Revolutie in openbaar vervoerland: vanaf 4 december 2021 worden alle buslijnen in Limburg hertekend. Dat betekent snellere bussen, maar ook minder haltes. De impact op de reizigers zal enorm zijn. [naar artikel]
Slechts 8 procent van de bussen van De Lijn roept de haltes om via een geluidsinstallatie. “Vooral voor personen die minder goed zien, is dat problematisch”, zegt Annick Lambrecht (Vooruit). “In een normale, moderne en inclusieve samenleving zorg je ervoor dat iedereen het openbaar vervoer vlot kan nemen, ook wanneer iemand slecht ziet. In elke bus moeten de haltes omgeroepen worden.” [naar artikel]
Slechts 8 procent van de bussen van De Lijn roept de haltes om via een geluidsinstallatie. Vooral voor personen die minder goed zien, is dat problematisch, zegt Vlaams Parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit), die cijfers opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “In een normale, moderne, inclusieve samenleving zorg je ervoor dat iedereen het openbaar vervoer vlot kan nemen, ook wanneer iemand slecht ziet. In elke bus moeten de haltes omgeroepen worden”, zegt Lambrecht. [naar artikel]
Verandering roept weerstand op. Dat zal bij de hervorming van het openbaar vervoer niet anders zijn. Op 6 januari start De Lijn met de tweede en grootste fase van Hoppa, het nieuwe bus- en tramnetwerk. Voor het eerst in twee decennia wordt afgestapt van het aanbodgestuurde model uit de koker van Steve Stevaert. In de plaats moeten er vooral bussen gaan rijden waar er effectief vraag is naar openbaar vervoer. Dat betekent meer bussen op grotere assen en minder op het platteland. Alleen al in Limburg verdwijnen er ruim 500 haltes. Letterlijk elke buslijn zal de gevolgen ondervinden. Soms krijgen ze een ander lijnnummer, maar vaak verdwijnen ook volledige lijnen of wordt het traject grondig aangepast. [naar artikel]
Limburg krijgt snellere bussen, maar ook minder haltes. Vanaf 4 december worden alle buslijnen in de provincie hertekend, zo meldt Het Belang Van Limburg. De impact op de reizigers zal enorm zijn. [naar artikel]
4,9 op 10. Dat is de gemiddelde score die alle Limburgers geven op hun aanbod aan openbaar vervoer. Een nipte onvoldoende dus. Een dikke buis krijgt het openbaar vervoer in het Maasland: 3,9 op 10. In heel Vlaanderen scoort het openbaar vervoer 5,9 op 10, ook al niet zo schitterend. [naar artikel]
Het openbaar verkeer zal donderdag in Limburg sterk verstoord zijn. Er staat een grote vakbondsbetoging gepland in Brussel en de vakbonden bij De Lijn hebben een stakingsaanzegging ingediend. Mogelijk rijdt meer dan de helft van de bussen in Limburg niet. Ook de spoorvakbonden dienden een aanzegging in, maar daar wordt er veel minder hinder verwacht. [naar artikel]
Zet het Limburgse openbaar vervoer straks eindelijk voet in de 21ste eeuw? Dat is de vraag nu de werken aan de eerste van drie trambuslijnen zijn gestart. Zo wordt het Spartacusplan na twintig jaar in afgeslankte vorm gereanimeerd. Niet met de oorspronkelijke sneltrams, maar met trambussen. Of zoals de Vlaamse regering het noemt: hoogwaardig openbaar vervoer. In de realiteit niet meer of minder dan elektrisch aangedreven gelede bussen met meer comfort, zoals een lage instap en opladers voor gsm’s. [naar artikel]
De Lijn staat voor de grootste hervorming in decennia. Op 6 januari gaat Hoppin van start, de nieuwe mobiliteitsvisie. Met meer en snellere bussen op de grote assen wil De Lijn de Vlaming uit de auto halen. De keerzijde is dat er geknipt wordt in de bediening van heel wat dorpen en gehuchten. In Limburg verdwijnen een 500-tal haltes. [naar artikel]
Het openbaar vervoer in de Russische hoofdstad Moskou kan momenteel al beroep doen op duizend elektrische bussen. Daarmee heeft Moskou, buiten China, het meest duurzame openbare busvervoer van de wereld. Dat heeft Mosgortrans, de uitbater van het publieke netwerk trams en bussen in Moskou, gemeld. De bussen werden geleverd door Kamski Avtomobilny Zavod (Kamaz) een […] [naar artikel]
Nieuwe CO2-maatregelen voor bussen en vrachtwagen dreigen openbaar vervoer onbetaalbaar te maken. Enig resterend probleem is de openbare aanbesteding. [naar artikel]
De oplossing voor de fileproblemen in Limburg zal moeten komen van het openbaar vervoer en andere alternatieven voor de auto. Daar zijn alle verkeersspecialisten, die wij spraken het over eens. Alleen met een goed uitgebouwd openbaar vervoer, dat werkt, kan de Limburger overtuigd worden om de auto thuis te laten. [naar artikel]
