Bij een crash van elektrische en hybride wagens lopen de brandweermannen extra gevaar. Deze wagens staan namelijk onder hoogspanning, waardoor ze
    [naar artikel]
  9. Groene golf op Vlaamse wegen blijft voorlopig uit (29/03/2021 - Het Nieuwsblad)
    Het aantal elektrische of plug-in hybride wagens in Vlaanderen stijgt wel, maar van een grote groene golf in het Vlaamse wagenpark is nog geen sprake. Dat blijkt uit cijfers die N-VA-parlementslid Andries Gryffroy heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Zo rijden er momenteel 77.645 elektrische of plug-in hybride wagens rond tegenover zo’n 46.000 wagens vorig jaar. “Dit is een stevige stijging, maar wanneer je weet dat in Vlaanderen meer dan 3,5 miljoen personenwagens ingeschreven zijn, blijft het een klein aandeel,” aldus Gryffroy.
    [naar artikel]
  10. Europese chauffeurs kochten vorig jaar ruim één miljoen elektrische wagens (05/02/2021 - Express)
    In de Europese Unie zijn het voorbije jaar meer dan één miljoen elektrische en hybride wagens verkocht. Dat betekende nagenoeg een verdubbeling tegenover het jaar voordien. Dat blijkt uit een rapport van de Association des Constructeurs Européens d`Automobiles (Acea). Elektrische en hybride wagens vertegenwoordigden daarmee inmiddels ruim één tiende van de totale Europese autoverkoop. In […] The post Europese chauffeurs kochten vorig jaar ruim één miljoen elektrische wagens appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  11. Diesels dalen pijlsnel, tweedehands en elektrische wagens vliegen de deur uit: dit zijn alle cijfers en de meest verkochte modellen op de markt (09/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Al 33,5% — of 1 op 3 — van alle wagens die dit jaar verkocht werden, is (minstens deels) elektrisch aangedreven. Dat is dubbel zoveel als in 2020. Zo blijkt uit cijfers van mobiliteitsfederatie Traxio: “Tegen 2030 rijden op de Belgische wegen makkelijk 1,4 miljoen elektrische wagens rond.” Waarom worden zo weinig nieuwe wagens ingeschreven? Welke elektrische en hybride wagens worden het meest verkocht? En wat gebeurt er op de tweedehandsmarkt? Een overzicht van alle cijfers.
    [naar artikel]
  12. Hybride wagens doen het beter dan elektrische (04/01/2018 - Het Nieuwsblad)
    Het voorbije jaar zijn er in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Dat is minder dan een half procent van de totale autoverkoop, blijkt uit de meest recente cijfers van automobielfederatie Febiac. De markt groeit ook traag: in 2016 werden er 2.055 elektrische wagens ingeschreven. Hybride voertuigen kennen een veel grotere opmars, met zowat 24.000 inschrijvingen in 2017 of zowat twee derde meer dan het jaar voordien. En voor het eerst werden er in 2017 meer benzine- dan dieselwagens verkocht in ons land.
