We kunnen niet ontkennen dat een elektrische auto geld kost. Veel geld. “Maar het verschil met een wagen met verbrandingsmotor win je op termijn terug”, horen we dan. Is dat wel zo? HLN Drive haalde de rekenmachine boven. [naar artikel]
De afscheidnemende Audi-topman Bram Schot verwacht dat auto’s duizenden euro’s duurder worden. En dat heeft alles te maken met de overgang naar elektrisch rijden. ‘Een elektrische auto is nu duurder, maar de prijzen van benzine- en dieselauto’s gaan ook omhoog. Binnen nu en een jaar of vier gaat het om 3.000 tot 5.000 euro’, zegt […] The post Audi-baas: ‘Nieuwe auto tot 5.000 euro duurder’ appeared first on Business AM. [naar artikel]
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
Vanaf 2035 mogen alleen auto’s met een nuluitstoot nog in Europa verkocht worden. De verbrandingsmotor moet zo verdwijnen. Maar of die vervangen wordt door de elektrische auto, is nog geen uitgemaakte zaak. Heel wat automerken geloven immers ook in waterstof. Je kan vandaag al auto’s met een brandstofcel kopen en ze zijn helemaal niet zo veel duurder dan een elektrische auto. HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn bespreekt de voor- en nadelen van dit alternatief. [naar artikel]
21:02 Terwijl de elektrische auto doorbreekt, tobben automakers over de snel stijgende kosten van batterijen. Dat dreigt elektrische auto's duurder te houden dan hun fossiele tegenhangers. De zoektocht naar... [naar artikel]
22:23 Elektrische auto’s zijn in aanschaf nog altijd veel duurder dan conventionele modellen, maar toch verruilen bedrijfswagenrijders in ijltempo hun trouwe diesel of benzine voor een volledig elektrische ... [naar artikel]
Verkeersinstituut Vias onderzocht of elektrische wagens goedkoper of duurder zijn qua gebruikskost dan auto’s die rijden op benzine. De conclusie: het hangt er allemaal van af met welk model je rijdt. Independer.be bekijkt de details en vertelt je waarom een verzekering voor een elektrische auto wél altijd goedkoper is. [naar artikel]
Wat zijn de gevolgen nu de Raad van State het licht op oranje zet voor de plannen van de Vlaamse regering om premies van 5.000 euro te geven voor elektrische wagens? Riskeert de subsidie te verdwijnen? En kan wie ernaast grijpt en al een auto kocht de regering voor de rechtbank slepen? Experts leggen uit. “De koper staat nu plots voor een zwaar dilemma.” [naar artikel]
Wat zijn de gevolgen nu de Raad van State het licht op oranje zet voor de plannen van de Vlaamse regering om premies van 5.000 euro te geven voor elektrische wagens? Riskeert de subsidie te verdwijnen? En kan wie ernaast grijpt en al een auto kocht de regering voor de rechtbank slepen? Experts leggen uit. “De koper staat nu plots voor een zwaar dilemma.” [naar artikel]
Al meer dan tien jaar belooft de autosector betaalbare en goede elektrische auto’s. Toch wordt de EV in sneltempo duurder. Een betaalbare elektrische auto lijkt verder af dan de afgelopen jaren. Wat is er aan de hand? Wat als je er één wil kopen? Zet de stijging zich door of komt er een kentering? Onze mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn klaart het uit. [naar artikel]
Wat zijn de gevolgen nu de Raad van State het licht op oranje zet voor de plannen van de Vlaamse regering om premies van 5.000 euro te geven voor elektrische wagens? Riskeert de subsidie te verdwijnen? En kan wie ernaast grijpt en al een auto kocht de regering voor de rechtbank slepen? Experts leggen uit. “De koper staat nu plots voor een zwaar dilemma.” [naar artikel]
Fastned, dat laadstations voor elektrische auto’s uitbaat, verhoogt zijn tarieven in Nederland, België, Duitsland en Zwitserland. Dat is nodig door de fors gestegen energieprijzen, zegt het Nederlandse bedrijf. [naar artikel]
