4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Eind volgend jaar zal het Limburgse openbaar vervoer helemaal hertekend worden, met de klemtoon op de trein en op snelle busverbindingen tussen de steden. Het openbaar vervoer moet zo een waardig alternatief zijn voor de auto. [naar artikel]
Uit een bevraging van de onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel blijkt dat het openbaar vervoer op het vlak van verplaatsingsgedrag de grootste verliezer wordt van de coronacrisis. De pendelaars ruilen het openbaar vervoer meer in voor de fiets of gaan te voet. [naar artikel]
Een nieuwe analyse van Greenpeace Midden- en Oost-Europa rangschikt de betaalbaarheid en toegankelijkheid van het openbaar vervoer in 30 Europese landen en hun hoofdsteden. De analyse bewijst dat openbaar vervoer op veel plaatsen te duur is. Bulgarije, Kroatië, Griekenland en Noorwegen scoorden het slechtst in de nationale ranglijst. België zit in de middenmoot. Greenpeace roept overheden op om betaalbare ‘klimaattickets’ voor openbaar vervoer in te voeren, zoals Duitsland en Hongarije eerder deze week. The post Europese rangschikking openbaar vervoer: België scoort middelmatig appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
Duitsland introduceert in zijn openbaar vervoer tijdens de zomerperiode een abonnement van 9 euro per maand. Dat is in het Duitse parlement beslist. Het ticket zal in nagenoeg alle vormen van openbaar vervoer worden aanvaard. Het nieuwe initiatief moet de Duitse burgers helpen de stijgende brandstofprijzen op te vangen. Het project, dat tot eind augustus […] [naar artikel]
“Deze tram rijdt niet”: wie regelmatig het openbaar vervoer neemt in Antwerpen, wordt meer dan hem of haar lief is geconfronteerd met deze mededeling, al dan niet digitaal tot bij de reiziger gebracht. Hoe komt het toch dat het openbaar vervoer in deze kleine grootstad telkens opnieuw met de billen bloot gaat? [naar artikel]
Veel Belgen staan er na de coronacrisis niet meer voor te springen om nog het openbaar vervoer naar het werk... The post Auto, fiets of te voet: coronacrisis houdt ons weg van het openbaar vervoer appeared first on Business AM. [naar artikel]
Het openbaar vervoer blijft lijden onder de coronacrisis. Dat blijkt uit een bevraging van de FOD Mobiliteit en Vervoer bij 2.000 mensen die representatief zijn voor de Belgische bevolking. Het aantal woon-werk/schoolverplaatsingen met het openbaar vervoer kwam in november/december uit op 15 procent, een stuk onder de 25 procent van vóór de gezondheidscrisis. [naar artikel]
Bestuurders die naar het centrum van Gent komen, zijn doorgaans niet sneller af wanneer ze het openbaar vervoer nemen. In een straal van om en bij de 5 km rond het stadscentrum zijn Gentenaars zelfs het snelst met de fiets. Dat heeft de vereniging Gents MilieuFront onderzocht. De milieuvereniging roept verschillende overheden op om keuzes te maken en hun middelen te investeren in beter en sneller openbaar vervoer en in betere fietsinfrastructuur. [naar artikel]
De coronacrisis deed ons afstappen van de trein, tram, metro en bus. En ook al bleek het openbaar vervoer geen rijdende broeihaard, toch kiezen we nog altijd massaal voor de auto. “Ik vrees dat de decennialange inspanningen voor de promotie van het openbaar vervoer in een jaar tijd verloren zijn gegaan.” [naar artikel]
De Vlaamse regering hertekent het volledige openbaar vervoer. In die visie spelen private spelers een cruciale rol. 'Maar we kunnen niet toveren met een beperkt budget.' [naar artikel]
11:41 Het gros van de treinen rijdt niet en ook bij het luchtverkeer en het openbaar vervoer in Parijs is er hinder. [naar artikel]