    [naar artikel]
  13. Er rijden te weinig elektrische voertuigen in Vlaanderen rond (16/05/2018 - Metro)
    Van het totale wagenpark in Vlaanderen was vorig jaar maar 0,63% puur elektrisch. Daarmee zit Vlaanderen nog erg ver van de doelstelling van 7,5% tegen 2020. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan ‘Clean power for transport’, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. Het actieplan is er gekomen om het wagenpark mee te helpen vergroenen. Uit een tussentijdse evaluatie blijkt dat Vlaanderen voor een aantal doelstellingen best op koers zit. Zo zijn er intussen 1.800 publieke laadpunten. Daarmee zit Vlaanderen op schema om tegen 2020 te komen tot 5.000 publieke laadpunten. En met ruim 18.000 plug-in hybride voertuigen hebben we de kaap van de beoogde 13.600 tegen 2020 al overschreden. Maar het marktaandeel van de puur elektrische wagens blijft met 0,63% (of 5.506 wagens) wel nog ruim onder de beoogde 7,5% tegen 2020. “De vraag zit goed, maar het aanbod kan niet volgen. Er zijn ook nog niet veel modellen en de wachttijden lopen op tot zelfs twaalf maanden”, legt Cockx uit. “Bovendien leiden verkopers hun klanten nog steeds vaak naar wagens op fossiele brandstoffen.” Gebruikers hebben geen spijt Vlaams minister Bart Tommelein van Energie (Open Vld) erkent dat de doelstelling tegen 2020 misschien niet gehaald zal worden, maar hij is er wel rotsvast van overtuigd dat de grote omschakeling er snel zal komen. Zo zal het aanbod stelselmatig vergroten en zal de prijs voor de consument zakken. Intussen zit de laadinfrastructuur “op schema” en blijken gebruikers erg tevreden met hun aankoop en willen ze niet terug naar wagens op fossiele brandstoffen. “Dat kan een enorme versnelling teweegbrengen, zeker als traditioneel sterke merken hun aanbod verruimen met elektrische wagens”, aldus Tommelein. Lees ook : Steeds meer jongeren rijden met een elektrische fiets Het bericht Er rijden te weinig elektrische voertuigen in Vlaanderen rond verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  14. Elektrische en hybride auto’s zijn voor het eerst populairder dan diesel (22/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Elektrische en hybride auto’s winnen in Europa steeds meer aan populariteit, ten koste van diesel- en benzinewagens. De verkoop van nieuwe hybride elektrische wagens zonder stekker lag in het derde kwartaal zelfs voor het eerst hoger dan de verkoop van dieselauto’s, zo blijkt vrijdag uit cijfers van de Europese autosectororganisatie ACEA.
    [naar artikel]
  15. Hybride wagens mogen niet zomaar parkeren op plaatsen voor elektrische auto's (24/05/2018 - Het Laatste Nieuws)
    Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens....
    [naar artikel]
  16. Kwart van nieuwe wagens is hybride (04/03/2021 - Express)
    Een kwart van alle nieuwe wagens die in januari en februari werden ingeschreven, is een hybride. Dat blijkt donderdag uit gegevens van mobiliteitsfederatie Traxio. De opmars van hybride wagens is al een tijdje aan de gang. Tijdens de eerste twee maanden van dit jaar vertegenwoordigden gewone hybrides 15,4 procent van de ingeschreven nieuwe wagens en […] The post Kwart van nieuwe wagens is hybride appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  17. Opmars elektrische en hybride wagens zet zich door: aandeel benzine- en dieselauto's krimpt (23/07/2021 - Knack)
    Het aandeel nieuw verkochte Europese auto's dat rijdt op een fossiele brandstof neemt af. Daartegenover staat een opmars van elektrische en hybride auto's tijdens het afgelopen kwartaal. Volgens de Europese autobrancheorganisatie ACEA was ongeveer een derde van de nieuwe wagens (deels) elektrisch.
    [naar artikel]
  18. Vlaanderen telt meer dan 4.000 publieke laadpunten voor elektrische wagens (26/03/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Op 1 januari 2020 waren er 3.814 publieke laadpunten voor elektrische wagens in Vlaanderen, waarvan 90 snellaadpunten. Gent is koploper met 296...
