Traditiegetrouw houden de leerkrachten Nederlands in 1B op het eind van elk schooljaar een dicteekampioenschap. Tijdens het schooljaar krijgen de leerlingen spellingblaadjes om te studeren. Tijdens het Groot Dictee voor 1B in juni werden de leerlingen dan getest op hun kennis van de leerstof Nederlands. [naar artikel]
Donderdag 14 februari organiseerde de werkgroep taalbeleid van de Sint-Vincentiusmiddenschool in Lanaken Het groot dictee der Nederlandse taal tijdens de middagpauze. Als thema kozen zij Valentijn. Alle leerlingen konden gratis deelnemen. Maar liefst 66 leerlingen en twee leerkrachten schreven zich in. [naar artikel]
De leerlingen van 2B van de Middenschool Sint-Jan werden door hun leerkrachten Nederlands op het eind van het schooljaar getest op hun kennis met een groot dictee. Hierin komt alles aan bod wat ze doorheen het schooljaar geleerd hebben. Vele leerlingen scoorden meer dan 80 %. [naar artikel]
Sherisse Vermeulen geeft Nederlands aan leerlingen in 5 en 6 aso-tso in Antwerpen (Linkeroever). [naar artikel]
Leerlingen van een Amerikaanse basisschool kregen van een leerkracht de opdracht de Holocaust na te spelen. Het ging om leerlingen van acht à negen jaar oud. De leerkracht is vrijdag naar huis gestuurd door de schooldirectie, schrijft The Washington Post. [naar artikel]
In Texas is een interim-leerkacht op staande voet ontslagen nadat er een filmpje online verscheen waaruit blijkt dat ze vechtpartijen organiseerde tijdens haar les. Natally Garcia liet leerlingen van amper 12 of 13 jaar tegen elkaar vechten terwijl de rest van de klas toekeek. Ze zorgde er ook voor dat niemand het te weten zou komen, want ze vroeg of een van de leerlingen de wacht wou houden aan de deur. Maar een van de leerlingen filmde de vechtpartijen en postte die online. Garcia werd onmiddellijk ontslagen, maar volgens de ouders van de betrokken leerlingen is die straf veel te licht. Zij willen de leerkracht voor de rechter slepen. [naar artikel]
In Texas is een interim-leerkacht op staande voet ontslagen nadat er een filmpje online verscheen waaruit blijkt dat ze vechtpartijen organiseerde tijdens haar les. Natally Garcia liet leerlingen van amper 12 of 13 jaar tegen elkaar vechten terwijl de rest van de klas toekeek. Ze zorgde er ook voor dat niemand het te weten zou komen, want ze vroeg of een van de leerlingen de wacht wou houden aan de deur. Maar een van de leerlingen filmde de vechtpartijen en postte die online. Garcia werd onmiddellijk ontslagen, maar volgens de ouders van de betrokken leerlingen is die straf veel te licht. Zij willen de leerkracht voor de rechter slepen. [naar artikel]
Het Groot Dictee der Nederlandse Taal is een rariteitenkabinet geworden, volgestopt met woorden waarvan mensen de betekenis niet weten. Bart Chabot, auteur van de 25ste editie, gaat het anders aanpakken. [naar artikel]
Silke Quateau is leerkracht op een middelbare school in Ukkel. Ze trekt aan de alarmbel over het schrijnende leerkrachtentekort. Samen met één nieuwe collega is ze de enige leerkracht Nederlands op een school met meer dan 350 leerlingen. Ze vertelt erover in "Goeiemorgen morgen!" op Radio2. "Veel collega’s starten enthousiast, maar haken halverwege af." [naar artikel]
Leerlingen van een Brusselse gemeenteschool krijgen al zes maanden geen lessen Nederlands meer. Reden: de leerkracht is al vijf jaar ziek en de school vindt geen vervanger. Onbegrijpelijk, klagen de ouders. [naar artikel]
Aan de stedelijke academie voor beeldende kunsten in Aalst is een leerkracht ontslagen nadat hij drugs dealde aan zijn leerlingen van 14 en 15 jaar oud. De vijftiger werkte nog niet zo lang op de school en verving er een andere leerkracht. Leerlingen en leerkracht communiceerden met elkaar in codetaal. [naar artikel]
Dat pre-teachen niet gemakkelijk is voor leerling of leerkracht, is ondertussen duidelijk. Maar voor dove leerlingen komen er nog wat extra uitdagingen bij. Ook leerlingen van het Koninklijk Instituut voor Doven en Spraakgestoorden in Hasselt krijgen nu les vanop afstand. Leerkracht Benoit Ramakers is zelf doof en getuigt over de moeilijkheden die daar mee gepaard gaan. [naar artikel]
Weg met het klassieke dictee en de luistertoets. De Taalunie wil komaf maken met die “20ste-eeuwse” manier van lesgeven in het vak Nederlands. In een advies aan de Vlaamse en Nederlandse ministers van Onderwijs en Cultuur pleit de organisatie ervoor om de muren te slopen tussen de lessen grammatica, spelling en literatuur. [naar artikel]