16:59 Enkel wie in eerste klasse wil sporen, zal nog in de buidel moeten tasten voor openbaar vervoer. [naar artikel]
18:12 Het nieuwe Vlaamse decreet over de organisatie van het openbaar vervoer incasseert een derde kritisch advies. [naar artikel]
Na zes jaar van militaire patrouilles op het openbaar vervoer neemt de politie vanaf donderdag opnieuw de bewaking en beveiliging van het openbaar vervoer voor haar rekening. Dat melden minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) en minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in een gezamenlijk persbericht. [naar artikel]
Na zes jaar van militaire patrouilles op het openbaar vervoer neemt de politie vanaf vandaag opnieuw de bewaking en beveiliging van het openbaar vervoer voor haar rekening. Dat melden minister van Defensie Ludivine Dedonder (PS) en minister van Binnenlandse Zaken Annelies Verlinden (CD&V) in een gezamenlijk persbericht. [naar artikel]
Het mondmasker is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen. Sinds vandaag is een mondmasker ook op vluchten van Brussels Airlines niet langer verplicht. Op het openbaar vervoer moet je er wel nog een dragen, al gaan steeds meer stemmen op om daar verandering in te brengen. Is het een goed idee om de mondmaskerplicht op het openbaar vervoer af te schaffen? Eerder vandaag lieten we enkele experts en politici aan het woord. Nu is het jullie beurt. [naar artikel]
Het mondmasker is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen. Sinds vandaag is een mondmasker ook op vluchten van Brussels Airlines niet langer verplicht. Op het openbaar vervoer moet je er wel nog een dragen, al gaan steeds meer stemmen op om daar verandering in te brengen. Wat denk jij? Is het een goed idee om de mondmaskerplicht op het openbaar vervoer af te schaffen? Vanavond bundelen we de boeiendste reacties in een nieuw stuk. Lees hieronder alvast wat enkele experts en politici ervan vinden. [naar artikel]
Gent wil zijn openbaar vervoer zelf kunnen uitbouwen. Volgens de stad kan De Lijn niet voldoen aan de grote mobiliteitsnoden in Gent. [naar artikel]
Sp.a Maasland heeft in Maasmechelen actie gevoerd voor een beter en betaalbaar openbaar vervoer in het Maasland. De partij zette een ludieke actie op poten omdat ze vindt dat het gebrek aan openbaar vervoer de inwoners van het Maasland isoleert van de rest van de provincie en van Vlaanderen. [naar artikel]
Brussel heeft iets buitenlands voor veel Antwerpenaren. Net zoals het openbaar vervoer in de hoofdstad, dat een stuk fijnmaziger, betrouwbaarder en sneller is dan de bus en trams in eigen stad.In de video leggen we uit hoe het openbaar vervoer in Brussel verschilt van die van Antwerpen. [naar artikel]
Hoewel er bij het aankopen van tickets voor de Olympische en Paralympische Spelen vermeld werd dat openbaar vervoer gratis zou zijn, kan de Franse hoofdstad deze belofte niet nakomen. Door budgettaire redenen zal het openbaar vervoer tijdens de wedstrijden niet gratis zijn voor tickethouders. Integendeel, de prijs zal voor sommige toeschouwers zelfs verdubbelen. [naar artikel]
Dit is het derde van vier artikelen over zin en onzin van gratis openbaar vervoer. In het eerste deel gaan we in op de situatie in het Groothertogdom Luxemburg waar het openbaar vervoer in het voorjaar van 2020 gratis werd. In het tweede deel komt de situatie in ons land aan bod en in het derde deel is het woord aan onderzoekers. In het vierde en laatste deel wordt een en ander samengevat en voeg ik er mijn bedenkingen aan toe. The post Zin en onzin van gratis openbaar vervoer (3): Onderzoekers oneens over het nut ervan appeared first on DeWereldMorgen.be. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.