    [naar artikel]
  19. Na dodelijke crash: experts waarschuwen voor kracht elektrische wagens (17/10/2016 - Het Laatste Nieuws)
    Elektrische en hybride wagens maken veel minder geluid én zijn milieubewuster maar zijn minstens even krachtig als een wagen die gewoon op
    [naar artikel]
  20. Vlaanderen op koers voor 5.000 publieke laadpunten tegen eind 2020 (15/03/2019 - Metro)
    Vlaanderen telde eind vorig jaar 3.047 publieke laadpunten voor elektrische wagens. Daarmee zit Vlaanderen op koers om de beloofde 5.000 publieke laadpunten tegen eind 2020 te halen. Dat blijkt uit het jaarrapport rond het Vlaamse actieplan Clean Power for Transport. Op het vlak van elektrische wagens zelf blijft er nog wel een kloof te overbruggen. Daar staat de teller voorlopig op 34.000, terwijl het doel tegen eind 2020 74.000 elektrische wagens is. Minister van Energie Lydia Peeters (Open Vld) wil die ambitie niet lossen. De Vlaamse regering heeft al langer de ambitie het wagenpark te vergroenen. Daarvoor werd het actieplan ‘Clean power for transport’ (2015-2020) in het leven geroepen. In dat plan staat onder meer de ambitie om tegen eind 2020 5.000 publieke laadpunten te realiseren. Het aandeel elektrische wagens moet tegen dezelfde termijn opgetrokken worden naar 7,5 procent. Uit de evaluatie van het actieplan blijkt nu dat Vlaanderen op koers zit om de ambitie op het vlak van publieke laadpunten te halen. De doelstelling voor het aantal elektrische wagens ligt moeilijker. Uit de cijfers blijkt dat Vlaanderen eind 2018 3.047 publieke laadpunten telde. Vlaams minister van Energie Lydia Peeters maakt zich sterk dat Vlaanderen tegen eind 2020 de kaap van de 5.000 laadpunten zal gerond hebben. “Iedereen mag gerust zijn: ze zullen er zijn”, klinkt het. Het streefdoel van 74.000 elektrische wagens (of 7,5 procent aandeel) tegen eind 2020 lijkt een stuk moeilijker om te halen. Zo staat de teller nu op 34.000, waarvan 26.000 plug-in hybrides en 8.000 volledig batterij-elektrische wagens. Toch wil minister Peeters de vooropgestelde ambitie niet lossen. “In de toekomst willen we het aandeel volledig elektrische wagens fors doen toenemen. Daarom hebben we de premies het voorbije jaar op hetzelfde niveau gehouden. Recent lanceerde de Vlaamse overheid ook een groepsaankoop. Daarmee hopen we de drempel voor de Vlaming te verlagen en willen we aan autoconstructeurs tonen dat er voldoende interesse is”, aldus Peeters. Volgens Peeters zijn er momenteel ruim voldoende publieke laadpunten voor het aantal elektrische wagens. Maar de Open Vld-minister wijst op de uitdagingen die er na 2020 op de plank liggen. “Als het elektrisch rijden voluit doorbreekt, zal ook het aantal publieke laadpalen fors moeten uitbreiden. De plaats op het publieke domein is daarvoor beperkt. Daarom zullen publieke laadpalen meer en meer ondergronds geplaatst worden, bijvoorbeeld in grote parkeergarages”, aldus Peeters. bron: Belga Het bericht Vlaanderen op koers voor 5.000 publieke laadpunten tegen eind 2020 verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  21. Elektrische wagens in opmars, maar Frankrijk zet mes in subsidies (28/09/2020 - Express)
    Frankrijk zet het mes in subsidies voor hybride en elektrische wagens. De komende jaren gaan de premies stelselmatig naar beneden,... The post Elektrische wagens in opmars, maar Frankrijk zet mes in subsidies appeared first on Business AM.
    [naar artikel]
  22. “Duurder in aankoop, voordeliger om mee te rijden”: onze geldexpert over de fiscale voordelen van elektrische en hybride wagens (19/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wil je binnenkort een nieuwe wagen kopen, dan heb je je ongetwijfeld al afgevraagd wat dan de beste keuze zou zijn: een auto met een benzine- of dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Onze geldexpert Michel Maus bekijkt de financiële voordelen van elektrisch en hybride rijden in de verschillende gewesten, en voor bedrijfswagens.
    [naar artikel]
  23. “Verbruik en belastingen zijn voordeliger dan bij benzine of diesel”: onze geldexpert over elektrische en hybride wagens (19/10/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Wil je binnenkort een nieuwe wagen kopen, dan heb je je ongetwijfeld al afgevraagd wat dan de beste keuze zou zijn: een auto met een benzine- of dieselmotor, of een hybride of elektrische wagen. Onze geldexpert Michel Maus bekijkt de financiële voordelen van elektrisch en hybride rijden in de verschillende gewesten, en voor bedrijfswagens.
    [naar artikel]
  24. Hybride, plug-in hybride of elektrisch: waar kies je best voor? (01/04/2021 - Het Laatste Nieuws)
    Nooit had je meer keuze wat betreft de motor in je wagen. Bij de meest ecologische aandrijflijnen staan elektrische en (plug-in) hybride wagens bovenaan. Maar welke motor past bij welk rijprofiel? HLN Drive zocht het uit.
