Het aantal ongevallen aan overwegen is vorig jaar gedaald tot 38, of nog ongeveer drie per maand. Dat is het laagste aantal in vele jaren. Maar het aantal slachtoffers volgt die trend niet. Met negen doden en drie zwaargewonden lag de balans op hetzelfde niveau als in 2017. Dat bleek vandaag uit cijfers van spoornetbeheerder […] Het bericht Minder ongevallen aan overwegen, maar aantal slachtoffers daalt niet verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
hasseltIn de eerste helft van 2018 hebben 22 ongevallen plaatsgevonden aan overwegen op het Belgische spoorwegnet. Daarbij vielen drie doden. In dezelfde periode een jaar eerder gebeurden 29 ongevallen en vielen vier doden. Dat blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel. [naar artikel]
Het afgelopen jaar zijn er 45 ongevallen gebeurd aan overwegen, evenveel als in 2015. Er zijn wel minder doden gevallen: bij de ongevallen in [naar artikel]
Er hebben vorig jaar 46 ongevallen plaatsgevonden aan spoorwegovergangen. Daarbij vielen in totaal 9 doden en 5 gewonden, zo blijkt woensdag uit cijfers van spoorwegnetbeheerder Infrabel. [naar artikel]
Het afgelopen jaar zijn er 45 ongevallen gebeurd aan overwegen, waarvan vijftien in de haven van Antwerpen. Daarbij lieten vier mensen het leven, acht mensen raakten gewond. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maakte de cijfers maandag bekend in Aalter. In 2015 waren er evenveel ongevallen. [naar artikel]
Het afgelopen jaar zijn er 45 ongevallen gebeurd aan overwegen. Daarbij lieten vier mensen het leven, acht mensen raakten gewond. Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel maakte de cijfers maandag bekend in Aalter. In 2015 waren er evenveel ongevallen [naar artikel]
Door de lockdown zijn er minder ongevallen, minder gewonden en minder doden in het verkeer. Maar de ongevallen die gebeuren, zijn wel twee keer dodelijker. Oorzaak: te snel rijden omdat er minder verkeer is. [naar artikel]
Er zijn in de eerste helft van 2018 iets minder ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan in dezelfde periode van 2017. Dat meldt spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel naar aanleiding van de Autoloze Zondag en de Week van de Mobiliteit. “Desondanks blijft waakzaamheid geboden en hameren we erop om steeds de verkeersregels te volgen”, zegt woordvoerder Frédéric Petit. In […] Het bericht Iets minder ongevallen aan Belgische overwegen in eerste helft van 2018 verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Ons land kent jaarlijks niet meer dan veertig mistige dagen. Toch veroorzaakt mist op de wegen elk jaar 160 doden of gewonden bij ongevallen als het zicht minder dan honderd meter bedraagt. De ernst van ongevallen in de mist is bijna twee keer zo zwaar als gemiddeld: 34 doden per 1.000 ongevallen tegen gemiddeld 18 doden per 1.000 ongevallen. Verkeersinstituut Vias wijst daar zaterdag op, vanwege de 25ste verjaardag van de kettingbotsing op de E17 in Nazareth. [naar artikel]
Het afgelopen jaar zijn er 45 ongevallen gebeurd aan overwegen. Daarbij lieten vier mensen het leven, acht mensen raakten gewond. In 2015 waren [naar artikel]
In 2012 gebeurden er 52 ongevallen aan de Belgische overwegen. Daarbij vielen 13 doden. De ongevallen, die leidden tot bijna 48.000 minuten vertraging, zijn meestal te wijten aan 'roekeloos gedrag', zoals slalommen tussen neergelaten slagbomen. [naar artikel]
Na Corneel van Oosterweel, mag de weggebruiker deze week nog een kleurrijke mascotte verwelkomen: Jeroom Slagboom. Infrabel wil opnieuw wijzen op de gevaren wanneer de verkeersregels aan overwegen niet gerespecteerd worden. In het eerste trimester van 2019 waren er namelijk zestien ongevallen aan overwegen, waaronder drie dodelijke slachtoffers. [naar artikel]
De navigatie-app Waze toont voortaan alle spoorwegovergangen in België. In totaal gaat het om 1.200 overwegen die vanaf nu standaard in de populaire app zijn opgenomen. Een gebruiker die in de buurt van een overweg rijdt, ziet dat op het scherm van zijn mobiele telefoon (en hoort ook soms een geluidssignaal). Infrabel hoopt daarmee het aantal ongevallen aan overwegen verder terug te dringen. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met elektrische fietsen is de afgelopen twee jaar verdubbeld en het aantal dodelijke slachtoffers steeg ook enorm. In 2017 werden 977 ongevallen genoteerd, waarvan 22 met fatale afloop. In 2015: 515 ongevallen en 14 doden, in 2016: 742 ongevallen en 13 doden. [naar artikel]
Vorig jaar gebeurden enkele ongevallen met fietsers op twee overwegen. Op het fietspad moeten fietsers al trager rijden, maar fietsers in groep mogen op de weg. En daar gebeurden de ongevallen. De velostrail maakt de groef breder en dus de kans op vallen kleiner. [naar artikel]
Door de lockdown vielen er in de eerste zes maanden van dit jaar minder doden en gewonden in het verkeer dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute. De ernst van de ongevallen is wel toegenomen. Hoewel er veel minder verkeer was, hebben sommige bestuurders toch beduidend grotere risico’s genomen, zegt Vias. [naar artikel]
In de eerste zes maanden van dit jaar vielen in Limburg één derde minder doden dan in vergelijkbare periodes buiten de coronacrisis en de lockdown. [naar artikel]
Er zijn in 2019 meer ongevallen aan spooroverwegen gebeurd dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit de jaarcijers van spoorbeheerder Infrabel. Vorig jaar waren er 45 ongevallen, dat zijn er 7 meer dan in 2018. Zwakke weggebruikers en buurtbewoners lopen het grootste risico om betrokken te geraken bij een ongeval aan een spooroverweg. Infrabel blijt inzetten op een verdere verhoging van de veiligheid aan overwegen. [naar artikel]
Ongevallen aan overwegen blijven een zware tol eisen. In Antwerpen is dit jaar het aantal incidenten evenwel met een derde gedaald tegenover het precoronajaar 2019. Infrabel gaat nu weer een week sensibiliseren, onder meer met een geurverfrisser in de vorm van een Sint-Andrieskruis. [naar artikel]
Ook in de Liefkenshoektunnel op de Antwerpse Ring (R2) was er dit jaar door de coronacrisis flink minder verkeer. Het vrachtverkeer viel er met 5 procent terug, het aantal personenwagens zelfs met 26 procent. Dat leidde niet alleen tot minder files, maar ook tot minder ongevallen. [naar artikel]
Spoorlopers en incidenten aan overwegen hebben vorig jaar dagelijks gemiddeld 12 uur en 30 minuten vertraging bij het treinverkeer veroorzaakt. Dat is een verdubbeling tegenover 2021. [naar artikel]
Afgelopen jaar daalde het aantal verkeersdoden in het Vlaamse Gewest met negen procent, terwijl het aantal ongevallen met doden of gewonden tegelijk een stijging met tien procent meemaakte ten opzichte van 2021. Dat blijkt donderdag uit cijfers van Statistiek Vlaanderen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.