Alle Vlaamse Krantenkoppen. Elke minuut geupdate. Vers van de pers.
Het Laatste Nieuws

Na recordaantal klachten: Ombudsman Energie wil vergelijken energieleveranciers gemakkelijker maken

04/02/2020 - 11:21
"De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond..."

Gerelateerde krantenkoppen:

1. Meer en meer energieleveranciers maken zich schuldig aan wanpraktijken (27/01/2022 - Express)

Door de stijgende energieprijzen heeft de ombudsman Energie het aantal klachten over energieleveranciers fors zien toenemen. Meer dan eens komen er klachten binnen over een leverancier die zich schuldig maakt aan wanpraktijken. De stijgende energieprijzen hadden vorig jaar al een impact op het aantal klachten dat de Ombudsman Energie ontvangt. De ombudsdienst heeft vorig jaar […] [naar artikel]


2. Vier tot vijf klachten per dag bij ombudsman voor energie over fouten bij verhuis, klant getuigt: “Ik sta machteloos” (13/04/2023 - Gazet van Antwerpen)

De ombudsman voor energie krijgt elke dag vier tot vijf klachten over fouten in afrekeningen bij een verhuis. Hij verwijst onder meer naar een informaticasysteem, dat alle energieleveranciers sinds anderhalf jaar gebruiken en dat nog steeds gebreken vertoont. Maar ook de hoge werklast bij energieleveranciers speelt een rol. [naar artikel]


3. Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank (20/09/2018 - Metro)

De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een jaarlijkse forfaitaire vergoeding indien ze van energieleverancier veranderen. De ombudsman start een collectieve rechtsvordering, zo maakte hij woensdag bekend in De Inspecteur op Radio 2. Bron: Belga   Het bericht Ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank verscheen eerst op Metro. [naar artikel]


4. Ombudsman Energie vraagt prijsvereenvoudiging leveranciers (04/02/2020 - Het Laatste Nieuws)

De Ombudsdienst voor Energie van de federale overheid ontving vorig jaar een recordaantal klachten. Opvallend daarbij zijn de vele klachten rond... [naar artikel]


5. Stijging energieprijzen leidt tot recordaantal klachten, ombudsman vraagt om “betaaltermijn te verlengen tot 15 dagen” (10/05/2022 - Het Belang van Limburg)

De sterke stijging van de energieprijzen sinds de tweede helft van vorig jaar, heeft in 2021 tot een recordaantal klachten geleid bij de federale Ombudsdienst voor Energie. De dienst ontving vorig jaar 9.088 klachten, een stijging met 37 procent in vergelijking met een jaar eerder. De ombudsman pleit dan ook voor een uitbreiding van de betalingstermijn van energiefacturen, van 15 naar minstens 30 kalenderdagen. [naar artikel]


6. Recordaantal klachten bij Vlaamse Ombudsman: u klaagt het meest over mobiliteit (07/03/2018 - VRT NWS)

De Vlaamse Ombudsman kreeg in 2017 meer dan 63.571 klachten te verwerken. Dat is al voor het derde jaar op rij een record. Het gros van de klachten gaat over mobiliteit. Maar ook de #MeToo-beweging laat haar sporen na in het rapport van de ombudsman.  [naar artikel]


7. Stijging energieprijzen leidt tot recordaantal klachten bij ombudsman (10/05/2022 - Het Laatste Nieuws)

De sterke stijging van de energieprijzen sinds de tweede helft van vorig jaar, heeft in 2021 tot een recordaantal klachten geleid bij de federale Ombudsdienst voor Energie. De dienst ontving vorig jaar 9.088 klachten, een stijging met 37 procent in vergelijking met het voorgaande jaar. [naar artikel]


8. Al 200 klachten over energiebedrijven die zomaar voorschotten verhogen bij vast contract: "Vaak te weinig gemotiveerd" (06/10/2021 - VRT NWS)

Op minder dan een week tijd zijn er bij de federale ombudsman voor Energie al zo'n 200 klachten binnengekomen over de energieleveranciers Mega en de Vlaamse Energieleverancier. Ondanks vast contract zien hun klanten dat hun voorschotfactuur toch wordt verhoogd. Ombudsman Eric Houtman heeft daar zijn bedenkingen bij. [naar artikel]


9. 500 klachten in één weekend over energieleveranciers. En die gaan niet alleen over hoge voorschotten. Wat is er aan de hand in energieland? (20/01/2022 - Het Laatste Nieuws)

Afgelopen weekend kwamen er bij de ombudsman Energie maar liefst 500 klachten binnen. Een overrompeling, noemt de ombudsman het zelf, die ze bij de overheid nauwelijks nog de baas kunnen. Die klachten gaan lang niet alleen over hoge voorschotfacturen. Er lijkt wel meer aan de hand in de energiesector. “Sommige leveranciers laten klanten bewust wat sudderen." [naar artikel]


10. Ombudsman Energie ontvangt 5 procent meer klachten, vooral aantal dubieuze verkooppraktijken energieleveranciers piekt (03/01/2020 - VRT NWS)

In het voorbije jaar ontving de federale Ombudsdienst voor Energie 7.055 klachten, vijf procent meer dan in 2018 en het hoogste cijfer van de afgelopen vijf jaar. De klachten gingen vooral over verkooppraktijken en over meterproblemen, al jaren de klassiekers onder de energieklachten. [naar artikel]