    [naar artikel]
  25. SUV's leiden tot doorbraak hybride auto's (05/08/2016 - De Tijd)
    01:00 In België werden al 9.397 elektrische en hybride wagens verkocht in de eerste jaarhelft: bijna twee keer zoveel als vorig jaar.
    [naar artikel]
  26. Hybride en elektrische auto's voor het eerst populairder dan diesel in Europa (29/10/2020 - Het Laatste Nieuws)
    De verkoop van hybride en elektrische wagens in Europa lag in september voor het eerst hoger dan de verkoop van dieselauto's. Dat stelt het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Jato Dynamics.
    [naar artikel]
  27. Hybride en elektrische auto’s voor het eerst populairder dan diesel in Europa (29/10/2020 - Het Belang van Limburg)
    De verkoop van hybride en elektrische wagens in Europa lag in september voor het eerst hoger dan de verkoop van dieselauto’s. Dat stelt het in Londen gevestigde onderzoeksbureau Jato Dynamics.
    [naar artikel]
  28. Brandweer steeds vaker opgeroepen voor brandende elektrische wagens (31/03/2019 - Het Laatste Nieuws)
    Brandweerkorpsen in ons land moeten steeds vaker autobranden blussen bij hybride en elektrische wagens. Dat meldt VTM Nieuws. Het gaat vaak om...
    [naar artikel]
  29. Eén miljoen elektrische wagens op Duitse wegen (02/07/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Eén miljoen elektrische wagens op Duitse wegen Op Duitse wegen zullen deze maand voor het eerst één miljoen elektrische wagens rondrijden. Dat heeft minister van Economie Peter Altmaier vrijdag aangekondigd. Duitsland wilde tegen 2020 een wagenpark van één miljoen elektrische wagens halen. “Iedereen dacht dat dit een onmogelijke doelstelling was. Maar amper een halfjaar later dan voorzien, zullen er in juli 2021 […] Lees dit artikel: Eén miljoen elektrische wagens op Duitse wegen
    [naar artikel]
  30. Voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe wagens elektrisch of hybride (08/10/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe wagens elektrisch of hybride Van de nieuw ingeschreven wagens in ons land, waren er tijdens de eerste negen maanden 21,8 procent elektrisch of hybride (met of zonder plug-in). Het is voor het eerst dat meer dan één op vijf niet langer een klassieke brandstofmotor heeft, zegt automobielfederatie Febiac vandaag. In 2020 lag hun aandeel op 14,4 procent. De forse […] Lees dit artikel: Voor het eerst meer dan één op vijf nieuwe wagens elektrisch of hybride
    [naar artikel]
  31. Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens (24/05/2018 - Metro)
    Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook De Standaard bericht. Het aantal elektrische wagens neemt toe. In 2017 zijn er volgens Febiac in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Bijgevolg duiken er ook meer en meer parkeerplaatsen met laadpalen op in het straatbeeld. Volgens de wet is het niet verplicht om te laden als je op zo’n plaats geparkeerd staat. Met gevolg dat elektrische wagens die niet aan het laden zijn, de plaats innemen van elektrische wagens die wel dringend moeten laden. “De minister laat de keuze aan de wegbeheerders om opladen al dan niet verplicht te maken. Hierdoor is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Ze kunnen de situatie het best inschatten”, stelt Jef Van den Bergh. “De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren… aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u.” Indien een gemeente het nodig acht, kan dit via parkeerschijven of een parkeerautomaat geregeld worden. Ook vermeldt de nieuwe wegcode expliciet dat het opladen van de batterij beschouwd wordt als parkeren. Dat moet voor de CD&V’er een einde maken aan de discussie rond stilstaan of parkeren. Naast het oplaadprobleem, was er nog de vraag of hybride wagens, die ook beschikken over een klassieke motor, mogen parkeren op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Voor minister Bellot mag dat niet, maar hebben wegbeheerders wel de optie om enkele parkeervakken voor deze wagens te voorzien, mits een onderbord dat dit duidelijk aangeeft. bron: Belga Het bericht Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  32. Vlaanderen schiet zwaar tekort voor eigen doelstelling elektrische wagens (17/05/2018 - Gazet van Antwerpen)
    Welgeteld 0,63% van alle wagens in Vlaanderen rijdt puur op elektriciteit. Dat aantal ligt fors onder de doelstelling van 7,5%, die de Vlaamse regering voor het jaar 2020 had vooropgesteld.
