Telewerk is niet meer verplicht (straks wel opnieuw sterk aangeraden) en bijna alle scholen zijn open. De files op de weg zijn terug, maar toch telt het openbaar vervoer nog steeds beduidend minder reizigers dan voor corona. De NMBS vervoerde in oktober ongeveer 80 procent van haar reizigers in vergelijking met 2019, de Brusselse maatschappij MIVB 75 procent en De Lijn maar 60 procent. Wat speelt hier? [naar artikel]
De op stapel staande hervorming van het openbaar vervoer in Vlaanderen wordt met een jaar uitgesteld, tot 1 januari 2022. Dat heeft minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) aangekondigd. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
In Brussel is het openbaar vervoer momenteel verstoord door acties van de drie grote vakbonden. De bonden komen op voor een sterkere sociale zekerheid. Er rijden minder metro's, trams en bussen. Reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden. [naar artikel]
Ongeveer 61 procent van de Belgen woont op minder dan 200 meter van een halte van het openbaar vervoer. En bijna 99 procent woont op minder dan één kilometer van een bus-, trein- of metrohalte of een treinstation. Dat blijkt donderdag uit cijfers van het statistiekbureau Statbel, op basis van gegevens van 1 januari dit jaar. [naar artikel]
Ook het openbaar vervoer komt weer op gang na moeilijke coronamaanden. Het aantal reizigers stijgt weer, maar ze raken het wel beu om telkens een mondmasker te moeten dragen. “Ademhalen is soms moeilijk.” [naar artikel]
Op de meest gebruikte pendelroutes in Vlaanderen en Brussel doen reizigers er met het openbaar vervoer bijna 70 procent langer over dan met de auto. Dat blijkt althans uit het grote filerapport van De Tijd. "Maar of je daarom beter af bent met de auto, is nog een andere vraag", zegt mobiliteitsexpert Cathy Macharis (VUB). Een andere belangrijke conclusie is dat ook de autowegen naar de kleinere steden zoals Leuven, Hasselt en Kortrijk steeds meer dichtslibben. [naar artikel]
De impact van de coronapandemie op het openbaar vervoer in ons land is groot. De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn verloor in 2020 een derde van haar vervoersontvangsten. Het aantal reizigers viel met de helft terug. Spoorwegmaatschappij NMBS telt momenteel zowat 46 procent van het aantal reizigers van voor de crisis. [naar artikel]
De reizigers die gebruik maken van het Brusselse openbaar vervoer, hebben de MIVB op haar jaarlijkse tevredenheidsbarometer een algemene score van 7,3 op 10 gegeven. De MIVB is tevreden, zeker nu het aantal pendelaars op de tram, metro en bus opnieuw toeneemt en ook de verkeersopstoppingen terugkeren in de hoofdstad. [naar artikel]
In 2021 waren er 4.787 gevallen van agressie tegenover het personeel van het openbaar vervoer. Dat is een stijging van 23 procent in vergelijking met 2020. De NMBS, de MIVB, De Lijn en TEC roepen iedereen op om de agressie aan medewerkers die ten dienste staan van de reizigers te stoppen. [naar artikel]
De MIVB, het Brussels openbaar vervoer, heeft een moeilijk jaar achter de rug. Door de coronacrisis daalde het aantal reizigers met ruim 40 procent tegenover 2019, en dus ook minder inkomsten. Maar er was ook goed nieuws: de tevredenheid van de reizigers stijgt en er wordt volop geïnvesteerd. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
In 2021 waren er 4.787 gevallen van agressie tegen het personeel van het openbaar vervoer. Dat is een stijging van 23 procent tegenover 2020. De NMBS, de MIVB, De Lijn en TEC roepen iedereen op om de agressie een halt toe te roepen aan medewerkers die ten dienste staan van de reizigers. [naar artikel]
“We zullen zelfs verstokte bestuurders verleiden om de auto aan de kant te laten staan.” Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) schuwde dit jaar, net als zijn federale collega François Bellot (MR), de grote woorden niet over zijn plannen met het openbaar vervoer. Mooie woorden, maar de grote frustratie bij veel reizigers vertelt een ander verhaal. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB vraagt haar reizigers om enkel het openbaar vervoer te gebruiken als ze geen alternatieven hebben, of om buiten de spitsuren te reizen. De nationale acties van de drie grote vakbonden hebben immers grote gevolgen voor het netwerk, stelt de MIVB. Met de oproep naar de reizigers wil de MIVB overbelasting van de lijnen vermijden en degenen die het echt nodig hebben, in staat stellen om zich veilig te verplaatsen. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Als het openbaar vervoer geen voordelen biedt tegenover de auto, dan blijft de perceptie van het openbaar vervoer die van “het vervoer voor de kneusjes”. “En dat is zeer kwalijk als we de klimaatproblematiek en de verkeersellende willen aanpakken”, zegt Peter Thoelen van reizigersvereniging TreinTramBus vandaag, in een reactie op de dalende tevredenheidscijfers voor De […] Het bericht Openbaar vervoer blijft “vervoer voor kneusjes” als er geen voordelen zijn tegenover auto verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Bij de verschillende diensten van het Brusselse openbare vervoer is het aantal misdrijven in 2016 met 23 procent gedaald. Dat schrijven La Libre [naar artikel]
Reizigers die met de metro op stap gaan in Brussel, krijgen er vanaf dinsdag een extra functionaliteit bij. De MIVB voorziet nu gratis wifi voor iedereen in alle (pre)metrostations in onze hoofdstad. “We willen het openbaar vervoer aanpassen aan de nieuwe levensstijl van onze reizigers”, zo klinkt het bij de MIVB. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
De Nederlandse vakbonden leggen op dinsdag 28 mei het werk neer. Ze staken onder meer voor betere pensioenvoorwaarden. Reizigers moeten rekening houden met veel chaos en hinder in het openbaar vervoer. [naar artikel]
De Verenigde Staten stellen (nu pas) het dragen van mondmaskers verplicht in bijna alle vormen van openbaar vervoer. Reizigers in vliegtuigen, treinen, veerboten, metro’s en taxi’s moeten vanaf maandag hun neus en mond bedekken. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.