Even slikken afgelopen maandag, toen het Belgisch Rolling Stones-concert werd aangekondigd. Tickets beginnen aan 99 euro en de prijzen schieten al snel door naar 489?euro. Dat is flink duurder dan Ed Sheeran en Coldplay, die deze zomer ook naar ons land komen en van wie de concerten in een mum van tijd zijn uitverkocht. Vanwaar dat prijsverschil? En kunnen Coldplay of Ed Sheeran dan ook niet meer vragen? [naar artikel]
Een elektrische auto van minder dan 20.000 euro: in China zijn er 75 modellen op de markt, in Europa welgeteld 1. Volgens een nieuw rapport focussen autoconstructeurs bij ons te hard op dure e-SUV’s. En duwen ze zo de prijzen omhoog. [naar artikel]
Jawel, er bestaan ook elektrische motorfietsen en scooters, maar de zware batterijaangedreven motoren verkopen voor geen meter. De lichte e-scooters doen het iets beter, ongeveer zoals de elektrische auto bij particulieren, bedrijfswagens niet meegerekend. Maar dat gaat dan nog altijd over minder dan 10% marktaandeel. “Nochtans bieden elektrische motoren een fantastische rij-ervaring”, zeggen de enkele motards die al bekeerd zijn. [naar artikel]
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van elektrische auto’s. Als u overweegt om een elektrische auto te kopen, dan weet u allicht dat een elektrische auto duur is, dat de keuze beperkt is en dat u er niet ver mee geraakt. Maar wat u wellicht niet beseft, is dat een elektrische auto een enorme impact heeft op uw mobiliteit. Wij zetten op een rij waar u moet aan denken vooraleer u elektrificeert. Want in de wereld van de elektrische auto is niets wat het lijkt.Guido CLOOSTERMANS [naar artikel]
12:16 De prijs voor lithium, een cruciale grondstof voor oplaadbare batterijen, gaat door het dak. Dat is goed nieuws voor lithiumproducenten als het Nederlandse AMG, maar dreigt elektrische auto’s duurder ... [naar artikel]
De Duitse regering heeft besloten om abrupt een einde te maken aan de premies bij de aankoop van een elektrische auto. Experts waarschuwen voor de gevolgen voor de Duitse autosector en de economie. [naar artikel]
Met een basisprijs van 16.990 euro is de Dacia Spring vandaag veruit de goedkoopste elektrische auto. Komt het er dan toch van, de betaalbare elektrische auto? Ja, maar nog even geduld, één zwaluw maakt de lente niet. [naar artikel]
Zakelijke elektrische auto's worden volgend jaar fiscaal gezien duurder in Nederland en dat zorgt voor een run op elektrische auto's in het land,... [naar artikel]
De Europese Commissie oordeelt dat China aan concurrentievervalsing doet bij Chinese elektrische wagens. Hogere importtaksen dreigen nu. “Prijsstijgingen liggen dan voor de hand”, zegt HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn. Hoeveel duurder kunnen wagens van een merk als BYD worden? Wat met de prijzen van Europese merken en Tesla’s? En doe je dan nu best nog snel een aankoop? [naar artikel]
Er moet een betrouwbare standaardtest komen om de kwaliteit van de batterijen van elektrische auto’s te controleren voor ze op de tweedehandsmarkt verkocht worden. Die testresultaten moeten ook vastgelegd worden in een batterijcertificaat. Dat zeggen verschillende experten en mobiliteitsfederatie Traxio. Momenteel bestaan de standaardtest en het certificaat nog niet. De batterij maakt soms de helft uit van de waarde van een elektrische auto en zonder een certificaat lopen consumenten flinke risico’s. [naar artikel]
Het zonnige weer krijgt vanaf dit weekend - eindelijk - de overhand en dus worden ook de cabrio’s opnieuw van stal gehaald. Heerlijk toch, zo’n uitstapje met je haren in de wind. Maar wist je dat een cabrio verzekeren duurder uitvalt dan een gewone auto? Independer.be maakt de vergelijking en legt uit waar dat prijsverschil vandaan komt. [naar artikel]
De opkomst van de elektrische auto heeft grote gevolgen voor de garages. Voor hen wordt het een kwestie van investeren en aanpassen... of verdwijnen. Vooral voor kleine bedrijven wordt het moeilijk. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.