    [naar artikel]
  33. “Vlaanderen moet tandje bijsteken om aanbod elektrische wagens te vergroten” (16/05/2018 - Metro)
    “Vlaanderen moet een tandje bijsteken om een groter aanbod aan elektrische wagens naar hier te krijgen”, zegt Michel Martens, directeur van de studiedienst van sectorfederatie Febiac. Uit een tussentijdse evaluatie van het actieplan “Clean power for transport” van de Vlaamse regering bleek vandaag dat Vlaanderen de doelstelling van het aantal puur elektrische wagens tegen 2020 niet zal halen. Volgens Jeroen Cockx, coördinator van het Vlaamse actieplan, is één van de voornaamste redenen dat het aanbod de vraag niet kan volgen. “Een van de redenen is dat de laadinfrastructuur in ons land achterop hinkt ten opzichte van andere landen”, reageert Martens. “Automerken bieden enkel elektrische auto’s aan waar er een marktrijpe situatie voor is. Ik kan me voorstellen dat een constructeur eerst andere landen zal bedienen als de incentives daar groter zijn. Het gaat dan ook bijvoorbeeld om specifieke infrastructuur zoals parkings of de toelating om op busbanen te rijden.” Volgens Martens is de omslag in productiecapaciteit van benzine en diesel naar elektrisch ook niet eenvoudig. “Autofabrieken die vooral diesel en benzine produceren, moeten zich omvormen tot fabrieken die vooral elektrisch en hybride produceren. Dat gebeurt niet van vandaag op morgen, maar er zijn toch een aantal modellen waarvan de productie goed op dreef is.” Hij benadrukt dat het aantal plug-in hybrides wel op schema zit. “Het is niet zozeer de doelstelling om meer puur elektrische voertuigen op de markt te krijgen, maar om meer elektrische kilometers te rijden”, klinkt het. Dat kan volgens Martens onder meer door een fiscaal voordeel te geven aan wie met zijn plug-in hybride ook effectief meer elektrische kilometers aflegt. bron: Belga Het bericht “Vlaanderen moet tandje bijsteken om aanbod elektrische wagens te vergroten” verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  34. Touring: ‘Pechverhelpers steeds vaker opgeroepen voor pannes aan elektrische wagens’ (16/06/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Touring: ‘Pechverhelpers steeds vaker opgeroepen voor pannes aan elektrische wagens’ Door de introductie van grotere aantallen hybride en elektrische wagens in de Belgische autovloot, verschuift ook het karakter van de pannes en technische problemen. Dat blijkt uit een rapport van de mobiliteitsorganisatie Touring. Daar zeggen de pechverhelpers immers de voorbije jaren steeds meer met elektrische problemen en defecte batterijen te worden geconfronteerd. ‘Sinds het midden […] Lees dit artikel: Touring: ‘Pechverhelpers steeds vaker opgeroepen voor pannes aan elektrische wagens’
    [naar artikel]
  35. BMW heeft een miljoen elektrische wagens verkocht; hybrides blijven voorlopig populairst (09/12/2021 - Express)
    Lees dit artikel: BMW heeft een miljoen elektrische wagens verkocht; hybrides blijven voorlopig populairst De verkoop van elektrische auto’s – zowel puur elektrische modellen als hybride voertuigen – heeft bij de Duitse autofabrikant BMW de grens van een miljoen exemplaren overschreden. Tegen midden dit decennium wil de constructeur een volgende mijlpaal van twee miljoen exclusief elektrische wagens bereiken. Dat heeft Pieter Nota, binnen de raad van bestuur van BMW […] Lees dit artikel: BMW heeft een miljoen elektrische wagens verkocht; hybrides blijven voorlopig populairst
    [naar artikel]
  36. Toyota gaat niet halsoverkop volledig voor elektrische wagens gaan (05/12/2021 - Express)
    Lees dit artikel: Toyota gaat niet halsoverkop volledig voor elektrische wagens gaan Meer en meer wagenproducenten spitsen zich toe op de productie van elektrische wagens. Ook Toyota werkt aan dergelijke projecten. De autoproducent brengt in 2022 een volledig elektrische wagen op de markt. Maar het bedrijf heeft ook nog oog vooor andere realisaties. Zo zal het blijven werken aan hybride en waterstofwagens. Toyota’s eerste wapenfeit? Het bedrijf […] Lees dit artikel: Toyota gaat niet halsoverkop volledig voor elektrische wagens gaan
