Het aantal bedrijfsfietsen stijgt spectaculair en bijgevolg ook het aantal fietsongevallen. Bedrijven zetten daarom meer op preventie in. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen op weg van of naar het werk is fors gestegen. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda aan. [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen op de werkvloer daalt, stijgt het aantal ongevallen op weg van en naar het werk jaar na jaar. Dat blijkt uit een analyse van de meer dan 24.000 arbeidswegongevallen die de voorbije zeven jaar bij verzekeraar AG Insurance zijn ingediend. Wat opvalt is dat het aantal ongevallen met e-steps op drie jaar tijd vervijfvoudigde. [naar artikel]
Het aantal fietsongevallen tijdens woon-werkverplaatsingen is het afgelopen jaar fors gestegen. In ruim een derde van het totale aantal ongelukken in woon-werkverkeer was een fietser betrokken, terwijl dat in 2015 nog een vijfde was. Werkgevers bieden steeds meer leaseplannen voor elektrische fietsen aan, maar zien nu de keerzijde van de medaille. “Bedrijven moeten werknemers meer sensibiliseren rond fietsveiligheid”, raadt verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits aan. [naar artikel]
Hoewel het aantal fietsongevallen in Brussel is gestegen, is het risico erop fors gedaald. De stijging van het aantal ongevallen is vooral te wijten aan de toename van het aantal fietsers. Dat verklaarde minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) in het Brussels parlement. [naar artikel]
In vijf jaar is het aantal fietsongevallen bij woon-werkverplaatsingen in ons land verdubbeld. Vorig jaar was er een stijging met een kwart. Vooral de onderschatte gevaren van de steeds populairdere elektrische fiets hebben daar mee te maken. [naar artikel]
Het aantal ongevallen bij thuisleveringen is de voorbije jaren fors toegenomen. Dat blijkt uit een analyse van verzekeraar AXA Belgium. Van 2016 tot 2020 steeg het aantal arbeidsongevallen met 40 procent. [naar artikel]
In 2011 gebeurden in Vlaanderen 12 procent meer ongevallen met fietsers dan het jaar voordien. Hoewel het aantal fietsers stagneert, stijgt het aantal slachtoffers. 'De Vlaamse overheid vindt autoverkeer nog altijd belangrijker dan de veiligheid van de fietser', zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. [naar artikel]
Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias institute is het aantal verkeersdoden vorig jaar met 7 procent gedaald. Er vielen in 2018 35 verkeersdoden minder dan een jaar eerder. Nooit eerder was het aantal verkeersdoden lager. Toch zijn er enkele onrustwekkende trends zoals een stijging van het aantal doden bij de senioren, bij motorrijders en bij fietsers. Ook het aantal fietsongevallen steeg in elke regio. [naar artikel]
Nooit eerder vielen er zo weinig doden in het Antwerpse verkeer als in de eerste negen maanden van dit jaar. Met uitzondering van vorig jaar zitten we al sinds 2012 in die dalende trend. Opvallend is echter wel dat door het stijgende aantal fietsers ook het aantal fietsongevallen omhooggaat. [naar artikel]
We zoeken steeds vaker het avontuur op tijdens onze vakanties. In plaats van aan het strand te liggen gaan we liever fietsen, klimmen of trekken we rond. En dat is niet zonder risico, want het aantal dodelijke ongevallen met Belgen in het buitenland is fors gestegen. [naar artikel]
De voorbije vijf jaar gebeurden er elk jaar meer dan 200 ongevallen met voetgangers en fietsers bij wegenwerken in Vlaanderen. Dat blijkt uit cijfers die parlementslid Stijn Bex (Groen) opvroeg bij minister Lydia Peeters (Open Vld), schrijft De Zondag. [naar artikel]
Uit de statistieken van verzekeraar Axa blijkt dat er steeds meer ongevallen gebeuren met fietsende pendelaars. De oorzaak is uiteraard dat er steeds meer fietsers zijn. De letsels zijn ook steeds erger, en dat komt door de opmars van - al dan niet opgefokte of supersnelle - elektrische fietsen. [naar artikel]