Tamara Stojakovic, leerkracht in het Koninklijk Atheneum in Merksem, mag zich binnenkort misschien de beste leerkracht Nederlands van Nederland en België noemen. Niets bijzonders, denkt u? Dat is het wel als u weet dat Tamara als 11-jarige in België aankwam als oorlogsvluchteling uit Bosnië. [naar artikel]
De vriendin van een taalleerkracht uit Bastenaken (provincie Luxemburg) ontdekte begin september een aantal verontrustende beelden op de gsm van haar vriend. Het bleek om 6 leerlingen van de leerkracht te gaan. Hij had hen stiekem gefotografeerd onder de tafels. De jonge man nam meteen ontslag. [naar artikel]
De leerlingen Houtbewerking van het GO! Technisch Atheneum in Halle hebben de toegangsdeur van de Claeskapel in Lembeek bij Halle hersteld. Als klasproject maakten ze een replica van de oorspronkelijke deur, de eerste stap van de renovatie van de kapel. “Dat is iets anders dan een eigen werkstukje dat je mee naar huis neemt”, zegt leerkracht Marc Van Craenenbroeck. [naar artikel]
Leerlingen die “verniticht” in plaats van “vernietigd” schrijven op een toets Nederlands: dat is een dikke rode streep erdoor en een punt minder, zou je denken. Maar volgens leerkracht Nederlands Tomas Demesmaeker moet hij zo’n miskleun wel degelijk goedkeuren wanneer de toets niet over spelling gaat. Daarmee legt hij een wrevel bloot die bij veel meer taalleraren leeft. [naar artikel]
Tamara Stojákovic, die hier pas op haar elfde aankwam als oorlogsvluchteling uit Bosnië, kreeg vanmiddag de prijs. Volgens de jury leeft de leerkracht uit het Koninklijk Atheneum in Merksem zich volledig in in de leefwereld van haar leerlingen. [naar artikel]
Een leerkracht van het Gemeentelijk Technisch Instituut (GTI) Beveren kan dit schooljaar geen les meer geven na een incident met twee van haar leerlingen in Antwerpen. Zij hadden geweigerd om een moskee binnen te gaan en kregen daarvoor strafstudie. Dat circuleerde op sociale media, waar de leerkracht dan weer de wind van voren kreeg. “Wij moeten van de overheid nochtans werken aan de ‘interlevensbeschouwelijke’ dialoog”, verdedigt haar directeur haar. [naar artikel]
Hou je van taal en ben je fan van Het Groot Dictee? Goed nieuws! Je kan in de bib meedoen aan Het Groot Dictee Heruitgevonden van de Schrijfwijzen. [naar artikel]
Vorige vrijdag vond in de bib van Maaseik en in 160 andere bibliotheken van Vlaanderen en Nederland ‘De Schrijfwijzen’ plaats, het dictee dat sinds 2017 het ‘Groot Dictee’ vervangt. “Minstens duizend liefhebbers zetten zich in om foutloos te schrijven bij dit Groot Dictee Heruitgevonden van vzw Creatief Schrijven”, zegt directeur Karla De Greeve. Voorzitter Arno Latour vond de tekst gene quatsch: “Er zaten verschillende woorden in met een dubbele bodem. Alle deelnemers schreven het woord ‘achterplat’ als achterblad. Achterplat is boekbinderstaal voor de achterkant van een boek”, aldus De Greeve. Fayrouz Boulayoune (37) werd de winnaar van het dictee. Zij studeerde talen en cultuur van het Midden-Oosten, was docente Nederlands voor anderstaligen en werkt nu bij het ministerie van justitie in Nederland. [naar artikel]
Een oud-leerkracht van basisschool Pius X in Destelbergen is veroordeeld voor de aanranding van 13 minderjarige leerlingen. Volgens de rechter koos hij bewust kwetsbare leerlingen uit en maakte hij misbruik van zijn positie als zorgleerkracht. De man kreeg zes jaar effectieve celstraf opgelegd. [naar artikel]
Vanavond maakt Klasse bekend wie de leerkracht van het jaar 2017 wordt. Een aantal leerlingen en ouders vertellen alvast waarom zij de hun leerkracht voor de prijs nomineerden. [naar artikel]
Onvoldoende Vlaamse scholieren halen de minimumvereisten voor wiskunde aan het einde van de eerste graad. De resultaten voor Nederlands zijn wel goed. Dat blijkt uit toetsen die het Steunpunt Toetsontwikkeling en Peilingen (STEP) heeft afgenomen in meer dan 100 secundaire scholen. Ze onderzochten de eindtermen voor basisgeletterdheid: het absolute minimum dat leerlingen moeten kennen om mee te draaien in de maatschappij. Factoren als de thuissituatie en de ervaring van de leerkracht blijken een rol te spelen bij de resultaten. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.