    [naar artikel]
  37. Nieuw op 1 januari – Geen premies meer voor elektrische wagens in Vlaanderen (27/12/2019 - Metro)
    Vanaf 1 januari geeft Vlaanderen geen premies meer voor elektrische wagens, omdat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) oordeelde dat ze hun doel voorbij schoten. De beslissing om de premie af te schaffen werd eind oktober genomen door de Vlaamse regering. De voornaamste reden was dat ze te weinig werd aangevraagd, en ook vooral voor duurdere wagens. Dat terwijl de premie bedoeld was om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren, voor mensen voor wie de hoge aankoopprijs een drempel was. Wie nog ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro. bron: Belga Het bericht Nieuw op 1 januari – Geen premies meer voor elektrische wagens in Vlaanderen verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  38. Groot netwerk van laadpalen moet aantal elektrische wagens tegen 2020 explosief doen toenemen (11/05/2017 - Gazet van Antwerpen)
    In Oostende is donderdag de eerste van 2.500 publieke laadpalen voor elektrische wagens ingehuldigd die de komende vier jaar in heel Vlaanderen zullen worden geplaatst. “Een belangrijke stap in de energieomslag”, aldus Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
    [naar artikel]
  39. Groot netwerk van laadpalen moet aantal elektrische wagens tegen 2020 explosief doen toenemen (11/05/2017 - Het Belang van Limburg)
    In Oostende is donderdag de eerste van 2.500 publieke laadpalen voor elektrische wagens ingehuldigd die de komende vier jaar in heel Vlaanderen zullen worden geplaatst. “Een belangrijke stap in de energieomslag”, aldus Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld).
    [naar artikel]
  40. Oude accu’s van elektrische wagens in België voor het eerst hergebruikt (24/08/2017 - Het Belang van Limburg)
    Opgebruikte accu’s van hybride en elektrische wagens in België hebben voor het eerst een tweede leven gekregen. De batterijen worden nu gebruikt om energie op te slaan in Kameroen, zo blijkt donderdag uit een mededeling van Febelauto.
    [naar artikel]
  41. Grynberg: 'België doet niet genoeg voor elektrische auto's' (10/02/2017 - De Tijd)
    15:09 Vooral in Brussel en Wallonië wordt het gebruik van hybride en elektrische wagens veel te weinig gestimuleerd, zegt de CEO van Umicore.
    [naar artikel]
  42. Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens (24/05/2018 - Metro)
    Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook De Standaard bericht. Het aantal elektrische wagens neemt toe. In 2017 zijn er volgens Febiac in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Bijgevolg duiken er ook meer en meer parkeerplaatsen met laadpalen op in het straatbeeld. Volgens de wet is het niet verplicht om te laden als je op zo’n plaats geparkeerd staat. Met gevolg dat elektrische wagens die niet aan het laden zijn, de plaats innemen van elektrische wagens die wel dringend moeten laden. “De minister laat de keuze aan de wegbeheerders om opladen al dan niet verplicht te maken. Hierdoor is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Ze kunnen de situatie het best inschatten”, stelt Jef Van den Bergh. “De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren… aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u.” Indien een gemeente het nodig acht, kan dit via parkeerschijven of een parkeerautomaat geregeld worden. Ook vermeldt de nieuwe wegcode expliciet dat het opladen van de batterij beschouwd wordt als parkeren. Dat moet voor de CD&V’er een einde maken aan de discussie rond stilstaan of parkeren. Naast het oplaadprobleem, was er nog de vraag of hybride wagens, die ook beschikken over een klassieke motor, mogen parkeren op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Voor minister Bellot mag dat niet, maar hebben wegbeheerders wel de optie om enkele parkeervakken voor deze wagens te voorzien, mits een onderbord dat dit duidelijk aangeeft. bron: Belga Het bericht Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  43. Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens (24/05/2018 - Metro)