Het aantal woon-werkongevallen met fietsers is vorig jaar opnieuw gestegen. Dat meldt Vanbreda Risk & Benefits dinsdag. Van alle ongevallen op weg van of naar het werk die de verzekeringsmakelaar noteerde, waren er 36,92 procent met fietsers. In 2015 was dat nog 22,1 procent. De gestegen populariteit van elektrische fietsen en speed pedelecs is mee […] Het bericht Aantal woon-werkongevallen met fietsers in 2019 opnieuw gestegen verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Steeds meer mensen kiezen voor de (elektrische) fiets om zich gemakkelijk en snel te verplaatsen. De keerzijde van die stijgende populariteit laat zich helaas optekenen in de verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute, gebaseerd op cijfers van de federale politie: nooit eerder waren er zoveel dodelijke ongevallen met fietsers in ons land. Om deze treurige trend een halt toe te roepen, belicht HLN Shop vier items die de veiligheid op de fiets verbeteren. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met e-steps in Gent stijgt, net zoals elders, maar wel minder fors. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut VIAS. Er vielen vorig jaar 64 gewonden bij 69 geregistreerde ongelukken met e-steps in de stad. Het gaat om een stijging van ruim 40 procent in vergelijking met 2021. Dat is niets vergeleken met de verdrievoudiging van het aantal ongevallen met e-steps in Brussel. Daar, en ook in Antwerpen, zijn deelsteps meer ingeburgerd, en mogen ze parkeren op openbaar domein. Dat is in Gent niet het geval. [naar artikel]
Er zijn steeds minder ongevallen met gewonden en doden in ons land, maar het aantal vluchtmisdrijven volgt die trend niet. Dat blijkt uit cijfers van het centrum voor verkeersveiligheid VIAS. Relatief gezien stijgt het aantal vluchtmisdrijven dus: vorig jaar waren ruim 11 procent van alle letselongevallen met vluchtmisdrijf, bijna een kwart meer dan tien jaar geleden. "Het is onbegrijpelijk dat vluchtmisdrijven nog zo vaak voorkomen", zegt Stef Willems, woordvoerder van VIAS. [naar artikel]
Het aantal jongeren dat met alleen een diploma aso op de arbeidsmarkt komt, stijgt fors.“Een slechte zaak”, zegt de VDAB. “Met alleen een aso-diploma kom je in jobs terecht die beneden je mogelijkheden liggen of waar geen toekomst in zit.” [naar artikel]
Terwijl het aantal ongevallen in het algemeen op tien jaar tijd fors is gedaald (-18 procent), is het aantal ongevallen met senioren over dezelfde... [naar artikel]
Het aantal ongevallen in mobiele of vaste wegenwerfzones is de jongste jaren sterk gestegen. Elke dag worden meer dan drie personen verwond of gedood bij een ongeval in een werf. Dat meldt verkeersveiligheidsinstituut Vias, naar aanleiding van een dodelijke ongeval woensdag op de E42 waarbij een arbeider het leven liet. [naar artikel]
Het aantal bevestigde coronabesmettingen in ons land stijgt voor de vierde dag op rij. Tussen 2 en 8 januari zijn gemiddeld 2.020 besmettingen per dag bevestigd, 27 procent meer dan de week ervoor. In die week is er dan ook fors meer getest. Het aantal ziekenhuisopnames en overlijdens blijft wel dalen. Volg alle nieuws in onze liveblog. [naar artikel]
Het aantal ongevallen met jonge bromfietsers in ons land is in vijf jaar tijd met 38 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van verkeersinstituut Vias. Sinds corona rijden meer jongeren tussen 16 en 19 jaar met een brommer, die bovendien steeds vaker wordt opgedreven. Dat kan gevaarlijk zijn, waarschuwt woordvoerder Stef Willems. [naar artikel]
2017 was een zwart jaar voor de pendelaars uit de Antwerpse haven. Er is een forse stijging van de woon-werkongevallen, volgens verzekeraar Vanbreda vooral door fietsongevallen. Bedrijven wijzen onder meer naar de snelle e-bike, die ze in de immense haven niet willen verbieden. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.