11. Aantal klachten bij ombudsman voor energie verdubbeld: “We worden overspoeld” (27/09/2022 - Het Laatste Nieuws)

In de eerste acht maanden van dit jaar ontving de federale ombudsman voor energie ruim 18.000 klachten. Dat zijn er nu al dubbel zoveel als over heel vorig jaar. “Wij kunnen de toestroom niet meer aan”, zegt ombudsman Eric Houtman. [naar artikel]


12. Ombudsman Energie gaat economische inspectie vragen om energieleveranciers te onderzoeken: “Oneerlijke handelspraktijken” (14/01/2022 - Het Nieuwsblad)

De ombudsman Energie, Eric Houtman, gaat de economische inspectie inschakelen om onderzoek te doen naar enkele energieleveranciers en de “oneerlijke praktijken” die zij volgens hem hanteren. Dat heeft hij vrijdagochtend gezegd in De inspecteur op Radio 2. [naar artikel]


13. Ombudsman: ‘Energieconsument te vaak dupe’ (05/04/2019 - De Morgen)

Energieleveranciers komen hun plichten en beloftes tegenover de consument geregeld niet na. Dat concludeert de federale ombudsman voor energie na één jaar werking. [naar artikel]


14. Fors meer klachten over agressieve energieleveranciers (03/01/2020 - De Tijd)

12:17 De federale ombudsdienst voor energie krijgt veel meer klachten over de dubieuze verkooppraktijken van sommige energieleveranciers. Vooral Essent scoort slecht. [naar artikel]


15. Recordaantal dossiers met klachten voor Ombudsman Verzekeringen in 2022 (20/03/2023 - VRT NWS)

De Ombudsman Verzekeringen heeft in 2022 8.000 dossiers met klachten behandeld. Dat is een record. De grootste stijging van klachten ging over branddossiers en over de lange wachttijden voor die worden afgehandeld. Ook bij gsm-verzekeringen is er een opvallende stijging in klachten. [naar artikel]


16. Recordaantal klachten bij De Lijn: ‘We worden stilaan het kneusje van Europa’ (03/03/2020 - De Morgen)

De Lijn ontving vorig jaar 72.543 klachten van misnoegde reizigers, een recordaantal. Dat blijkt uit het jaarrapport van de Vlaamse Ombudsdienst. ‘Ik verwacht een sorry-gebaar’, zegt ombudsman Bart Weekers. [naar artikel]


17. Ombudsman laakt doorrekening jaarvergoedingen energieleveranciers (19/09/2018 - De Tijd)

15:09 De federale ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank, omdat ze jaarlijkse forfaitaire vergoedingen doorrekenen als klanten van energieleverancier veranderen. [naar artikel]


18. Gekozen voor de goedkoopste leverancier, nu plots de duurste energie: het regent klachten over ‘prijsbrekers’ (08/10/2021 - Het Nieuwsblad)

Kiezen voor het goedkoopste energiecontract en plots vaststellen dat je intussen veel meer betaalt? Nu de energieprijzen records breken, regent het daarover klachten bij Test-Aankoop en bij de Ombudsman voor Energie. Twee energieleveranciers steken erbovenuit: wie niet oplet, belandt na één jaar bij hen plots in een veel duurdere formule voor elektriciteit en gas. [naar artikel]


19. Klachtenstroom bij ombudsman energie houdt aan: “30 procent nog steeds gerelateerd aan IT- en communicatieproblemen” (21/11/2023 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsdienst voor energie beleeft opnieuw drukke tijden. Tijdens de eerste negen maanden van 2023 ontving ze al meer dan 20.000 klachten en meldingen. We lijken daarmee op weg om het absolute recordjaar 2022, met bijna 27.000, te benaderen. De toedracht van de klachten ziet er dit jaar wel enigszins anders uit. Mijnenergie.be vroeg ombudsman Eric Houtman om toelichting. [naar artikel]


20. Ombudsman: “Meer klachten over Proximus, soms slepen die tot een jaar aan” (08/12/2017 - VRT NWS)

Volgens de ombudsman van de telecomsector slaagt Proximus er steeds minder in om klachten op een klantvriendelijke manier op te lossen. Ombudsman Luc Tuerlinckx reageert daarmee op de grote hoeveelheid klachten die De Inspecteur van Radio 2 dit najaar heeft binnengekregen. Die klachten gaan onder meer over moeilijkheden bij het opzeggen van contracten. [naar artikel]


21. Ombudsman Energie wil deur-aan-deurverkoop aan banden leggen (03/05/2019 - Het Laatste Nieuws)

De federale ombudsman Energie pleit ervoor om de deur-aan-deurverkoop van energiecontracten af te schaffen, omdat het aantal klachten over de... [naar artikel]


22. 40.000 klanten benadeeld: ombudsman Energie sleept zes energieleveranciers voor rechtbank (19/09/2018 - Het Laatste Nieuws)

De federale Ombudsdienst voor Energie sleept zes energieleveranciers voor de rechtbank. Hij wil dat ze stoppen met het aanrekenen van een... [naar artikel]


Vers van de pers.
Alle Vlaamse Krantenkoppen.
Elke minuut geupdate.
De Krantenkoppen dagelijks in je mailbox?
Gratis dagelijks de krantenkoppen in je mailbox!

© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.

Dagelijks de populairste artikels in je mailbox?

Je kan je op elk moment uitschrijven!