    Hybride voertuigen, die gedeeltelijk elektrisch rijden, mogen niet zomaar parkeren op een parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens. Gemeenten kunnen er voor kiezen om dit wél toe te laten door een specifiek onderbord. Zo blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit François Bellot op een parlementaire vraag van CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh, waarover ook De Standaard bericht. Het aantal elektrische wagens neemt toe. In 2017 zijn er volgens Febiac in België 2.713 elektrische wagens ingeschreven. Bijgevolg duiken er ook meer en meer parkeerplaatsen met laadpalen op in het straatbeeld. Volgens de wet is het niet verplicht om te laden als je op zo’n plaats geparkeerd staat. Met gevolg dat elektrische wagens die niet aan het laden zijn, de plaats innemen van elektrische wagens die wel dringend moeten laden. “De minister laat de keuze aan de wegbeheerders om opladen al dan niet verplicht te maken. Hierdoor is maatwerk door lokale besturen mogelijk. Ze kunnen de situatie het best inschatten”, stelt Jef Van den Bergh. “De nieuwe wegcode voorziet dat wegbeheerders parkeerborden mogen aanpassen met onderborden om het type van weggebruiker, voertuig, duur parkeren… aan te geven. Zo kan bijvoorbeeld een parkeerplaats voor elektrische voertuigen beperkt worden tot het opladen van 9u tot 19u.” Indien een gemeente het nodig acht, kan dit via parkeerschijven of een parkeerautomaat geregeld worden. Ook vermeldt de nieuwe wegcode expliciet dat het opladen van de batterij beschouwd wordt als parkeren. Dat moet voor de CD&V’er een einde maken aan de discussie rond stilstaan of parkeren. Naast het oplaadprobleem, was er nog de vraag of hybride wagens, die ook beschikken over een klassieke motor, mogen parkeren op de parkeerplaatsen voor elektrische voertuigen. Voor minister Bellot mag dat niet, maar hebben wegbeheerders wel de optie om enkele parkeervakken voor deze wagens te voorzien, mits een onderbord dat dit duidelijk aangeeft. bron: Belga Het bericht Hybride wagens niet welkom op parkeerplaatsen van elektrische wagens verscheen eerst op Metro.
    [naar artikel]
  44. Deloitte: “Interesse in hybride wagens neemt toe bij Belgische consument” (16/01/2020 - Het Laatste Nieuws)
    Van de Belgische consumenten wil vandaag 29 procent dat hun nieuwe wagen een hybride elektrische wagen is, wat een stijging inhoudt ten opzichte...
    [naar artikel]
  45. Bizar: hybride wagens mogen van minister niet op plaatsen voor elektrische auto staan (24/05/2018 - Het Nieuwsblad)
    Alleen 100 procent elektrische wagens ­mogen parkeren aan een laadpaal. Hybrides niet, want die kunnen nog terugvallen op een brandstoftank. Dat zegt federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Hij laat ­lokale besturen ook toe de parkeerduur te ­beperken tot de laadtijd.
    [naar artikel]
  46. Elektrische wagens blijven uitzondering: nog geen tienduizend op de weg (22/10/2018 - De Morgen)
    Elektrische wagens worden steeds populairder, maar blijven een uitzondering op de Belgische wegen. Dat blijkt uit de cijfers van het statistiekbureau Statbel. Op 1 augustus reden er 9.244 elektrische personenwagens in ons land, slechts 0,158 procent van het totaal. Toch wil de Vlaamse overheid tegen 2020 60.000 elektrische auto’s zien rijden.
    [naar artikel]
  47. Gezien in DRIVE: zo rij je met een plug-in hybride (13/06/2021 - Het Laatste Nieuws)
    De plug-in hybride blijven hoogstwaarschijnlijk een belangrijke aandrijfvorm zolang elektrische wagens verplicht worden in het bedrijfswagenpark. Maar hoe gebruik je die mix van verbrandings- en elektromotor het best? DRIVE zocht het uit!
    [naar artikel]
  48. Europese verkoop elektrische wagens piekt in 2020 (05/01/2021 - De Tijd)
    21:12 Vorig jaar zijn op de Europese markt voor het eerst meer dan 1 miljoen elektrische wagens en plug-inhybrides verkocht.
    [naar artikel]

Voor informatie mail naar [email protected]. Disclaimer. Privacy policy