De metro’s, trams en bussen van de Brusselse openbaarvervoersmaatschappij MIVB zijn deze ochtend omstreeks 6.30 uur zwaar verstoord. Van de vier metrolijnen is er slechts één in dienst, en er rijden zes tramlijnen en vier buslijnen. Dat meldt de MIVB. Met een “lijn in dienst” bedoelt de MIVB een lijn waarop de zeker de helft […] Het bericht Ook Brussels openbaar vervoer zwaar verstoord verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De nationale staking zorgt deze ochtend ook in Wallonië voor zware hinder op het openbaar vervoer. In de regio Luik-Verviers ligt het openbaar vervoer zo goed als volledig stil, meldt openbaarvervoermaatschappij Tec. In Charleroi zijn er geen metro’s uitgereden, maar in het depot van Jumet zijn wel enkele bussen vertrokken (9%). Elders in Henegouwen is […] Het bericht Zware hinder bij het Waalse openbaar vervoer verscheen eerst op Metro. [naar artikel]
De gebruikelijke traantjes bij de kleinsten waren er wel. Maar voorts is het een eerste september als geen ander. Ouders bleven op afstand aan de schoolpoort, en – opvallend – bussen en trams oogden leger dan normaal. De vrees van de vakbonden dat bussen overvol zouden zitten, bleek niet nodig. Ruilen we met z’n allen definitief het openbaar vervoer voor de fiets? [naar artikel]
In Brussel is het openbaar vervoer momenteel verstoord door acties van de drie grote vakbonden. De bonden komen op voor een sterkere sociale zekerheid. Er rijden minder metro's, trams en bussen. Reizigers moeten rekening houden met langere wachttijden. [naar artikel]
De vervoersmaatschappij De Lijn start vandaag met de eerste fase van een nieuw vervoersplan. Concreet worden er haltes verwijderd of toegevoegd en wijzigt de frequentie of naam van sommige lijnen. De operatie kadert in de omslag van de Vlaamse overheid naar een systeem van "basisbereikbaarheid", waarin iedereen zo efficiënt mogelijk naar en via enkele grote assen met het openbaar vervoer kan reizen. [naar artikel]
Vlaams minister Lydia Peeters werkt aan een grote hervorming van het openbaar vervoer. Die moet de Limburger, al is het met de bus, de trein, de taxi of met deelfietsen, tot in elke uithoek van Limburg brengen. Het decreet 'Basisbereikbaarheid' is al in 2019 goedgekeurd. Maar de startdatum werd tweemaal uitgesteld. Nu mikt Lydia Peeters op juli 2023. De Lijn krijgt de taak om het systeem van 30.000 haltes en 1976 Hoppinpunten vanaf januari '23 geleidelijk aan uit te rollen. In Limburg zijn er al Hoppinpunten in Maasmechelen en Hechtel-Eksel. Maar het moeten er veel meer worden. Volgende week zit de minister hierover samen. [naar artikel]
HasseltDe massale staking bij De Lijn vandaag is volgens oppositiepartij sp.a het signaal dat het de verkeerde kant uitgaat met ons openbaar vervoer. “Vlaanderen moet de bevoegdheid aan de provincies geven, zodat Limburg het openbaar vervoer zelf kan organiseren”, zeggen parlementsleden Peter Vanvelthoven en Rob Beenders. [naar artikel]
De sneeuw in ons land zorgt niet alleen voor mooie taferelen en speelplezier. In Limburg blijft het sneeuwen, en dat veroorzaakt de nodige ellende. Ook het openbaar vervoer ondervindt problemen. Zo rijden de bussen van De Lijn voorlopig niet meer in Limburg. Ook de voetbalwedstrijd van Jong Genk is uitgesteld door de sneeuw. [naar artikel]
Steeds meer afgeschafte bussen in Antwerpen en Oost-Vlaanderen, aankondigingsborden die talloze mankementen vertonen, en amper haltes waar mensen met een beperking gebruik van kunnen maken. Openbaar vervoer in Vlaanderen heeft nog heel wat katten te geselen. [naar artikel]
De Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn zet begin 2024 een nieuwe stap in de uitrol van de basisbereikbaarheid, waarbij bussen geconcentreerd worden op lijnen met grote vraag. Daarbij zal het netwerk van De Lijn nog zowat 16.400 haltes tellen, ruim 3.000 haltes of 17 procent minder dan voor de start van de basisbereikbaarheid. [naar artikel]
Met de grote hervorming van het openbaar vervoer legt Vlaanderen de verantwoordelijkheid voor bussen en trams bij de lokale besturen. Maar zij zitten krap bij kas. Ligt de oplossing in Frankrijk? [naar artikel]
Massa’s automobilisten beleefden maandag een helse dag onderweg, maar voor tienduizenden gebruikers van het openbaar vervoer werd het ook een beproeving. In Antwerpen ontspoorden een paar trams en liepen er andere vast, soms midden in een tunnelkoker. En tientallen bussen strandden aan bruggen, viaducten en andere hellingen. Had het niet ietsje efficiënter kunnen aangepakt zijn, vroegen we woordvoerster van De Lijn Astrid Hulhoven the day after. [naar artikel]
De sneeuw in ons land zorgt niet alleen voor mooie taferelen en speelplezier. In Limburg blijft het sneeuwen, en dat veroorzaakt de nodige ellende. Ook het openbaar vervoer ondervindt problemen. [naar artikel]
© 2016 - 2023. DeKrantenkoppen.be - Disclaimer. Privacy Policy.